Gå til innhold

Vannkjølt aluminiumskasse -En kjellermod.

Anbefalte innlegg

Ah, velkommen til min første worklog allesammen. Bakgrunnen for dette prosjektet var at jeg for noen måneder siden fant et gammelt Siemens kabinett i skapet hjemme, kabinettet kom fra min andre PC (en Elkjøp PC sådan :hm: ) det rommet en PIII cpu og 128MB SDRAM, noe som dengang var verdt nesten 15.000 kronestykker.

Anyway, fast forward -> I dag ligger kabinettet i kjellern, målet er å modde det på en sånn måte at det blir både lekkert og helt stillegående.

De viktigste delene som skal inn er:

XP3000+

Asus A7N8X-E Deluxe

Geil Golden Dragon 1GB DDR Ram

Radeon 9800@Pro

Vannkjøling fra Swiftech med en Eheim 1048 og en Evo 240.

NB!

Èn ting skal dere vite om meg: Jeg er UTROLIG dårlig til å følge en plan. Derfor bruker jeg alltid en masse tid på å rette opp problemer og tullball som følger alt jeg gjør.. Og derfor får dere heller ikke se sketchuppen min av hvordan jeg forestiller meg kassen ferdig.. For den kommer garantert ikke til å ligne noe særlig. Når det er sagt, Let's roll:

Dette er kassen umoddet:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Min første impuls var å fjerne all beige maling fra den ellers så fine kassa, heldigvis hadde jeg en B&D håndsliper for hånden :|

4.jpg

Startet med 60 (!!)p Noe som var VEL grovt, men det fjernet malingen fort som svint! Kjøpte mere pussepapir og pusset ned hele kassen med 120, 240, 340, 600 og tilslutt 1200 og 1500. Mye jobb, men resultatet ble en blank og fin kasse. Så fin at jeg bestemte meg for å _ikke_ lakke den, noe som var planen..

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Her ser du kassa sammen med den 20x40cm store aluminiumsplata jeg skal bruke til front: (Overse rotet er dere snille)

8.jpg

At last! Nå skal vi skjære!

9.jpg

10.jpg

11.jpg

Det gjør jeg for å fjerne ALT som er overflødig inni kassa, her har jeg kuttet ut bunnen der hvor radiatoren skal ligge:

12.jpg

Pakke fra Microplex!

13.jpg

14.jpg

Begynner å få flere slike en det jeg strengt tatt trenger.. :/

15.jpg

Her har jeg satt sammen vannkjølinga og tester denne for lekkasjer:

16.jpg

Her er mitt nyeste kabinett (det jeg har brukt frem til nå), ribbet:

17.jpg

Kommer tilbake om noen minutter med neste del, der vil jeg legge ut bilder av den faktiske moddinga, bla hvordan jeg forvandler aluminiumsplata til et skikkelig kontrollpanel.

Kom for ALL del med innspill!

Endret av Rolfus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:::DEL 2:::

Nå begynner moddinga av aluminiumsplata, jeg vil at det hele skal se litt minimalistisk ut. Ellers blir det jo gjerne bare glorete..

Her kutter jeg ut en liten firkant hvor vanntanken skal festes i sin aquatube:

18.jpg

Her ser du min nyinnkjøpte sunbeam viftekontroller. Glemte å ta bilde av den før jeg ribbet den til skinnet men Microplex har bilder her.

19.jpg

Her har jeg drillet ut hull til rheobusens knotter og LED's:

20.jpg

Når man setter på både rheobusen OG tanken ser det slik ut:

21.jpg

22.jpg

23.jpg

24.jpg

25.jpg

Kuttet et cd-rom deksel av aluminium i to og bøyde stykkene 90 grader for å lage støtte for viftestyringen inne i kassen.

26.jpg

Her er tanken koblet til:

27.jpg

Her er alt satt sammen for første gang, dette for å se hvordan alt passer sammen. Beklager elendig bilde:

28.jpg

29.jpg

Flow:

30.jpg

Oje:

31.jpg

Lengre er jeg ikke kommet. Det som gjenstår er å lage bein til kassa, noen forslag? Møbelbein? Plexi? Vidre trenger jeg å kutte ut vinduer på begge sider av kassa og på toppen, disse skal jeg sette plexi i, dvs sotet plexi. Enten svart eller blå soting, vi får se hva som ser best ut når jeg får det jeg har bestilt.

En annen ting jeg trenger hjelp til er: hva #¤%&/ skal jeg gjøre med PSU? Den blir alt for stor til å få inn i kabinettet, bare såvidt jeg får plass til noen HD'er inni der. Tenkte kanskje PSU kunne stå utenfor PC'en i en pen aluminiumsboks eller noe? FORSLAG!

Lenke til kommentar

Carrox: Riktig observert, det er noen ganske graverende riper i alu-plata. Det er fordi jeg ikke kan planlegge for 5 øre og teipa feil side av plata, men det er jo ikke noe litt pussing ikke kan fixe på?

Diablito2k: Ja, "vibrasjonen" består av at pusseskiva lager små sirkler i en fæl hastighet. Eneste dumme er at den pusser bedre på hjørnene av pusseskiva en i midten, men så lenge man tar seg god tid med pussing så går det bra.

Lenke til kommentar
Carrox: Riktig observert, det er noen ganske graverende riper i alu-plata. Det er fordi jeg ikke kan planlegge for 5 øre og teipa feil side av plata, men det er jo ikke noe litt pussing ikke kan fixe på?

Du og ja, jeg er i gang med et lite prosjet self. Det skal IKKE gå slik som alle andre, de har gått slik; MYE planleging, og når jeg er i gang så driter jeg i det jeg har planlagt fordi jeg vil få det fort ferdig. Så jeg har et lite råd til deg. IKKE, ikke engang hvis verden detter sammen må du ikke ha hastverk(husk hastverk er lastverk)

Hilsen Lars

Lenke til kommentar

Carrox: Du kjenner problemet ja. Min plan er av den dynamiske typen -den som endrer seg i ett sett og lager krøll, men som også kan slå ut i positiv retning. Men mye av sjarmen med kreativt arbeide er vel at ting ikke kan\skal gå på skinner gjennom hele prosessen?

Lautsprecher: En Elkjøp maskin kan bli god som gull den, såfremt man fjerner all HW og det meste av kabinettet og setter inn noe skikkelig, så...

Dimensionx: Ja, er selv ganske fornøyd med den minimalistiske og 'stilrene' fronten slik den er nå, har derfor skrotet planene om å kutte hull for vifte i fronten under viftestyringa, har uansett dårlig nok plass der framme om jeg ikke skulle klemme inn ei svær vifte også.

PioUs-JiN: Dette kabinettet er ganske lite i forhold til vanlige ATX kasser, spesielt i høyden, noe skaper plassmangel. Leker med tanken på å inkludere en DVD-brenner inn sammen med PSU'en om denne får en egen kasse. Vil uansett _prøve_ å klemme inn både PSU og DVD-brenner før jeg bestemmer meg for at det er plass eller ikke. Det er herlig å slippe å bekymre seg for airflow hele tiden -Dette er mitt første vannkjølings-setup, og jeg må si jeg nyter fordelene allerede før jeg har slått på PC'en.

Takker alle som har tatt seg tid til å legge inn noen oppmuntrende ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...