Gå til innhold

Nytt Headset, Høykvalitets

Anbefalte innlegg

Hmm...litt rart at du stadig hører litt knitring selv med stue-forsterkeren.

La noen andre prøve også, og prøv flere spillere/forsterkere.

Hvis det stadig er knitring, så er faktisk en mulighet for at noe er ødelagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke lest hele diskusjonen, men legger merke til at mange anbefaler grado, det er ikke noe jeg ville anbefale til mye og langvarig "voldsom" musikk, de er litt "overdrevne" i mellomtonen, så de er litt slitsomme å høre på slik med i lengre tid (i tillegg er de vonde å ha på øra IMHO), og bassen er ikke all verden. Misforstå meg rett, grado er prima høretelefoner, men jeg synes ikke de passer til slik bruk som du ilustrerer, så jeg hadde prøvd de først.

AtW

Lenke til kommentar

:thumbup: Zalman 5.1 suround :thumbup:

De sitter jeg med. herlig til spilling og høre på musikk :) har hatt den i et halvt år og de henger hardt med :p noe de burde

Men da må man ha et 5.1 lydkort også :)

Koster ikke mye

Endret av XciTe
Lenke til kommentar

Noe av det dyreste som er lagd, er Sennheiser Orpheus. Dette var et sett med elektrostatiske hodetelefoner og en ganske seriøs dedikert rørforsterker. Prisen lå vel litt over 100.000,-.

Man kan visst kjøpe dette enda, faktisk. Synes å ha sett en pris på $14.900.

Mer info:

http://www.djmart.com/seorelcihe.html

Stax har en del dyre sett også.

Deres SR-007 sett koster nesten 40.000,- hos Lyric hifi i Torggata.

Audio-Technica i Japan kom nettopp ut med et sett som koster $5.200.

Sony har en hodetelefon som heter MDR-R10, denne koster ca. $4.000 og kan stadig skaffes.

Det finnes også en del spesialbygde saker som koster mye penger, men disse blir lagd i noen få eksemplarer.

Så man kan bruke mye penger på hodetelefoner hvis man vil. :-)

For "normale" folk, tror jeg en hodetelefon som koster fra 1.500,- til 4.000,- og en forsterker til omtrent det samme, er "sweetspot'en". Da har man kommet opp på et kvalitetsnivå som er svært høyt, og forskjellen opp til dyrere ting vil være minimale.

Det som er kjekt med hodetelefoner er selvfølgelig at man slipper å plage naboer og slikt når man vil spille høyt, men også at man slipper å tenke på plassering av høyttalere, noe som kan være sykt vanskelig.

Åhja...for å få høyttalere som matcher lydkvaliteten til en hodetelefon til 2-3.000,-, må man opp i det 10 eller 20 dobbelte. Så det er en billig måte å få seg skikkelig high-end lyd.

Lenke til kommentar

Pioneer HDJ-1000 har jeg ikke vært borti før, så jeg måtte søke litt hos Head-Fi.

Tilbakemeldingene var ikke særlig positive (igjen).

Lyden står ikke i stil med prisen, men det rareste var at de klager over kjip konstruksjon, den ser jo solid ut, selv om den ikke er pen.

Men den er lagd i kromma plastikk og noe aluminium.

De sammenliknes både lyd og konstruksjonsmessig med Sony MDR-700DJ, som også ikke får så veldig gode skussmål.

De er visst greie til DJ bruk, men ikke "audiofil" lytting.

Hmm...til den prisen kan man jo få Sennheiser HD595 og Beyerdynamic DT250, DT660 og DT770 Pro. Saker som er generelt veldig godt likte og meget vellydende. Beyerne er spesielt solide også.

Pioneer'ene er kanskje greie til sitt bruk, men jeg tror det finnes bedre alternativer til prisen.

Her er noen tilbakemeldinger:

http://www4.head-fi.org/forums/showthread.php?

s=&threadid=38433&highlight=hdj1000

http://www4.head-fi.org/forums/showthread....ghlight=hdj1000

http://www5.head-fi.org/forums/showthread....hlight=HDJ-1000

Lenke til kommentar

Altså ærlig talt, her er IMO et par ting som må påpekes...

Et SoundStorm lydkort er IKKE bra i den lyd-klassen det sankkes om her. Lyd/Støynivå er helt under par i forhold til selv de billigste semi-pro lydkortene bl.a. fordi lydkortet er internt. Det kan ha så gode specs det bare vil på papiret, men dette hjelper lite når DA-konvertere, amper etc. ligger på hovedkortet. Hvis du kjører et soundstorm-kort på høyt volum gjennom et par gode høyttalere skal du jammen meg høre susing, forvrengning og andre ulyder.

For å få et ordentlig utbytte av lydutstyr, være det hodetelefoner eller høyttalere er det alltid viktig å se på det DÅRLIGSTE leddet i rekken mellom lydkilde og ørene dine. Lyden vil aldri bli bedre enn det svakeste leddet.

Jeg ville anbefale deg å kikke litt rundt etter i minste fall et godt eksternt (veldig viktig) semi-pro lydkort til kanskje 1500-2000 med gode analoge utganger, og en hodetelefonamp av omtrent samme kvalitet. Uten dette er det IMHO umulig å få noe utbytte av dine hodetelefoner eller lignende utstyr.

Slike hodeletelefoner som du nå har betalt i dyre dommer for spiller fra 35-39000Hz eller noe slikt og dynamisk rekkevidde på 90-100dB. Dette er umulig å få noe utbytte av uten å ha et lydkort som spiller 24bits/96KHz lyd. Med det soundstorm oppsettet du har nå tipper jeg outputen i beste fall har en 60-70dB dynamikk og 40-20000KHz frekvensgang.

En annen ting er at jeg ser av screenshottet at du spiller MP3er . Bare for å ha det sagt... Du skal ha relativt godt enkodede (er det et ord? :) ) MP3er for å utnytte noe i nærheten av potensialet til hodetelefonene dine.

Jeg Driver selv med en del studio-virksomhet der jeg har vært borti høyttalere i halv-mill klassen og hodetelefoner i alle typer og konfigurasjoner samt lydkort i alle mulige fasonger og typer, og liker selv å se på meg selv som en liten wannabe audiofil. Det viktigste å tenke på etter mine erfaringer er svakeste-ledd filosofien jeg nevnte over. Prøv å balansere forholdet mellom komponentene i opplegget ditt!

God Lytting!

Øystein Hole

fortytwo

http://www.fortytwomusic.com

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig med Øystein at kilden burde være så bra som mulig, og elendig kodede MP3'er vil definitivt høres helt bøtte ut med hva som helst av utstyr.

Men jeg tror ikke man trenger strekke seg så mye lengre enn et Creative Audigy2, her har du relativt greie saker som har bra dynamikk og signal-støy fornhold. Det kan ikke måle seg med eksterne halvproffe saker, men det er en STOR forbedring iforhold til et som er integrert på hovedkortet. Prisen er vel 6-700,-.

Jeg har selv sammenliknet MP3 rippet etter Übernet-standarden med en T+A CD-spiller til 17.000,-, og selv om forskjellen var godt merkbar, var den til å leve med. Jeg har et Audigy2 og egen rørforsterker til dette og CD-spilleren. Hodetelefonene er Beyerdynamic DT880.

Men...jo bedre utgangspunkt, jo bedre sluttresultat får du.

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Slike hodeletelefoner som du nå har betalt i dyre dommer for spiller fra 35-39000Hz eller noe slikt og dynamisk rekkevidde på 90-100dB. Dette er umulig å få noe utbytte av uten å ha et lydkort som spiller 24bits/96KHz lyd. Med det soundstorm oppsettet du har nå tipper jeg outputen i beste fall har en 60-70dB dynamikk og 40-20000KHz frekvensgang.

En annen ting er at jeg ser av screenshottet at du spiller MP3er . Bare for å ha det sagt... Du skal ha relativt godt enkodede (er det et ord? :) ) MP3er for å utnytte noe i nærheten av potensialet til hodetelefonene dine.

Alltid koselig å få innspill fra profesjonelle, noen grunn til at du mener at 20 khz ikke er nok for musikk? Forøvrig er jeg enig med din påpekning angående mp3, det er litt for mange som bare har 128kbps mp3 lagd med en ræva encoder, forsåvidt er det i mine øyne litt for mage som mener at mp3 er noe drit som er enormt mye dårligere enn cd i alle tilfeller.

AtW

Lenke til kommentar
Altså ærlig talt, her er IMO et par ting som må påpekes...

Et SoundStorm lydkort er IKKE bra i den lyd-klassen det sankkes om her. Lyd/Støynivå er helt under par i forhold til selv de billigste semi-pro lydkortene bl.a. fordi lydkortet er internt. Det kan ha så gode specs det bare vil på papiret, men dette hjelper lite når DA-konvertere, amper etc. ligger på hovedkortet. Hvis du kjører et soundstorm-kort på høyt volum gjennom et par gode høyttalere skal du jammen meg høre susing, forvrengning og andre ulyder.

For å få et ordentlig utbytte av lydutstyr, være det hodetelefoner eller høyttalere er det alltid viktig å se på det DÅRLIGSTE leddet i rekken mellom lydkilde og ørene dine. Lyden vil aldri bli bedre enn det svakeste leddet.

Jeg ville anbefale deg å kikke litt rundt etter i minste fall et godt eksternt (veldig viktig) semi-pro lydkort til kanskje 1500-2000 med gode analoge utganger, og en hodetelefonamp av omtrent samme kvalitet. Uten dette er det IMHO umulig å få noe utbytte av dine hodetelefoner eller lignende utstyr.

Jeg Driver selv med en del studio-virksomhet der jeg har vært borti høyttalere i halv-mill klassen og hodetelefoner i alle typer og konfigurasjoner samt lydkort i alle mulige fasonger og typer, og liker selv å se på meg selv som en liten wannabe audiofil. Det viktigste å tenke på etter mine erfaringer er svakeste-ledd filosofien jeg nevnte over. Prøv å balansere forholdet mellom komponentene i opplegget ditt!

God Lytting!

Øystein Hole

fortytwo

Hei, jepp er klar over mitt lydkort ikke er av den beste sorten, og holder på og fixe med det, bare penge trykkeren min har låst seg for øyeblikket:)

Men når jeg får spart opp nok penger i høst blir det både forsterker, lydkort og ny pc tenker jeg.

Spiller APE audio filer også ganske mye, samt CDer.. er litt annet enn MP3, og nærmest cd kvalitet:) Men sant, MP3 er ikke noe bra.

Kommer også til og bruke disse på mixebordet i lydstudio på skolen min også.

Men. ang soundstorm, har faktisk ikke lagt merke til susing på høyt volum, men Soundstorm er godt bygd også, men uansett jeg skal skifte så:)

Takk for tips på lydkort pris klasse og amp dog, lurte litt på det selv:)

Lenke til kommentar
Spiller APE audio filer også ganske mye, samt CDer.. er litt annet enn MP3, og nærmest cd kvalitet:) Men sant, MP3 er ikke noe bra.

Mp3 er bra om du lager det bra, så bra at det er få sanger man kan høre forskjell på, men det jeg egentlig ville poengtere var at APE ligger ikke nærme cd i lyd, de er eksakt likt (var ikke helt sikker på om du visste det, sånn innlegget ditt var formulert).

AtW

Lenke til kommentar
Alltid koselig å få innspill fra profesjonelle, noen grunn til at du mener at 20 khz ikke er nok for musikk?

Ja og nei :)

For meg personlig tror jeg ikke dette har noen stor gevinst, da min hørsel ved forrige øretest ikke var helt optimal ( å spille i metall-band har nok mye av skylden her ... )

Men det er et faktum at mange personer KAN høre godt over 20000Hz ( i hvert fall opp til 22000Hz ), og hvis hodetelefon-gut her er en av de, må han jo nesten få utbytte av 39000Hz hodetelefonene sine ved å iallfall ha en effektiv frekvensgang opp til 22000Hz.

Nå skal der da imidlertid også nevnes at et system med frekvensgang opp til f.eks 25000Hz vil som oftest gjengi 20000Hz-lyd bedre enn et system spec.et til 20000Hz da oppgitte specs kan inneholde slingringsmonn (Vanlig er til -3dB i begge ender av skalaen). Nå gjelder ikke dette materialet som spilles av, da dette har faste frekvensgrenser, men et avspillingssystem.

Men for de fleste er dog 20000 godt spilte Hz antakelig vis mer enn nok

Øystein Hole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...