TBJ Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 (endret) Kjøpt ny harddisk; 160GB SATA Fra før har jeg en vanlig IDE 80GB. Prøve og bruke Ghost 2003 til å clone systempartisjonen fra den gamle til den nye harddisken. Før jeg gjorde det, så kjørte jeg maskina opp i XP med den gamle harddisken som OS og la inn raid/sata driverne der, så jeg fikk opp den nye harddisken. Den partisjonerte jeg i to deler som jeg formaterte. Så brukte jeg Ghost 2003 til å klone de. Når jeg nå booter med SATA'en, kommer den kun til den lyseblå skjermen der XP merket står (før velkomst bilde). Der står den. Virker som om den venter på noe. (samme skjer også hvis jeg prøver å starte i sikkerhetsmodus) Kan noen ha forslag til hva som er galt? (evt. hjelpe meg å finne ut hva den venter på....) (jeg har brukt denne klonemetoden mange ganger før ved oppgradering av HD, men aldri mot en SATA harddisk) Endret 2. juli 2004 av TBJ Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 (endret) Har opplevd akkurat det samme. Problemet er partisjoneringen. Du partisjonerer med den nye disken som slave, og da får den f.eks bokstav D. Men etter at du har klonet C: inn på denne så vil XP fremdeles se denne som D, mens den forventer å finne bla.a. swap-filen på C. Hvis du kobler til den gamle disken som slave så finner den C: og vil starte normalt. Du må slette partisjonene på den nye disken og legge inn nye. Det må gjøres utenfor Windows, f.eks kan du boote XP CD'en og partisjonere fra installasjonsprogrammet. Så kan du avbryte (før formateringen). Deretter kan du legge inn image. Det er ikke SATA som lager problemet, det er XP. Endret 2. juli 2004 av hårek Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 3. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2004 (endret) SATA HD'en er partisjonert med FDISK og den var da en eneste HD'en i maskina da den ble partisjonert. (gjorde det på nytt nå, med samme resultat) Etter partisjoneringen (lagde 2 partisjoner), formaterte jeg begge partisjonene. Koblet tilbake den opprinnelige harddisken (primær, master - slik den alltid har vært). Så bootet jeg med en Ghost 2003 diskett og ghostet fra partisjon (gammel OS) til partisjon (ny SATA). Fjernet så den opprinnelige HD'en, bootet maskina og samme resultat. Den henger...... Men .... da jeg koblet tilbake den opprinnelige HD'en, så ville den boote. Den bruker da OS fra den nye SATA (som nå har blitt F:). Og som du nevner... den bruker veksefila fra C (som fremdeles innholder den gamle OS). Sukk, sukk...... Altså nå har jeg operativsystemet på F. Hvordan kan jeg da endre det??? (eller unngå å få den på F med Ghost? - den opprinnelige OS'en på den gamle HD fungerer fint fremdeles hvis jeg fjerner SATA, så jeg kan ghoste fra den flere ganger) Hjelp! (hovedkoretet er: Abit NF7-S V2.0) Endret 3. juli 2004 av TBJ Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Kan ikke svare på hvorfor den er blitt F, men det er jo der problemet ligger. Så jeg tror fremdeles det er noe galt med partisjonerings prosedyren. Fdisk finnes jo i mange varianter, og mange av dem er ikke å stole på. Da jeg holdt på forsøkte jeg en av dem (tror det var på Ultimate Bootdisk eller Emergency Boot CD), og det fungerte ikke. Eneste jeg er sikker på virker er Windows installasjonsprogrammet. Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 4. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2004 Hei igjen Jeg brukte FDISK (MS oppgradert versjon som tar større HDer) fra en oppstartdiskett jeg i sin tid lagde i Win98SE Denne FDISK har jeg brukt MANGE ganger før, men aldri opplevd dette problemet. Det var derfor jeg misstenkte SATA'en. Men nå har jeg gitt opp (for denne gangen). Dette var en maskin til en kamerat, og jeg hadde lyst til å ha den nye raskere HD'en til OS, men det får vi ta neste gang OS reinstalleres på nytt. (eller finner en god forklaring på dette mysteriet) Men takk for hjelpen uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå