Gå til innhold

Hva er den beste pastaen?


Anbefalte innlegg

Jeg har et gap på ca 2mm som jeg trenger å fylle med noe mykt og varmeledende. Det må gjerne være elektrisk ledende, men det viktige er at det er relativt mykt. Området er ca 15x25mm.

 

Bruker idag en heatpad, men den har kun ca 4W/mK. Har sett Arctic Silver 5 med varmeledeevne opp mot 10W/mK, men hvordan vil den fungere på et så stort gap? Finnes det noe med høyere varmeledeevne? Metaller overgår jo pads med god margin men de er ikke så myke :no:

 

KentPaulsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teit av meg å spørre om hjelp uten å forklare hva jeg _egentlig_ trenger hjelp til. Dessverre kan jeg ikke gå så veldig inn på detaljer pga. jobben min, men det er snakk om en optisk dings som må kjøles, og det er viktig at den ikke endrer plassering når kjøleribben monteres. Derfor er det et relativt stort gap. Der er sikkert mulig å redusere gap'en til f.eks 1mm, men det er fortsatt milevis unna hva AS5-spec'en foreslår..

 

yeah...

Lenke til kommentar

har et forslag. hva mer vannkjøling/heatpipes i form av et tynt rør som festes til

laseren, eller hva som gir varme. men du har vel en kjøler

som du ønsker å nå, har du ikke? ja, det er litt vanskelig å hjelpe deg

når du er så uspesifik:)

 

men har et forslag til. om du kan få til et godt kontaktpungt på "laser"siden"

(kobber, alu, sølv el.) kan du ligge en list med "gummi"

i form av silikon eller lignende. og fylle midten med vann, 3M fluid

(husker ikke hva det egentlig heter) eller lignende. gjør gjerne et

søk for å finne varmeledende veske, men det må være kompatibel med

tetningsmassen som skal være mellom kontaktpungtene på laseren

og kjøleren. men om du snakker om masseproduksjon (leste "jobb" her

et sted), så kommer jo dette til å koste flesk. dette kommer i alle fall

til å være mykt.

 

kontakt meg gjerne på PM om du ønsker mer hjelp (siden det

antagelig vis krever mer info om "tingen")

Endret av capy
Lenke til kommentar

hehe.. Glimrende med kreative forslag, men siden dette skal masseproduseres er nok ikke løsningen over helt til å leve med. Det er rett og slett bare et mellomrom mellom en varm dings og en kjølefinne som skal fylles med et termisk ledende materiale. Det må jo ikke renne for mye (f.eks vann, men som for øvrig har en elendig varmeledningsevne) men kan evt. holdes på plass med en pakning. Vi snakker fortsatt type pasta eller heatpads...

 

Tror jeg bestiller opp en tube eller to med arctic silver 5 jeg, så ser jeg hvordan målingene går. Noen som selger den i norge?

Lenke til kommentar
Tror jeg bestiller opp en tube eller to med arctic silver 5 jeg, så ser jeg hvordan målingene går. Noen som selger den i norge?

www.miropex.no har hatt i alle fall. men du skal være klar over at den forandrer konsistens etter et par dager, og blir ikke så myk som den var da den kom ut fra tuben. etter at den har hardnet, økes ledeevnen for varme.

Shin Etsu X-23-7762 er en ganske bra pasta det og, og er beregnet for grove overflater. du bør ta en titt på den og. fåes hos www.3dfxcool.no

Lenke til kommentar
Jeg bruker selv tannkrem!

Virker ganske fint, men skal kjøpe meg artic silver 5 snart...

 

Har hatt tannkremen på nå i ca. 3 dager og den har begynt å miste effekten allerede :p

 

Prøv det da vel

Og der ga du meg en god latter ;)

Endret av Cloud
Lenke til kommentar

Samme hva du tenker er det noen som har tenkt tanken før... og kanskje til og med tatt den et skritt vidre:

 

Toothpaste:

Depending on the labelling laws where you live, the only ingredient listed on the side of a tube of fluoride toothpaste may be sodium monofluorophosphate. Sodium monofluorophosphate or sodium fluoride are the only active ingredient, in the medicinal sense, in normal fluoride toothpaste. There's also stuff to give the paste the right consistency, stuff to help it foam up, a mildly abrasive polishing ingredient, probably dicalcium phosphate dihydrate, and stuff to make it taste less like chalk jelly. It's water based, which makes it inherently useless as a real thermal transfer agent, because it'll dry out quite quickly. It may also cause corrosion.

 

There was nothing besides common sense stopping me from doing a quick test with the stuff, though, so I spread some on the 6Cu+'s base. The toothpaste I chose turned out to be slightly runnier than Arctic Silver 3, in case you care; it's pretty easy to spread it very thin. I put on a thicker layer, though; "optimising heat sink toothpaste application" is not something I intend to put on my curriculum vitae.

 

Firing up my Minty Fresh Thermal Transfer Experiment produced, rather hilariously, an excellent score - 0.47°C/W.

 

That's right - Toothpaste Superior To Arctic Silver 3! Film At Eleven!

 

This was only over half an hour, though. When I removed the cooler from the heater, the toothpaste that'd been squished out around the edge of the contact patch was already dry and crusty, and the rest of the paste would follow soon enough. It'd be just minty white dust inside a week, and probably wouldn't work much better than no thermal compound at all. Maybe worse.

 

But in the short term, and assuming you don't bridge any contacts with it (it's sufficiently conductive to cause problems), it would seem that toothpaste works just fine as thermal compound. If you're almost out of genuine thermal goop, can't get any more right away, and know you're going to be reseating a processor cooler umpteen times as you fool around with whatever it is with which you are fooling around - well, you can probably make do with toothpaste.

 

If you think I'm making some sort of guarantee that it won't cause unspeakably awful consequences, though, you're out of your mind. All care, no responsibility.

 

Actually, not even very much care.

- Dansdata.com

 

 

----------------------------

Vil takke for responsen her, meget bra. Jeg har ny motivasjon, og ivrer etter å kjøre noen målinger når pastaen er i hus :)

Lenke til kommentar

hehe, det er sant, men løsningen på problemet ble pads.

XR-H fra fujipoly. 17W/mK!

Det er nesten dobbelt så mye som arctic silver 5, som har i underkant av 10W/mK. Nå skal det sies at med W/mK så har tykkelsen mye å si. Ved for eksempel prosessorkjøling vil et 0.2mm tykt lag med arctic Silver være bedre enn 1mm med fujipoly-pad.

 

Får sampler tilsendt på mandag/tirsdag, og da blir også målinger tatt. Forbedreing blir det uansett for pad'en vi bruker idag har 1W/mK... Har ikke tatt målingene, men på papiret skal vi gå fra et fall på 25ºC til et tap på 2ºC over samme dimensjonen ved å bytte pad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...