jogrba Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Hei. Jeg har akkurat kjøpt meg en Packard Bell ENE1245 og skal oppgradere til mer minne. Jeg har lest litt rundt, og jeg ser at det er forvirring om hva slags minnetype som brukes på denne. Noen som kan gi et klart svar? Er det SO-DIMM PC2100, PC2700 eller kan begge deler brukes på denne PC-en? Så til hovedspørsmålet mitt til de av dere som - i motsetning til meg - er oppdatert på markedet med minne til bærbare PC-er: Hvor er det billigst å kjøpe 256 eller 512 MB minnebrikker til bærbar PC? Noen som et om noen steder? Jo -------------------------- Dette skrev Jalmar, men jeg finner ikke disse brikkene (ikke til den prisen i hvert fall...): Kjøpte en slik en selv her for noen dager siden. Er stort sett fornøyd med maskinen, og bedre maskin til prisen skal du lete lenge etter. Eneste som var litt kjipt var et skranglete tastatur i ytterkantene, men dette lot seg lett fikse ved å legge inn litt mykt materiale under tastaturet. Nå bråker det ikke nevneverdig mer enn et diNivo tastatur. Kjøpte til 1GB ram og fra itbutikken noe som økte kostnaden med 900kr, men kombinert med en rask cpu gir maskinen ytelse som kan sammenlignes med maskiner som er langt dyrere.. om man ikke spiller Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 Den har en xp 2400+ cpu, da antar jeg at den har 266MHz FSB, altså funker pc2700 minne f.eks. Det er ingenting i veien for å kjøpe raskere minne, men det vil da likevel kjøre i 266 MHz. Du skal ha SO-DIMM minne. Regner med at du skal kunne finne 256 MB noname brikker til rundt 400 kr. Vet ikke hvor det er billigst men Komplett er sikkert ikke det verste stedet å sjekke. Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 Det eneste du må tenke på, er at det skal være SO-DIMM og ikke mindre enn 266mhz, eller PC2100 da Ellers intet mer og lure på. Har selv en Dell Inspiron 500m og satt i en TwinMos PC2700 brikke i ettertid. Fungerer supert! Lenke til kommentar
Nessa Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 Ang. pris kan du jo bruke produkt guiden på hardware.no billigste jeg fant var en TwinMos 256mb pc2100 til 349,- hos mShop.no ..men jeg garanterer ikke at den virker, slikt har jeg ikke peiling på =) Lenke til kommentar
jogrba Skrevet 2. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2004 Takk for alle svarene, folkens! De hjalp meg på vei... Mister man garantien på PC-en fra Elkjøp om man skrur opp maskinen og setter inn ekstra minne? Lenke til kommentar
mbck Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 Mister man garantien på PC-en fra Elkjøp om man skrur opp maskinen og setter inn ekstra minne? Ikke at jeg er noen ekspert på området, men jeg tror du kan være ganske sikker på at garantien ikke gjelder hvis du skrur opp maskinen. Tror ikke Elkjøp skiller mellom det å sette inn ekstra minne og tukling med maskinvaren generellt. Lenke til kommentar
Zyrex_ Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 Takk for alle svarene, folkens! De hjalp meg på vei... Mister man garantien på PC-en fra Elkjøp om man skrur opp maskinen og setter inn ekstra minne? Tror det, men i de fleste tilfeller er det ingen mulighet til å finne ut at du har gjort det. Bare du husker å ta ut brikken når den leveres til service. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Men selv om garantien ikke gjelder har du jo kjøpsloven i bakhånd. Den sier ingen ting om at du ikke har rett på hjelp/erstatning av defekte deler hvis disse ryker innen fem år etter kjøpstidspunkt, selv hvis du har åpnet PC-en. Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 (endret) Garantien forsvinner ikke om du setter inn ekstra minne. Det var mye krangel rundt akkurat dette for noen år tilbake da det var fler produsenter (spesielt Evercom eller hva de nå enn het) som satte på et klistermerke på sine stasjonære hvor det sto at man mistet garantien om man skrudde opp maskinen(klistermerket var satt på kabinettlokket slik at det måtte gå i stykker om man tok det av, nyttet heller ikke å pilke det av) Konklusjonen var at dette ikke var lov. Så lenge man kjøper noe som er beregnet på å oppgraderes, så mistet man ikke garantien. Dette ville vært det samme som å miste garantien om man oppgraderte fra et AAA Energizer batteri til et AAA Duracell batteri i en MP3 spiller. På de aller fleste bærbare maskiner som selges i dag er det egne lokk under maskinen for de komponentene man vil oppgradere. Feks, et lokk for minne, et til modem osv. Når det gjelder de 512MB brikkene jeg kjøpte fra IT-Butikken til 390Kr stykk så viste deg seg at de var feilpriset. ( https://ssl.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare.asp?varenr=53397 ). De hadde tydeligvis glemt et 1 tall der, noe som var lønnsomt for meg Uansett, som jeg nevnte i den andre tråden leveres maskinen med PC2700 brikker av den enkle grunn at de er billigere enn PC2100 brikker som opprinnelig ble levert med maskinen. Du kan trygt bruke alle brikker som er merket med PC2100 eller høyere, da eneste forskjell er at de er sertifisert for høyere hastigheter. Edit: PC2100=266MHz, PC2700=333MHz. Endret 3. juli 2004 av Jalmar Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Ang. pris kan du jo bruke produkt guiden på hardware.no billigste jeg fant var en TwinMos 256mb pc2100 til 349,- hos mShop.no ..men jeg garanterer ikke at den virker, slikt har jeg ikke peiling på =) Vel...Prøv produktguiden til barbara.no isteden du... Lenke til kommentar
jogrba Skrevet 4. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2004 Jalmar (eller andre med PB ENE1245), et spm. til deg: Hvor mange plasser til minnebrikker er det totalt i denne maskinen? 2 eller 3? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå