Gå til innhold

Vannkjøling med bong! (boing?:)

Anbefalte innlegg

Hei

Nå er jeg i gang med vannkjøling for fullt. Tar det litt av gangen, men har begynt med å hamstre deler.

Det første jeg har tenkt på er en bong-kjøler. Her hentet rør og t-ledd osv., så det kan bli spennende å se hvordan det går. Jeg bruker 4" rør og ei 120mm vifte (pabst på saaaakte fart). Har planer om å smelle den bakpå kabinettet etter testing. Fikk alt jeg trengte til 300 spenn (hadde vifte fra før av) hos en lokal rørlegger... Ikke dårlig med tanke på hvor godt potensialet til en bong er.

MEN, det jeg lurer på er: Hva slags antikorrosjon skal jeg bruke i vannet i et åpent system? Trenger noe som ikke fordamper sammen med vannet. Gidder ikke å risikere å bli høy foran PC'en :wink: Det vil vel kanskje alltid følge med noen partikler med vanndampen, men ikke så mye eller hva? Hvilket "stoff" bruker jeg?

SÅ, over til pumpe. Hva egner seg når løftehøyden blir 1 meter? Eheim er jo litt kostbart, så jeg lurer på om en pumpe fra webzoo.net kan være tingen.. Den som pumper 1000 liter/time (aquabee?) tror jeg holder med tanke på løftehøyde.

Er vel forresten ikke noen som skal selge en brukt en billig?

Hvor får jeg tak i et digitalkamera? Jeg skal ha et som er bra oppløsning på, men trenger ikke rare lagringsplassen.. Noen som har peiling?

Er det vanskelig å mekke chipsettkjøler selv? Hva med GPU? Jeg kommer til å borre en til CPU (firkantet maze-design hvis det er mulig å forstå), design nummer 4 på den geniale overclockers-siden..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg fikk "ideen" om bong fra denne siden:

http://www.overclockers.com/articles389/index.asp

Takker for anbefaling av digital kamera.. Hvor kan jeg kjøpe dette? En webshop er vel kanskje billigst?

Noen som har noen svar på de andre spørsmålene?

At your service!

Henning Pedersen

La Liberty mekke en inntekt til deg (1500$/måned) http://go.to/zabre

[ Denne Melding var redigert av: Zabre777 på 2002-04-20 17:37 ]

Lenke til kommentar

Du bør ha litt margin på løftehøyden når du skal til med bong. Det kommer endel tap i tillegg til bare høyden, skal du ha litt fart i systemet burde nok pumpa ha en løftehøyde på omtrent det dobbelte av bong høyden.

Kort ned på bonghøyden så kan du bruke omtrent det meste av tilgjengelige pumper på markedet. Trur neppe at en fallhøyde på 1m er nødvendig.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-21 01:36, SirHartge skrev:

Jeg anbefaler frostvæske i vannet for å unngå korrosjon.. Vi vil gjerne se bilder av systemet ditt.

Ikke i BONG systemet mener du ? Da kan du forklare om det er greit for kroppen å sniffe vanndamp med kjøleveske inne på et lite rom :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-21 02:02, SirHartge skrev:

Ok, så at Bong greierne fordamper vannet. Har ikke studert det så nøye. Korrosjon er enda mer utsatt ved vanndamp. Men jeg vet ikke noe korrosjons middel som er godt å sniffe.

Hei

Nei det er vel ikke noe særlig å sniffe noen kjemikalier :wink: Det jeg lurte på var om det finnes noe som ikke fordamper så lett.. Jeg vil prøve å minimere fordamping ved å blåse minimalt med luft gjennom bongen + plassere et filter på toppen. Jeg vil også plassere et filter i bunnen av bongen sånn at vannet blir "dempet" før det treffer vannflaten.

Jeg skal vannkjøle hele systemet etter hvert, men i begynnelsen tar jeg kun CPU. En bong har potensiale til å kvitte seg med mye varme, så jeg tror dette kan bli interessent etter hvert.

En kamerat skal lage kobberblokk ved hjelp av en del maskiner på jobben hans. Det vil bli ei blokk av denne typen (firkantet maze litt nede på siden):

http://www.overclockers.com/tips793/index04.asp

Jeg har vurdert CNC også. Frese en kanal og så smelle et lokk på. Er det vanskelig å sette fast topplata? (lodding eller hva?)

Jeg skal bruke silikonslanger, hvor kjøper jeg det? Ser netconnection har, noen billigere? (spar meg netconnection frustrasjoner :wink:)

Takker for responsen folkens!

Bilder vil bli ordnet så fort jeg får kjøpt digital kamera eller får lånt et..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-21 14:03, Zabre777 skrev:

Jeg har vurdert CNC også. Frese en kanal og så smelle et lokk på. Er det vanskelig å sette fast topplata? (lodding eller hva?)

Jeg hadde heller frest kanaler enn å kryssborre blokka. Det vil se mye proffere ut. Å feste lokket er inget problem. Skru sammen med M5 nedsenka maskinskruer. Bruk silikon pakning som er beregnet for motorblokker til pakning.

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg hadde heller frest kanaler enn å kryssborre blokka. Det vil se mye proffere ut. Å feste lokket er inget problem. Skru sammen med M5 nedsenka maskinskruer. Bruk silikon pakning som er beregnet for motorblokker til pakning.

Noen som har en tegning på ei blokk som man freser ut? Hvor stor er en socket egentlig? (fc-pga)

Jeg planlegger å lage ei blokk sånn at jeg kan bruke en festemekanisme fra Netconnection (den med fjæra i midten til "socket"-blokker).

Lenke til kommentar

Hei

Takker for servicen! Hyggelig det med målene på den blokka :wink:

Jeg (eller rettere sagt kameraten min) lager blokka firkantet (50*50*18), sånn at den må nødt til å passe.. (Håper jeg :wink:) Har skaffet meg resten av det jeg trengte fra Netconnection (traff på en sabla grei type der som ordna opp og customiza hele bestillinga for meg). Fikk tak i et festeklips jeg kan bruke som passer til FC-PGA og greier!

Nå er jeg hissig på å få ferdig bongen og få prøvd det ut.. I'll let you know when.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...