Zamoht Skrevet 2. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 Nedlastingshastighet: 880 kbit/s Opplastingshastighet: 146 kbit/s Dette med 704/128 Online Basis abbonement fra Telenor! Temmelig fornøyd med hva jeg får jeg. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 2. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 (endret) TCP/IP protokollen har 5% packet overhead, som brukes til å sjekke at data blir mottat korrekt. UDP har ingen packet overhead som sjekker slikt, derfor burde jeg da få 256 kbit/s upstream men nope. fredeles bare 210 kbit/s når jeg bruker UDP. Endret 2. juli 2004 av Roskov Lenke til kommentar
bentose Skrevet 2. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 http://sd.wareonearth.com/~phil/net/overhead/ "Line Rate" og "Payload" er vel bedre uttrykk enn "nedlastningshastighet" UDP pakker krever også litt tillegg for å finne rett mottaker. Men ATM-cellene er kanskje dei grådigaste. Ei ATM-celle på 53 bytes inneheld kun 48 bytes med data. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 2. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 TCP/IP protokollen har 5% packet overhead, som brukes til å sjekkeat data blir mottat korrekt. UDP har ingen packet overhead som sjekker slikt, derfor burde jeg da få 256 kbit/s upstream men nope. fredeles bare 210 kbit/s når jeg bruker UDP. Nei med UDP sender du kun data ut på DSL-linken din og så vet Internett hvor den skal... Enda bra IP ikke har noen overhead. Eller ATM. Lenke til kommentar
bentose Skrevet 2. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 (endret) Dere har jo fått en grei forklaring på hvorfor det er slik fra rimi, dette er en forklaring som selv nettverks nybegynner burde klare å forstå. Overhead har alltid vært et problem og kommer sikkert til å alltid være det. Grunnen til at adsl leverandøren har juster litt på download speeden er at folk har syta og bært seg værre enn værst. Uansett så kan man aldri stole 100% på web tester heller, pågrunn av de er så avhenging av linje og routinga til den serveren som kjører testen. Så enkelt og greit, har dere xDSL teknologi så lær dere å leve med det, det de 1kb'ene dere taper i upload overlevere dere uten Ein bør kunne forvente at ein internettleverandør klarer å opplyse om dette på ein oversiktlig og grei måte. Hadde f.eks Telenor i si tid sagt at ein minst måtte trekke frå 14% på linjerate for å finne ut det eg vil kalle maksimal reell nedlastingshastigheit, så hadde nok færre folk "syta og bært seg værre enn værst". I staden sendte dei standard svar tilbake; "Vi kan ikke garanteren hastigheten mot servere i utlandet", på alle henvendelser som hadde orda "hastighet" og "ADSL" i seg. At hastigheita var opplyst målt med ftp mot ftp.online.no gav ikkje utslag på standardsvaret. Andre leverandørar reklamerte med raskare linjer fordi dei ikkje brukte PPPoE som Telenor, men vart mistenkeleg stille når eg spurte dei kor mykje PPPoE-biten utgjorde. (Svært lite i forhold til alle dei andre protokollane) Så lenge leverandørane brukar ord som "nedlastningshastighet" og ikkje opplyser om overhead, så synast eg det berre er rett og rimeleg at leverandørane legg inn ekstra linjerate for å kompensere for dette. Dette bør også gjelde for opplasting. Overhead er nødvendig og treng ikkje vere eit problem. Enig i at spesielt dei med raske linjer bør ta web-test-resultata med ei klype salt. Dei 10% vi manglar på upload er vel heller ikkje noko vi døyr av, men når vi føler oss lurt og ikkje får seriøse svar frå leverandørane så er det svært lett å verte sure. Eg har no fått det som eg vil og burde i grunnen slutte å klage, men etter mange år som Telenor-kunde har det vorte ein uvane. Edit: Eksempel på grei marknadsføring: http://www.britsys.com/DSL/SDSL.html 1000K/1000K Guaranteed throughput is measured after 3% TCP and 10% ATM overhead have been accounted for. (e.g., 1000K/1000K - 13% is 870K/870K. 870K/870K is 100% of what a customer can see. (maks teoretisk mulig hastigheit) 696K/696K is 80% guaranteed throughput Endret 2. juli 2004 av bentose Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 2. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 Ned: 1357 Opp: 311 Dette er med NGT Bravo, og det er bedre enn de oppgir Lenke til kommentar
zarion Skrevet 2. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 Nedlastingshastighet:2 086 kbit/s (2 000 000 bytes på 7,672 sek) Opplastingshastighet: 215 kbit/s (500 000 bytes på 18,641 sek) Litt dårlige Upload enn det jeg betaler for, men bryr meg ikke. Er bare folk som uploader fra meg på dc++ det går utover... og deg selv, da jo mer du uploader jo mer ryker det av inn-linja di... Typisk adsl... SDSL linjer til folket Lenke til kommentar
M@R7!N Skrevet 2. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 Tok testen 3 gang og fikk 15000kbit/s, 11000kbit/s og 13000kbit/s. Har Lyse 10mbit, så jeg må si meg fornøyd med det *(Kun download) Og hvis noen sjekker speedometer resultatene på itavisen.no, kan man se at snitt nedlasting er på 9760kbit/s. Så jeg føler at lyse gir deg det du betaler for. Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 2. juli 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 (endret) Ned: 1357Opp: 311 Dette er med NGT Bravo, og det er bedre enn de oppgir Det er feil, denne tråden gjelder Upload, jeg ser at du har god download, men uploaden din er faktisk 73 Kbps for lav Endret 2. juli 2004 av thomas_c24 Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 2. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 (endret) Har full hastighet på min telenor linje. Endret 2. juli 2004 av Lugmeister Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 2. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 (endret) Nedlastingshastighet: 61 kbit/s (100 000 bytes på 13,109 sek) Opplastingshastighet: 28 kbit/s (100 000 bytes på 28,203 sek ISDN jeg bor 30m unna en sentral som har nylig gravd kabel(les: under 1 uke siden) og det raskeste jeg får er 2mbit fra telenor, og 256 ut tror jeg. (15 juli, yes!! endelig kvitt ISDN drit) EDIT: gravd kabel= gravd fiber, rett fra jernbanen som går mellom sverige og norge. 300m fra sentralen til jernbanen Endret 2. juli 2004 av Dimensionx Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 2. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 Det er feil, denne tråden gjelder Upload, jeg ser at du har god ownload, men uploaden din er faktisk 73 Kbps for lav Faen, du har et veldig godt poeng der... Det likte jeg ikke helt, hehe. Lenke til kommentar
klo Skrevet 2. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 Jeg og mangler upload :\ Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 2. juli 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 Jeg og mangler upload :\ Hvor mye, post det dere får på testen og det dere har. Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 2. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 Har medium pakka fra Tele2 med 704/128.. Fikk 740/104, thomas, du har et poeng.. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 2. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 Så lenge leverandørane brukar ord som "nedlastningshastighet" og ikkje opplyser om overhead, så synast eg det berre er rett og rimeleg at leverandørane legg inn ekstra linjerate for å kompensere for dette. Spørs om du tenker på brutto eller netto nedlastinghastighet. Å klage over overhead blir som å syte til Tine over at det er en skvett igjen av melkekastongen som du aldri vil få ut. Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 2. juli 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 Ja det var en bra forklaring. eller nei Lenke til kommentar
all right Skrevet 2. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 Teorien til thomas_c24 stemmer hos meg betaler for 704/128 linje (telenor) Får på testen 727/108, men det er ikke sikker surfometeret er helt riktig heller da! Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 2. juli 2004 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2004 betaler for 704/128 men får 714/52 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå