Gå til innhold

UPS med ekstra batteri

Anbefalte innlegg

Jeg har en APC Back-UPS ES 500VA Offline USB, Data/DSL protection

Det jeg lurte på er om noen har en sånn eller lignende?

Batteriet som er innebygd varer som regel bare 4-5 minutter og derfor tenkte jeg at vis det innebygde batteriet er 12V kunne jeg paralell koble et bil batteri på f.eks 80 Amper-timer.

Da vil jeg kunne ha en oppetid uten strøm på:

Batteri 80 amper x 12 volt = 960 watt-timer

Serveren bruker ca 250 watt

Det blir 960 / 250 = 3,84 timer + det medfølgende batteriet ;)

Har prøvd og søke på spesifikasjoner på UPS'en men alt det står er at den har batteri, ingenting om vilket batteri osv.

Dette kan vel alltids la seg måle med et multimeter.

Skal teste dette snart, men ville bare sjekke om noen andre har hvert på tanken eller testa ut dette i praksis før.

PS!

Muligens feil-posta..?

Mvh

Morpheus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en billig UPS som originalt varer 5 min med serveren min. Jeg har byttet ut det innebygde 12V batteriet med et bilbatteri. Da holder serveren og nettverk i 2-3 timer. Batteriet får selvfølgelig ikke plass inni, men står utenfor kabinettet.

Ikke parallellkoble med det gamle små batteriet, bytt ut!!! Skal man parallellkoble, må batteriene være identiske!

En ulempe(?) er at ladestrømmen jo er tilpasset det små batteriet, og derfor bruker bilbatteriet noen dager på å fylles skikkelig igjen. Men det er jo ikke så ofte strømbrudd. og batteriet varer jo lenger med lav ladestrøm... :thumbup:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Men det med at batteriene må være identiske er bare vis man seriekobler dem, ikke paralell kobler!

Når det lille er tomt gir fortsatt det store strøm til UPS'en.

Sorry Mac, du tar nok feil med hensyn til parallell/serie-kobling.

Begge deler bør ha identiske batterier.

Det lille batteriet vil ikke kunne gå tomt før det store! Det store vil hele tiden lade opp det lille. De er jo paralellkoblet husker du... ;)

Man risikerer ikke noen katastrofe, men det er ikke så effektivt som ved å bruke identiske batterier. Det beste er allikevel ett batteri.

Lenke til kommentar

Ja det beste er nok et, men det går med et stort og et lite.. Men nok om det...

Sjekka priser på 12volts batterier:

400-500,- 50A

500-600,- 60-63A

Ca 2000 for et 180-230A <--- det er dette jeg vil ha :roll:

230 x 12 = 2760 W

2760 / 250 = 11.04 timer :w00t:

Endret av Morpheus-
Lenke til kommentar

En enkel grunn til det, jeg mente lastebil/buss batteri. Dem er på 180-230A

Jeg skreiv bilbatteri fordi jeg ikke orket en som kom og sa "men lastebil og bussbatteri er som regel 24Volt".

Derfor jeg skreiv bilbatteri for og ikke misforstå.

Men fyttigrisen så stort det 230A batteriet var og det veier sikkert masse...

Tenk og ha det stående i stua :hmm:

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Dette er vel kanskje en litt gammel tråd, men den handler om Akkurat det jeg lurer på også, så spør like så godt her.

Jeg har en Mustek PowerMust 1000VA Plus. den har 2x 12V batterier seriekoblet, og den har i og for seg god backuptid (ca 20 minutter med 40-50% last) til å være en ekstremt billig UPS (under 1500,-). Men i det siste har batteriene begynt å bli litt slitene, når de er fulladet og jeg tester UPSen i 10 sekunder faller kapasiteten rett fra 100% til ca 40% med en gang, så de begynner å bli ganske slitene. de holder seg fremdeles en stund, men langt ifra så lenge som jeg ønsker.

Jeg har også en annen liten UPS (PC Star 500RAT 500VA) som har totalt deffekt batteri. Denne har bare ett 12V batteri, og det fungerer fint med bare et bilbatteri. Denne er tydligvis ganske gammel da den er laget for 220V og ikke 230V. Og ikke finner jeg den i noen som helst UPS programmer heller når jeg kobler til RS 232 kabelen.

men det jeg lurer på er om disse UPSene i det heletatt klarer å lade opp de store batteriene når de var ment for å lade opp små 7.2Ah batterier? eventuelt på den med 2 batterier, får jeg tak i mindre 24V batterier (60-80Ah), eller blir det best med 2x 12V batterier?

en annen ting jeg lurer på, den eldste med bare ett batteri har ingen vifte, vil den klare å stå på lenge uten å gå varm? jeg mener, den er jo ikke ment for å stå på i mer enn noen minutter.

Den andre har en brukbar vifte som kjøler ned, så den er det neppe noe fare med tror jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siden ingen svarte, fikk jeg bare prøve da. Og det ser ut til å fungere greit.

PowerMust UPSen bruker nå 2x 80Ah batterier i stedenfor 2x 7.2Ah batterier. og backuptiden ved 65% last har økt fra rett under 5 minutter til ca 90 minutter.

Ved bare PC og internett-utstyr som last (uten skjerm) klarte orginalbatteriene rundt 10-12 minutter, så tror strømmen skal være borte ganske lenge før batteriene blir tomme nå. :)

Oppladingen tar noen dager, men det er helt klart værdt det. Var litt usikker på om den ville klare å lade de opp i det heletatt, men den klarte det vist ganske lett. :)

Til dere andre som også planlegger å prøve dette: UPSen tar veldig mye strøm, så du må bruke Tykke kabler fra batteriene. Anbefaler minst 5mm kabel på UPSer på opp til 500AV, og 8mm kabel til UPSer på opp til 1000VA.

For tynn kabel vil føre til at kabelen blir veldig varm, og kan til og med smelte og ta fyr.

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar
Til dere andre som også planlegger å prøve dette: UPSen tar veldig mye strøm, så du må bruke Tykke kabler fra batteriene. Anbefaler minst 5mm kabel på UPSer på opp til 500AV, og 8mm kabel til UPSer på opp til 1000VA.

For tynn kabel vil føre til at kabelen blir veldig varm, og kan til og med smelte og ta fyr.

Nå har jeg aldri sett 5- eller 8mm2-kabler, men det er nå så...

500VA ved 12V blir over 41A fra batteriene, i tillegg har du noe tap, så den kommer helt sikkert opp i rundt 45A. Da bør du minimum bruke 6mm2-ledninger, selv ville jeg gått for 10mm2.

Med 1000VA trekker det nok rundt 90A, her ville jeg gått for 25mm2. 10 blir nok alt for lite!

Endret av ok2k
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei,

Avstanden har en stor betydning, på en avstand av 1 meter. Og 90Amper, vil 4mm2 holde. Skal du derimot opp i 5 meter, trenger du 24mm2 eller mer som du sa.

De fleste vil nok ha 1-2 meter kabel, her er oversikt for 2meter:

10Ah - 30Ah: 2.5mm2

30Ah - 50Ah: 4mm2

60Ah - 70Ah: 6mm2

80Ah - 90Ah: 8mm2

100Ah -> 10mm2

Utover dette kan du fort se hvor stort kabeltversnitt du bør ha.

Fks 2x80 = 16mm2 :)

Dette er ved maksimal utnyttelse av batteriene, ved en ups tilkoblet en pc bruke det ikke i nerheten av det samme.

Men husk, vanlige bilbatterier tåler ikke mange dyputladninger før de mister store deler av kapasiteten sin, 4-5 fulle utappinger, og batteriet har 50-80% av de oppgitte 'Ah'

Og for all del, HUSK SIKRINGER, rett etter batteriet. Hvis ikke skal det ikke mye til for en brann ved litt overoppheting\kortslutning.

mvh, ATG

Lenke til kommentar
Hei,

Avstanden har en stor betydning, på en avstand av 1 meter. Og 90Amper, vil 4mm2 holde. Skal du derimot opp i 5 meter, trenger du 24mm2 eller mer som du sa.

De fleste vil nok ha 1-2 meter kabel, her er oversikt for 2meter:

10Ah - 30Ah: 2.5mm2

30Ah - 50Ah: 4mm2

60Ah - 70Ah: 6mm2

80Ah - 90Ah: 8mm2

100Ah -> 10mm2

Utover dette kan du fort se hvor stort kabeltversnitt du bør ha.

Fks 2x80 = 16mm2 :)

Dette er ved maksimal utnyttelse av batteriene, ved en ups tilkoblet en pc bruke det ikke i nerheten av det samme.

Men husk, vanlige bilbatterier tåler ikke mange dyputladninger før de mister store deler av kapasiteten sin, 4-5 fulle utappinger, og batteriet har 50-80% av de oppgitte 'Ah'

Og for all del, HUSK SIKRINGER, rett etter batteriet. Hvis ikke skal det ikke mye til for en brann ved litt overoppheting\kortslutning.

mvh, ATG

Eneste grunnen til at avstanden skal ha noe å si er spenningsfall. Men nå er det ikke spenningsfall som er farlig. Det som er farlig er varmeutvikling, det kommer av for høy resistans i kabelen, og høy resistans kommer av for lite tverrsnitt! Dermed bør ikke avstand ha noe å si, med mindre den er veldig lang. Tverrsnittet bør du bestemme ut fra max belastningsstrøm, med andre ord størrelsen på sikringen.

Og forresten...finst det 8mm2-kabler? Jeg har aldri sett det men.. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...