Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tap av linje på shdsl


Anbefalte innlegg

Har i disse tider 2048/2048 shdsl.

Men på dinside.no får jeg maks 1920/1920 .

Har jeg noe jeg burde klage på ?

 

Kjedelig når jeg betaler nok for full linje .

Hos isp sier de at jeg ikke kan få mer , grunnet "det er slik det er med 2mb shdsl .

 

Noen andre som har samme problem ?

 

Bor ca 850 meter fra sentralen.

 

Ellers er det en drøm å laste opp på 210 kb/sek samtidig mens jeg laster ned på 210 kb/sek .

 

Absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har noe med overhead å gjøre, dvs at synrate/linkrate for SHDSL er 2,3Mbit, mens dataraten er noe mindre.

 

SHDSL bruker ATM celler for overføring av data og hver ATM Celle er på 53 bytes, hvor 48 er payload og 5 er header (overhead).

Så plusser vi på 20 bytes for IP header og noen bytes for TCP/UDP header.

Om din ISP faktisk overfører Ethernet rammer så er det noen ekstra bytes overhead der også.

 

Grei tommelfinger regel er ca 10-15% overhead, dette gjelder også for ADSL.

Lenke til kommentar
Det har noe med overhead å gjøre, dvs at synrate/linkrate for SHDSL er 2,3Mbit, mens dataraten er noe mindre.

 

SHDSL bruker ATM celler for overføring av data og hver ATM Celle er på 53 bytes, hvor 48 er payload og 5 er header (overhead).

Så plusser vi på 20 bytes for IP header og noen bytes for TCP/UDP header.

Om din ISP faktisk overfører Ethernet rammer så er det noen ekstra bytes overhead der også.

 

Grei tommelfinger regel er ca 10-15% overhead, dette gjelder også for ADSL.

Jepp.

 

Enkelte ADSL-leverandører kompenserer for overhead.

 

Min ADSL-linje fra Telenor (2048/256) kompenserer for overhead på download, men det virker som den ikke gjør det på upload.

 

Tror ikke linjetap som følge av overhead er god nok grunn til å klage/kompensasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har nå 2048/2048 SDSL fra Catch og har alltid fått det som de lover. Normalt så ligger jeg på rundt 265 KB/s download, mens upload pleier å være noe lavere (normalt 256 KB/s uten download og ned til 230 KB/s visst jeg har full speed på download samtidig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...