alex100 Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Halla Jeg skal ha en enkel div som er sentrert. Den skal starte helt øverst (må få vekk det lille mellomrommet som oppstår over div'en). Hva må jeg legge i koden for å få dette til? Også skal den strekke seg helt ned til bunnen av nettleseren selv om innholdet/teksten bare strekker seg over halve siden. Hva blir koden for dette? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 css kode: *{ padding: 0px; margin: 0px; /* gjør at alt der det ikke er presisert noe annet får 0px pad. og marg.*/ } #div { height: 100%; margin: 0 auto; } husk denne doctypen : <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Alternativt kan du bruke: body { margin:0; padding:0; } Så slipper du å legge inn margins og padding på spnn ca. alle andre elementer etterpå Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 koden jeg har legger til pad. og marg. 0px alle steder der det ikke står noe annet. så hvis det ikke står noe annet under body, blir det lagt til der og Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Det er unødvendig å skrive "px" når det er snakk om nullverdier. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 (endret) Problemet med dette er at div-en blir aldri lengre enn 100% - av browservinduet, så hvis lengden på tekst blir mer enn 100%, går dette "under" det visuelle av div-en. Gjør heller slik: #diven { width: bredde; margin: 0 auto; min-height: 100%; /* IE støtter ikke min-height */ height: auto; /* Mozilla, Opera osv legger ikke merke til hva som står under den første angitte egenskapen*/ _height: 100%; /* IE strekker diven så langt som det går tekst, i motsetning til andre standard-følgende browsere */ Endret 1. juli 2004 av SirIce Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 Fått til at den starter helt øverst, men det at den strekker seg helt ned funker ikke. SirIce: Prøvd koden og det funket ikke i IE, Opera eller FF. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 (endret) Glemte en } på bunnen EDIT: aha.. glemte en ting til, du må også legge til dette: body, html { height: 100%; } Endret 1. juli 2004 av SirIce Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 Jess Nå funket det. Tar et til med det samme jeg da: En av div'ene skal alltid ligge helt nede på siden hele tiden. Hvordan får jeg dette til? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 (endret) Ta en titt på http://www.alistapart.com/articles/footers/ Hvis innholdet aldri overskrider 100% av browservinduet, da kan du alltids bruke bottom: 0; edit Du kan også ta en titt i stilarket til http://www.mezzoblue.com Endret 1. juli 2004 av SirIce Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Hvis innholdet aldri overskrider 100% av browservinduet, da kan du alltids bruke bottom: 0; Som er risikabelt med tanke på at folk kan ha lav oppløsning, og innholdet kan strekke seg over vinduet i noken oppløsninger, men ikkje andre.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå