Gå til innhold

Lover og regler angående nettradio

larsr

Anbefalte innlegg

Jeg driver å leker med tanken på å mekke meg en liten nett radio, men lurer på om det finnes noen lover og regler jeg må ta hensyn til. Må jeg betale tono avgift, er det andre jeg må kontakte for å få lov. Hva med å remixe låter, kan jeg gjøre det? Regner ikke med man må ha noen form for radio konsesjon, eller??

Hilsen LaRS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør noen som driver på med nettradio om de betaler noe til tono. Tviler på det egentlig, så lenge det er snakk om en nettradio som ikke er 100% seriøs. Så lenge du har under 100 lyttere kan du vel ta en spansk en? Jaja, man skal vel egentlig ikke oppmuntre til lovbrudd... ;)

Lenke til kommentar

Poenget er at du ikke har lov å broadcaste musikk du ikke har rettigheter for.

Du må ha kontrakter med alle plateselskapene (mao. masse penger) for å få spille deres artister på radio. Du kan heller ikke bare remixe kjente sanger, for du må faktisk ha rettigheter til å sample og bruke deler av sanger. For ikke å snakke hvor håpløst det er å prøve å remixe en MP3-låt :p Da må du isåfall spille inn hvert eneste instrument selv, etter at en låt er mixa ned til WAV (Cd-format) er det umulig å skille lydsporene fra hverandre. Har vært flere tilfeller der artister har saksøkt nye artister for å sample eller kopiere deler av deres låter. Og vunnet uten problemer.

Evt. du kan drite i lover og regler og bare gjøre det, og se om det skjer noe. Sjansen er jo ikke SÅ stor. Men den er der, og da smeller det HARDT!

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg ville bare ha en klarhet på lovverket når det gjelder webradio. Når det gjelder remixing er det mer snakk om DJ'ing, mixing av låter inni hvandre osv. Blir som om jeg tar sampling fra mr. jackson og skrålinga til fr. spears og putter de sammen. Jeg kan ikke skjønne at du skal måtte hente speiselle rettigheter for å gjøre det, er jo det vanlige dj'er gjør. Ellers blir det kanskje snakk om å lage sånne låter som are og odin lager, låter med tulle tekster og det er vel her det kanskje er snakk om rettigheter.

Bitex: TONO er vel ett slags mellomledd mellom plateselskap og DJ/radio, så du slipper å kontakte alle plateselskap. Med litt skill og trening klarer du det utroligste mht remixing!!

Det hele er vel mer på test stadiet enda, og mest for morro skyld(kun mulighet med fire lyttere samtidig). men klart kjipt om det dukker opp en anmeldelse i posten. Har i alle fall fått svar på det meste her nå, takker!!

---LaRS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...