Gå til innhold

Kjøp av nytt kamera

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt å kjøpe meg nytt kamera, men er veldig usikker på hva jeg skal ha. Noen som har noen gode forslag? Er ny i faget, og har planer om å ta kveldsbilder, makrobilder og også sykkelbilder. Kravene jeg stiller til kameraet er:

Mulighet for lang lukkertid

Seriebilder

Mulighet for ekstern blitz

Mulighet for manuelle innstillinger av alt

Helst rundt 5k (eller mindre)

Størrelsen har ingenting å si. Liker hvis det ligner på speilrefleks

Har lurt litt på Sony Cyber-shot DSC-F717 og Fujifilm Finepix S5000. Det dumme med finepix er at jeg ikke kan ha ekstern blitz og lengre lukkertid enn 2sek. (Eller tar jeg feil?)

-Magnus

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før "Canon-klanen" strømmer til med forslag, skynder jeg meg å anbefale Olympus C-700-serien. Har selv C-750, 4 Mpixel, og 10x optisk zoom. Det er et meget anvendelig kamera, med mulighet for fulle manuelle instillinger. Optikken er meget bra, iallfall har jeg hatt mye glede av såvel 10x zoom som 3 cm supermakro. Den har også blitzzko. Se bilder på Tronds kameratest og Tronds Galleri for testbilder. Det kostet 5K i fjor, men har sunket betydelig siden. Det har jo kommet nye modeller, så mitt er iallfall prisgunstig nå. Lukkertid er forresten opptil 16 sek. Har tatt pene bilder både i kveldsbelysning og av månen med stort hell (se ovenstående linker).

Det er også av de aller minste du får med 10x optisk zoom. Det har også 4x digital, ikke at det er til noe for bildetaging, men artig som kikkertfunksjon med 40x. Det du skal merke deg er at digi.kam. med kraftig optisk zoom har som regel ikke optisk søker, men har en liten LCD i den lille søkern også. Det gir jo ikke samme skarpe bildet som en optisk søker, men har til gjengjeld full menyinformasjon, identisk med den store LCD-skjermen. Kun en av dem er på av gangen. Det var uvant til å begynne med, jeg hadde først C-700, det hadde dårligerer oppløsning på den lille, mens C-750 har dramatisk forbedret opplølsning på denne (øket fra 110000 til 180000 punkter), så nå er jeg helt komfortabel med det. Det eneste er at det er vanskelig i mørket (ekls. festlokaler med dårlig lys), men da er det jo generelt vanskelige forhold. Da er til gjengjeld manuell fokus greit å bruke.

Lenke til kommentar

Siden Fujifilm S7000 og Sony Cyber-shot DSC-F717 koster omtrendt like mye liker jeg sony kameraet bedre. Liker spesielt fokus/zoom ringen ytterst på objektivet. En ulempe med Fujifilm kameraet er at det ikke følger med lader og oppladbare batterier. Har ganske stramt budsjett så for 5500kr bør alt være inkludert.

-Magnus

Lenke til kommentar

Har et annet spørsmål. Har en ekstern blitz som jeg har tenkt å bruke, men den har alltid blitt brukt på et gammelt analogt speilrefleks.

Blitzen er nesten helt lik den under, men istedenfor 45 CL-1 heter den 45 CT-1. Sikkert en eldre modell.

http://www.metz.de/en/photo_electronics/me...CL%201.174.html

Kontakten fra blitzen jeg har ser slik ut:

kontakt.jpg

Vil blitzen funke med feks. Sony kameraet?

Takker for svar!

-Magnus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...