Gå til innhold

Forskjell på objektiver til D70

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte "D70 kit" og trodde i min uvitenhet at det er én ting. Men nå har jeg forstått at det er objektivet 10-70 mm som gjelder, mens jeg har fått 28-100 mm. Det spiller ingen rolle for meg, sistnevnte er tydeligvis billigere, men spørsmålet mitt er egentlig

hva er forskjellen? Pluss og minus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte "D70 kit" og trodde i min uvitenhet at det er én ting. Men nå har jeg forstått at det er objektivet 10-70 mm som gjelder, mens jeg har fått 28-100 mm. Det spiller ingen rolle for meg, sistnevnte er tydeligvis billigere, men spørsmålet mitt er egentlig

hva er forskjellen? Pluss og minus?

Det er 18-70mm-objektivet som vanligvis følger med, og som er et kvalitetsobjektiv. Hvis man skal kjøpe objektivet løst koster det i underkant av 4000 kr.

28-100mm-objektivet har antakelig flere ulemper enn fordeler:

+ billig

- dårligere kvalitet, "billig-objektiv" til ca 1500 kr

- dårligere lysstyrke

- mindre vidvinkel (28mm kontra 18mm; oversatt til APS-format blir det 47mm kontra 27mm)

Lenke til kommentar

Når man sier 'dårlig lysstyrke' eller 'langsomt' om et objektiv så refererer man til største mulige blenderåpning (laveste f-tall) objektivet kan gi Større blenderåpning gir:

Raskere autofokus

Lysere søker

Mulighet for mindre dybdeskarphet (ja det er en fordel)

Mulighet for raskere lukkertider

I forhold til valget av objektiv så er ikke hastighetsforskjellen så stor mellom 18-70 og 28-100. Kvalitetsforskjellen kan jeg ikke uttale meg om, men spesifikasjonen er betydelig bedre på 18-70 objektivet. Det du nok vil merke mest er at du har ingen vidvinkel med 28-100.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...