Gå til innhold

Hvilket program for å klone harddisk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kan du forklare litt bedre?

RAID 1 er speiling av disker. Dersom du har en disk fra før, kjøper en ny og setter opp de 2 diskene i RAID 1, vil du kunne speile OS + alt innhold over til den nye disken. Deretter kan du bryte speilet og kvitte deg med den gamle disken og kjøre opp bare på den nye. Ulempen er at du beholder den hamle partisjons-inndelingen. Den nye disken som er større vil derfor ha en ny partisjon (eller nærmere bestemt ledig plass) tilsvarende differansen i størrelsen på diskene.

Lenke til kommentar
Dersom du har RAID kontroller (de fleste hovedkort har jo det), så er det det enkleste. Bruk RAID 1 til å speile den gamle disken over på en større.

Må ikke diskene være identiske da? Om den ene disken er større, så vil den vel bare opprettet en partisjon som er lik, dermed vil jo den plassen som er til overs gå tapt?

Lenke til kommentar
så hvis jeg kloner en 80 BG disk til en 160 så får jeg kun en partisjon på 80 GB?

Dersom du har en disk med 1 partisjon på 80GB og speiler over på en 160GB disk, så ender du opp med en disk med partisjon på 80GB og 80GB ledig plass. Du kan da lage en partisjon til på 80GB og vil da ha en disk med 2 partisjoner på hver 80GB. Jeg har gjort dette mange ganger. Det er greit når du ikke gidder å re-installere OS eller ikke har et klone-program som lar deg forandre partisjonene.

Lenke til kommentar

du har også et program som heter dd. det programmet brukes ofte av politiet og lignende til å ta kopier av hardisker... dette programmet er kjent for å være et av de beste programmene til dette.....

hvis du vil ha et program spom gjør det raskt og enkelt kan du også bruke Ghost som tidligere nevnt....

edit: dette var forresten mitt innlegg nummer 1400... deilig rundt tall......

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Jepp, bruk Norton Ghost.. fullt av muligheter til å klone disken din. Er ikke begrenset av forskjellige størrelser på partisjonene/diskene (forutsetter at du kloner til like stor plass da ;) ). Kjapt nok er det også... :yes:

Lenke til kommentar
noen som vet om Ghost kan lese fra en reiserfs-partionsjon og kopiere det til en ntfs-partisjon? fant ikke noe info om dette på norton sine hjemmesider....

<Avsporing>

Hva er en "reiserfs-partionsjon" ?

Forresten, dette er vel egentlig "ebso96" sin tråd, så jeg håper ikke avsporingen blir lang.

</Avsporing>

Lenke til kommentar
<Avsporing>

Hva er en "reiserfs-partionsjon" ?

Forresten, dette er vel egentlig "ebso96" sin tråd, så jeg håper ikke avsporingen blir lang.

</Avsporing>

reiserfs er et filsystem som er ganske vanlig i Linux men fant ut at det ikke kunne brukes alikevel... så avsporingen slutter her fra min side....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...