Gå til innhold

iPod= bluescreen og dårlig kommunikasjon

Anbefalte innlegg

Fikk min helt nye iPod 20gb i dag. Installerte programvaren, koblet den til via firewire. Formatterte og konfigurerte iPoden ved hjelp av programvaren som fulgte med. Kjører WinXP Home og bruker nyeste ITunes.

WinXP har krasjet og gitt bluescreen flere ganger mens jeg har overført mp3'er. Første gang var da jeg satte ca 100 mp3'er på overføring til iPoden. Da krasjet den ca halvveis. Neste gang gikk det fint en liten stund, inntil jeg på et tidspunkt skulle overførte en gruppe på 5 mp3'er. Da ble iPoden/iTunes stående å "spinne" på den ene av mp3'ene. Endte nok en gang i bluescreen. Når jeg så rebootet, fant ikke WinXP iPoden i det hele tatt. Under Devicemanager var det da oppstått en konflikt med iPoden (sånn gult trekantskilt med utropstegn...). I displayet til iPoden stod det bare "Do Not Disconnect". Konfigurasjons-programvaren som fulgte med iPoden, gir meg bare beskjed om at "Can't Mount iPod". Ny reboot, så funka det plutselig igjen. Formatterer iPod'en. Laster over nye låter....kræsj...ny bluescreen. Ved oppstart av Windows denne gangen, ble det automatisk kjørt Chkdsk (Checkdisk), og jeg fikk da beskjed om "Inconcistency Error" på Ipodens harddisk. Formatterte på ny, funker en stund, kræsj, ny reboot...også ingen kontakt overhodet med iPoden, og DeviceManager viser nå ny hardwarekonflikt..

Fatter ikke bæret. Pc'en min er helt ny, iPoden er ny, nyeste iTunes, Firewireporten har funka knirkefritt før...

Hjelp!!

(Kan dessverre ikke gjengi meldingen fra bluescreenen nå, og har heller ikke iPoden foran meg. Er på jobb, men svarer gjerne på spørsmål ang dette i morgen tidlig. Er takknemlig for ALLE tips!)

Har lest noen steder på forumet om oppdatering av Firmware? Hva er dette, og hvor finner jeg nyeste Firmware dersom det er aktuelt?

*sukk...og jeg som hadde gleda meg sånn*

edit:mer presist topic

Endret av kns
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nyste versjonen til iTunes er 4.6. Den har du vel.

Last ned den nyeste firmwaren til iPoden: http://www.apple.com/no/ipod/download/

Det var en plass jeg leste at man også måtte ha den nyeste versjonen av QuickTime Player (6.5.1).

Ellers kan du også spør på iPodlounge.com  :thumbup:

Takk, ja har den nyeste versjonen av iTunes. Har ikke fått lastet ned ny firmware enda, men tok en kikk i forumet ved ipodlounge.com. Her rapporterer en bruker om en liknende bluescreen, og etter å ha vært i dialog med Apple, fortelles det at

Apparently what i did wrong was I installed the updater software while the ipod was conected. That is a no no as it conflicts with the ipod.

Ukjent sak for meg at man ikke kunne gjøre dette. Jeg installerte Updater-softwaren med iPoden tilkoblet via firewire. Får se om dette hjelper.. Noen som kjenner til denne problematikken?

Lenke til kommentar
Nyste versjonen til iTunes er 4.6. Den har du vel.

Last ned den nyeste firmwaren til iPoden: http://www.apple.com/no/ipod/download/

Det var en plass jeg leste at man også måtte ha den nyeste versjonen av QuickTime Player (6.5.1).

Ellers kan du også spør på iPodlounge.com :thumbup:

Ok, har nå koblet iPoden i en annen firewire-port, oppdatert til nyeste Firmware, samt installert iTunes 4.6. Alt funket en liten stund, så skjer samme feil: Midt i overføringen av en av mp3-filene, stopper overføringen, og iTunes henger. Update-softwaren får ikke kontakt med iPod, og det går heller ikke an å "ejecte" iPoden (Can not unmount iPod right now, please try again later). Try again later, my ass.....pokker heller asså...! Ca 1 min etter hang-up, kræsjer plutselig Windows i samme bluescreen som før, med meldingen:

*** STOP 0x0000007E (0xC0000005, 0xF78C87F8, 0xF7CB28C4, 0xF7CB25C4)

*** disk.sys - address F78C87F8 base at F78C3000, datestamp 3b7d840f

please hjelp meg før jeg suser hele iPoden i veggen! Den er ikke mer enn et døgn gammel, og har enda ikke fungert mer enn 10 minutter sammenlagt... :no::no::no:

Lenke til kommentar

Takk for hjelpsomme svar. Dessverre, ingenting funker. Jeg har nå:

* oppgradert fra XpHome til Xp Pro, Service Pack 2

* lastet ned og installert ALLE oppdateringer fra micro$oft.com

* nyeste iPod Update-software

* nyeste firmware til iPod

* nyeste iTunes

* prøvd alle tre firewire-portene på maskina mi

* ringt Apple Support, som ikke hadde annet å foreslå enn å "installere XpPro istedet for XpHome, håper det hjelper, ha en fin dag..." Snakker om kyndig support, gitt..

Samme jæ**a driten hver eneste gang. Har kjøpt den på Komplett.no, og innser at jeg kanskje må returnere den? Er dere enige, hva hadde dere gjort? Helsike, jeg som har gått å gleda meg i ukesvis..

Lenke til kommentar
Du har fortsatt ikke prøvd å laste ned og installere den nyeste versjonen av QuickTime Player: http://www.apple.com/quicktime/products/qt/

Jo..gjorde det etter at jeg leste posten din tidligere. Glemte bare å nevne det.. Funka dessverre ikke..

Hvor mye bør jeg tolerere før jeg sender den i retur, egentlig? Det er jo mest sannsynlig at det er iPoden det er noe galt med, ettersom maskina mi har fungert problemfritt helt fram til jeg koblet iPoden til. Ville jo nesten være for dumt om maskinen liksom skulle bli ustabil sånn tilfeldigvis akkurat når iPoden kom i hus??

Lenke til kommentar

Okei...jeg prøvde en ny vinkling på problemet, og nå ser det jammen ut til funke (foreløpig)!?!!? Jeg har 2 stk 120gb/8mb Seagate Barracuda hd'er i maskinen. Jeg flyttet alle mp3'ene fra den ene hd'en til den andre. Når jeg nå overfører mp3'ene herfra til iPoden, ser alt ut til å funke som bare det..

Bør jeg ta dette som et tegn på at iPoden funker og at hd'en som mp3'ene tidligere var på, er fucked?? Disken er ikke mer en 5 måneder gammel... Jeg driver imidlertid med musikk, og gjør mye lange lydopptak/har mye aktivitet på disken. Det blir nok fortere "sliten" av slik bruk, men 5 måneder er vel litt drøyt. Har heller ikke hatt trøbbel med den tidligere, heller ingen ulyder i den.

Dersom nå overføring av mp3'er til iPoden ser ut til å funke, bør jeg likevel be om å få bytte den inn?? Bare for sikkerhetsskyld? Noen tips? Pliis, gi meg noen svar, jeg trenger noen gode råd nå....

Lenke til kommentar
Spør på iPodlounge.com. Hvis det ikke er noen der som kan hjelpe deg, kan du bare sende Poden din inn til reparasjon/i retur.

Jævlig irriterende. :no:

Takk for svar! Ja, helt sykt irriterende at det går an å betale 4000 spenn for noe som bare gir trøbbel, og som har en supporttelefon som gir dårligere råd enn jeg selv hadde kommet på i søvne..

Men du mener altså at jeg bør sende den inn selv om det skulle vise seg å funke nå når jeg har mp3'ene på en annen fysisk disk? Det kan jo tyde på at det er den ene hd'en som er fucked. Problemet har jo hele tiden også vært at selve overføringen henger..

edit: posta et konkret og oversiktlig innlegg på ipodlounge i tidlig i går kveld. mange som har lest det, men ingen svar, gitt...

Endret av kns
Lenke til kommentar

Hvis overføringen av sanger funker fra den ene disken, er det jo en mulighet for at den andre er "ødelagt". Så hvis det går greit nå, er det vel ikke nødvending å sende inn Poden, da denne sannsynligvis er i orden.

Been there, done that. Så jeg vet hvordan det er. :D

Endret av nkrystad
Lenke til kommentar
Hvis overføringen av sanger funker fra den ene disken, er det jo en mulighet for at den andre er "ødelagt". Så hvis det går greit nå, er det vel ikke nødvending å sende inn Poden, da denne sannsynligvis er i orden.

Been there, done that. Så jeg vet hvordan det er. :D

Vel, det funka en stund fra den andre disken, men så klikka det der også. I dag har det imidlertid fungert strålende, etter at jeg prøvde å overføre via USB 2.0 i stedet for Firewire. Meget rart.

Det som er så rart, er at det aldri har vært problemer med firewire på maskinen min før. Sjekket forresten nettet i går etter driveroppdateringer til firewirekontrolleren, men fant ingenting. Hovedkortet har et Intel i865g chipset..

Lenke til kommentar
få deg nytt win home er buggy.. skaff deg pro heller stoler mer på det.. mn.. windows er jo windows... ikke vet jeg.. :p tviler på at d er ipoden det er noe gale med.. :thumbup:

Takk, men som nevnt ovenfor har jeg nå oppgradert til Xp Pro, Servicepack 2, alle nyeste oppdateringer :yes: . Bugger likevel, bortsett fra at jeg nå fikk det til å fungere via Usb. Lurer jo dermed på om det kan være noe galt med firewire-kontrolleren på hovedkortet.. hvilket jo vil være underlig, ettersom jeg har brukt videokamera sammen med firewire flere ganger, helt knirkefritt..

Har prøvd å finne driveroppdateringer til firewirekontrolleren, men finner ingenting. Hovedkortet har (også som nevnt ovenfor) et Intel i865g chipset.

Takknemlig for all hjelp! :cry:

Lenke til kommentar
Takk, men som nevnt ovenfor har jeg nå oppgradert til Xp Pro, Servicepack 2, alle nyeste oppdateringer :yes: . Bugger likevel, bortsett fra at jeg nå fikk det til å fungere via Usb. Lurer jo dermed på om det kan være noe galt med firewire-kontrolleren på hovedkortet.. hvilket jo vil være underlig, ettersom jeg har brukt videokamera sammen med firewire flere ganger, helt knirkefritt..

Har prøvd å finne driveroppdateringer til firewirekontrolleren, men finner ingenting. Hovedkortet har (også som nevnt ovenfor) et Intel i865g chipset.

Har du usb 2.0? Hvis du har det så kan du jo egentlig bare bruke det, tar jo ikke all verdens tid å overføre musikken da, selv om det går litt tregere enn med firewire.

Lenke til kommentar
Takk, men som nevnt ovenfor har jeg nå oppgradert til Xp Pro, Servicepack 2, alle nyeste oppdateringer  :yes: . Bugger likevel, bortsett fra at jeg nå fikk det til å fungere via Usb. Lurer jo dermed på om det kan være noe galt med firewire-kontrolleren på hovedkortet.. hvilket jo vil være underlig, ettersom jeg har brukt videokamera sammen med firewire flere ganger, helt knirkefritt..

Har du usb 2.0? Hvis du har det så kan du jo egentlig bare bruke det, tar jo ikke all verdens tid å overføre musikken da, selv om det går litt tregere enn med firewire.

*kremt* USB 2.0 har en teoretisk overføringshastighet på 480 MBps, mens IEEE1394 bare takler 400MBps...

Har forresten lest flere steder (bl.a. hos Apple) at FW er forebeholdt Mac-brukere, og at USB 2.0 standaren helst skal benyttes på pcer.

(Visste dere forresten at IEEE1394 er et Apple-patent, og at sony, for å slippe unna noen bøter, kaller sin IEEE1394 for iLink)

Endret av Fidel_Castro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...