tatus Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Dum som jeg er så har jeg vært inne på bios og forandra litt..!! Problemet har da blitt som følger : Svart skjerm med kun synlig musepeker. Ingenting hjelper uansett hva jeg foretar meg. Har heller ingen oppstarts-cd (har ikke diskettstasjon) Innbiller meg at jeg må ha en oppstarts-cd som overstyrer biosen slik at jeg kan komme inn igjen og tilbakestille det jeg har forandret på.. Sitter nå på min gamle pc, så jeg har muligheten til og laste ned noe som kan hjelpe. Men kan noen av dere hjelpe meg..?? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Tror du bør vurdere å endre topic, kanskje la vær å dobbelposte neste gang også Lenke til kommentar
-Sammy Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Har du prøvd å resette cmos? Lenke til kommentar
tatus Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 Akkurat som jeg gjorde det med vilje.. Gammel og treg maskin.. Jeg trenger hjelp.. Så takk skal du ha.. Endre topic..?? Lenke til kommentar
tatus Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 Hvordan resetter jeg cmos..?? Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Les i hovedkortmanualen, det nytter. Har du ikke den søker du etter den på hovedkortfabrikanten sin hjemmeside tata Lenke til kommentar
tatus Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 Takker så mye for at dere prøver.. Men jeg er litt grønn..(kanskje derfor pc'n gikk i stå) caps lock alarm..?? Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 (endret) Takker så mye for at dere prøver.. Men jeg er litt grønn..(kanskje derfor pc'n gikk i stå) caps lock alarm..?? Knappen ved siden av A. Fortelle oss hva saken gjelder? nei det er farlig.(Sikter til elendig topic/tema) Se i manualen? "nei, den har jeg ikke". Endret 1. juli 2004 av Lautsprecher Lenke til kommentar
px Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 CAPS LOCK ALARM <---- (ikke skriv bare stort, folk flest ser det som masete) Resette CMOS (dvs resette instillingene du har gjort i bios): det er vanligvis en jumper (liten plastdings som sitter på metallpinner) på hovedkortet du gjør dette med. Les manualen for å se hvilken. Men jeg er litt grønnVurder om du vet hva du driver med når du går inn og endrer ting i bios. Spesielt hvis du ikke engang har lest manualen og vet hva de forskjellige inntillingene gjør... Her er det du bør gjøre: 1. Finn ut hvordan du resetter CMOS. 2. Gjør det. 3. Les manualen, spesielt den delen hvor det står ting som f.eks at du bør vite hva du gjør (iaffal litt) før du forandrer ting i bios. (4. Hvis du har tenkt å fortsette å styre med bios og greier, lær deg hva du driver med, ellers fortjener du nesten det du uten tvil vil få: en ubrukelig pc... ) Lenke til kommentar
tatus Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 Takk Petter.. Har blåst støv av manualen og kommer til og lese litt i natt ja.. Første gang jeg leser i den ja. Men er det ikke sånn vi mannfolk er da..?? Prøve litt først, og lese bruksanvisningen etterpå hvis(når) det går til h.... Sitter også litt igjen med det inntrykket at jeg er den eneste som har fuc.. opp en pc her inne.. Er en nOob, men jobber med saken Ellers igjen : Takk for svarene -kristian- Lenke til kommentar
drengen Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Takk Petter.. Har blåst støv av manualen og kommer til og lese litt i natt ja..Første gang jeg leser i den ja. Men er det ikke sånn vi mannfolk er da..?? Prøve litt først, og lese bruksanvisningen etterpå hvis(når) det går til h.... Sitter også litt igjen med det inntrykket at jeg er den eneste som har fuc.. opp en pc her inne.. Er en nOob, men jobber med saken Ellers igjen : Takk for svarene -kristian- finner du ut av det? Lenke til kommentar
-Sammy Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 På hovedkortet finner du et lite, rundt og blankt batteri. se bilde her: http://www.tech-report.com/reviews/2003q3/...mos-jumper2.jpg Lite sikkert at alt ser sånn ut på ditt kort da men, batteriet er iallefall ganske likt. I nærheten av dette batteriet er det vanligvis en slags kontakt med 3 "pinner" På den kontakten sitter det en slags liten "klosse", laget av plast med noe metall inni, dette sørger for å lage kontakt. se bilde: http://www.dansdata.com/images/133aboards/cmos180.jpg eller: http://www.athlonoc.org/overclock/occ/images/kr7/kr7_11.jpg det gjør ikke noe om den har andre farger enn dette. Denne "klossen" står på "Keep Data", det vil si at den lager kontakt mellom to spesifikke "pinner." Det du skal gjøre er å sørge for at det oppstår kontakt mellom to andre spesifikke "pinner" altså "Clear Data". Det du gjør: 1.) skru av maskinen 2.) dra ut hoved-strømledningen (bare for sikerhets skyld) 3.) dra FORSIKTIG av plastklossen og sett den ned på en av de pinnene den stod på fra før og den andre som ikke var i bruk. La den stå der i ca. 5 sekunder før du skifter den tilbake sånn som den var før du begynnte. Da har det oppstått kontakt mellom disse pinnene og cmos har blitt resatt. Det er ikke alltid dette er løsningen på slike problemer men det er iverfall verd et forsøk. 4.) forsikre deg om at "klossen" er der den var originalt 5.) skru på pc'n og se om det virket Godspeed (lykke til) Lenke til kommentar
Rufati Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Ok. Om du ikke har manualen til hovedkortet, gjør følgende for å resette CMOS! 1: Legg pc'n på et bord. Ta av sidedekslet som er på venstre side(sett fra fremsiden). Lys! Du vil trenge masse lys når du skal gjøre noe i pc'n. 2: Nå skal du se hovedkortet om du har gjort ting rett. På hovedkortet er det en, men som regel flere, "jumpers" som du kan flytte på. En jumper er bare en bro, som leder strøm. Denne kan du ta opp å flytte på. og den gjør ikke annet en å forbinde Pinnene som stikker opp på hovedkortet. Det du skal lete etter er et kontaktpunkt med 3 Pin's, hvorav 2 er forbundet av en jumper. Se på disse pinnene som 1, 2 og 3. Under dette kontaktpunktet skal det stå følgende(eller noe lignende): "CCMOS". 3: Har du funnet de 3 pinnene som det står "CCMOS" (eller lignende) ved, les punkt 4. Om ikke, let igjen, eller se punkt 5. 4: Nå har du funnet kontaktpunktet med 3 pinner, som det står "CCMOS" (eller.. ja..) ved. Det du nå skal gjøre er å flytte jumperen som forbinder de 2 første (eller 2 siste, om hvordan du ser på det), et hakk bortover, slik at jumperen blir sittende på motsatt stilling. F.eks: Jumperen sitter over pin 1&2. Da skal du flytte jumperen til pin 2&3. Her skal du la den stå i minst 10 sekunder, før du flytter den tilbake. HUSK: Du må flytte den tilbake etter at du har resetta CMOS. Nå kan du prøve å starte maskinen på nytt. Om ikke dette fungerer kan du prøve punkt 5(vil trolig ikke hjelpe om du gjorde punkt 4 riktig), eller få en datakyndig person til å se på dataen din. 5: Nødløsningen: På ditt hovedkort er det er batteri. Dette batteriet er det som sørger for at biosen ikke blir resetta for hver gang du totalt mister strømtilførsel på pc'n din. Det er som regel bare et stk. batteri, og det kan fjernes, og settes inn igjen, men det resultat at din CMOS er slik som den originalt ble levert. Det anbefales et tynt flatskrujern til å vippe batteriet ut av holderen. Om du klarer dette, sett det inn igjen etter 1 minutt(jaja.. holder kanksje med et pikosekund oxo, vet ikke jeg). Nå prøver du å starte igjen. Fortsatt noe galt? Vel, håper du klarer å fikse det! NB: Jeg tar ikke noe ansvar for hva du måtte gjøre med din pc. Dette er bare et løsningsforslag. Viktig: Du må huske å koble fra stømmen oxo om du skal prøve noe av dette! Jeg har selv gjort dette på utrolig mange pc'r oppigjennom, så oppskriften er nok 99% riktig, om ikke håper jeg noen setter meg på plass! VIKTIG 2: Sørg for å berøre "jord" før du begynner, slik at ikke statisk elektrisitet ødelegger noen komponenter i pc'n din! Ikke stå på et teppegulv eller noe hvor friksjon kan skape statisk elektrisitet! Har du er jordingsarmbånd, bruk dette! Men jeg vil påstå at om du jorder deg først, så er det inget problem! Håper det lykkes! Tar Forbehold om Skrivefeil! Lenke til kommentar
tatus Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 Helt nydelig. Nå går'n som ei klokke igjen. Resette cmos gjorde tydeligvis susen. Takk til dere som virkelig gjorde en innsats for og hjelpe meg. Brukermanualen skal ikke samle så mye støv framover nei. Stod mye interresant der. Takk igjen Lenke til kommentar
Rufati Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Mycket bra! Å du er ikke den eneste som har fucka opp en pc' her inne, hehe... det er jo en grunn til at vi resten kan det så godt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå