Gå til innhold

Tregt system/får ikke inst. OS


Rikky

Anbefalte innlegg

Var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, og hva jeg skulle skrive i topic.

 

Jeg holdt på med PC-en da alt begynte å gå tregt. Så forsøkte jeg å åpne Outlook, men fikk bare feilmeldinger. Startet maskinen på nytt, og kom ikke inn i Windows. Etter litt knoting bootet jeg fra Windows-CD'en for å installere Windows på nytt. Dette gikk dårlig, den første delen av installeringen (den BSOD-aktige delen) gikk veldig sakte, og resten gikk enda tregere. Lot den stå over natten, og neste morgen hadde installeringen stoppet opp. Har testet harddisken i en annen maskin, den var OK.

 

Jeg holder en knapp på at det er noe feil med hovedkortet, eller kan det være noe annet? Har vannkjøling på CPU og GPU, og CPU-tempen er lav.

 

Jeg vet at dette ikke er mye å gå på, men er det noen som har noen tips?

I så fall blir de mottatt med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I jobbsammenheng har jeg vært borti dette flere ganger. Alle gangene har det vært kondensatorene på hovedkortet som er defekt. PC'en blir først svært treg, og ved omstart så blir den veldig ustabil og installering av operativsystem går ikke.

 

Det står noen store kondensatorer i nærheten av CPU, ofte langs den ene kanten. Hvis toppen på disse ikke er flat, men buler litt oppover så er disse defekt. Jeg har oxo vært borti kondensatorer som faktisk lekker guffe og da ser en det helt tydelig.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Kunne ikke se noen skader på kondensatorene, men jeg kan ta bilder og poste her.

 

Viranth. Jeg kjører kun OS-disken nå, har tatt ut alle de andre. Har prøvd å bytte strømkabler og IDE-kabler. Minnet har jeg ikke testet.

 

Takk for svar, folkens!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

UPDATE:

 

Jeg har kjørt uten problemer med det gamle hovedkortet (Asus P4B533-V) siden disse problemene oppstod med P4P800-kortet, men nå fikk jeg omtrent de samme problemene med det nye hovedkortet mitt, et Gigabyte GA-K8NSNXP-939.

 

Det begynte med at jeg satte i en harddisk som tilhørte en kompis, han skulle kopiere litt greier hos meg. Jeg fikk ikke startet opp uansett hva jeg prøvde, og etter at disken var tatt ut igjen fikk jeg heller ikke bootet, ikke en gang i safe mode.

 

Jeg kjørte repair fra Windowsplata, med akkurat samme resultat (Windows booter ikke ferdig, fikk bare opp musepekeren på svart skjerm en gang i blant).

 

Så prøvde jeg en clean install med formatering av disken, denne ble aldri fullført, pluss at alt gikk veldig sakte.

 

Så lånte jeg en ny 160 GB harddisk hos en kompis, og installerte Windows helt smertefritt. Det er denne disken jeg bruker nå, men jeg kan bare ha den til i morgen.

 

Kan det rett og slett være den gamle disken som er lei av livet? Jeg har ikke fått opp noen feil på den, men noe er jo åpenbart galt. Det jeg stusser på, er at det ikke var problemer på det ene hovedkortet, mens de to andre ikke fungerte med denne disken. Hvis diskfeil er en mulighet, pensjonerer jeg den gamle og kjøper en ny. Nå er jeg lei av å plages... :wallbash:

 

OS er WinXP SP1, specs finner dere i profil.

 

Noen som har andre teorier enn harddiskfeil?

Lenke til kommentar

Vike: Dette problemet fortsatte som sagt forrige gang selv om jeg tok ut alle diskene bortsett fra OS-disken. Både den disken jeg tok ut og den nye disken jeg har satt inn nå, står som master.

 

syar2003: Maskinen er ikke klokket (bortsett fra skjermkortet), og CMOS er nullstilt uten hell, både nå og forrige gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...