Gå til innhold

Nytt hovedkort .... Asus A7M266-D eller VIA KT333 ??

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som har peiling på hvor langt det er mulig å klokke minne på Asus A7M266-D (dual kortet) ?

Etter å ha kvittet meg med mitt gamle meget stabile Tekram Dual slot 1, er det på tidet å finne noe nytt.

Denne gangen har jeg bestemt meg for å satse på AMD, men har utviklet en vis forkjærlighet for dual kort.

Jeg er derimot i tvil om et dual kort bastert på 266 minnebuss vil kunne stille opp mot et singel kort med f.eks VIA KT333.

Dette kan sikkert yttligere forbedres med DDR 400.

I og med at det ikke koster så veldig mye mere å kjøpe DDR 333/400 når man først skal bytte minne, er jeg i tvil om hva som vil lønne seg. Er det noen som har noen erfaringer med dual AMD ? Er det noe særlig å hente ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ASUS A7M266-D går i de flester tester jeg har sett opp til 140-142 MHz FSB.

KT333 + PC2700 DDR + Athlon XP 2000/2100+ vil i de fleste tilfeller være raskere enn f.eks. AMD-760MPX + dual MP 1900+. Men det kommer jo an på bruksområdene. I servere er jo dual typisk helt overlegent f.eks.

Anbefaler sterkt en titt på denne testen hos Aceshardware.

Lenke til kommentar

Jeg har lest igjennom den. En av grunnene til at jeg stiller spørsmålet, er at jeg er temmelig sikker på at med en av de nye hovedkortene som kommer med høyere minne hastighet og med raskere prosessor vil man kunne fylle 32 bits pci-bussen.

Foreløpig er dette sikkert ikke veldig aktuelt og prisen for de komponentene som vil kunne gjøre det er veldig høy. Men la oss si at man skal ha hovedkortet en stund og da er jeg negativ til ikke å ha 64 bits pci.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-21 16:34, Warpspeed skrev:

En av grunnene til at jeg stiller spørsmålet, er at jeg er temmelig sikker på at med en av de nye hovedkortene som kommer med høyere minne hastighet og med raskere prosessor vil man kunne fylle 32 bits pci-bussen.

Nå transporteres ikke "minne-trafikk" over PCI-bussen heller da, så dette er vel igrunnen ikke en aktuell problemstilling (se KT266A diagram).

Det kommende KT400-brikkesettet inneholder forresten en forbedret V-link forbindelse mellom nord- og sørsiden i hovedkortet, hvor båndbredden økes fra dagens 266 MB/s til 533 MB/s.

[ Denne Melding var redigert av: Howard på 2002-04-21 16:52 ]

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at minnetrafikken går over pcibussen, men det er til minne eller prosessoren hoveddelen av trafikken fra pcibussen har tenkt seg.

Å øke hastigheten på v-linken har heller ikke noe med saken å gjøre. Når man introduserte AGP var det for å få trafikken til skjermkortet vekk fra pcibussen fordi denne var så stor. Alleredet da begynte snakket om en 64 bits pci. På samme måte har f.eks Compaq Prof Workstation hatt to pcibusser for at enhetene ville fylle en buss alene.

En 32 bits pcibuss på 33 Mhz vil ha en maksimal overføring på 132 MB/sek. Når man øker minnehastigheten til 333 Mhz DDR og vi får de nye AMD XP prosessorene på makedet vil det på nytt bli den 32 bits pci som blir flaskehals, uavhenig om v-linken er raskere. Jeg synes det egentlig er litt rart at de ikke har en kommer med en eller to 64 bits slotter, som vil ha en teorektisk båndbreddet på 528 MB/sek.

Ta f.eks en SCSI kontroller med raske disker, den vil temmelig enkelt kunne fylle opp 132 MB/sek.

Jeg er klar over at dette er ekstreme overføringer, men det er allikevel en potensiell flaskehals. Om ikke nå muligens om en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...