Gå til innhold

Problem med HK / Strømforsyning? (nybegynnerproblemer, lang)

Anbefalte innlegg

/lurk off/

Etter mye om og men hadde jeg bestemt meg for å bygge meg en ny maskin, fra bunnen og opp - uten at jeg hadde gjort dette før, da. Etter å ha lest gjennom diverse tråder på hardware.no og overklokking.no (for tekniske tips og hva man absolutt ikke bør gjøre når man setter sammen en datamaskin) bestilte jeg inn deler.

Etter å ha dobbeltsjekket at kjøleren (Taisol CGK760) var ettertrykkelig festet på AMD XP 1600'en med ledningene koblet til, samt alle andre kort skrudd fast på HK (MSI K7T 266 PRO-R) bestemte jeg meg for å koble til kabinettet

strømkabler og monitorkabler. Sannhetens øyeblikk hadde

kommet, etter sigende.

Det første som jeg merket da jeg slo på strømmen var en

lukt av -alt- for varm plastikk - sekundet etter fikk jeg

slått av maskinen, og lurte på hva i all verden som hadde

skjedd. Bort med alle grafikk-kort, lydkort etc. til jeg

sto igjen med kun HK montert. På med strømmen igjen, i et sekund eller så. CGK760'en hadde ikke slått seg på, viste

det seg, og jeg hadde bange anelser om antallet tusenlapper

dette ville koste meg.

Tid for litt eksperimentering. Tok ut HK fra kabinettet (Multicom standard ATX, 300W), fjernet kabler. Tok en kikk på CPU'en. En svart sørgerand var langs to sider (en millimeter eller to tykk). Festet kjøler igjen. La HK horisontalt med strømkablene tilkoblet. Slo på maskinen igjen.

CGK760'en gikk som om den aldri hadde gjort annet. Monterte HK i kabinett, slo på maskinen atter en gang. Denne gangen,

ingen reaksjon bortsett fra en svak summende lyd - 10 sekunder etterpå slo viftene seg på svakt, og LED-lysene

på HK glødet såvidt. 10 sekunder senere, viftene slo seg

av. Gjentar seg med samme mellomrom.

Hva i all verden er det som er galt? Jeg antar det må være

en defekt med enten HK eller kabinettet. Muligens begge to.

Jeg er sterkt fristet til å returnere begge til forhandler, sammen med det som sannsynligvis er en skadd AMD XP prosessor.. noen som har noen tips til meg? Ville bli

takknemlig for slike. :smile:

-Kharan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avstandsstykker? Hmm.. det -kan- være en medvirkende

årsak. Kabinettet kom kun med deler og ikke så mye

som et frimerke til bruksanvisning/forklaring på hvor visse skruer skulle. Ikke rart at jeg ble forvirret.. Jeg kan prøve å sette sammen kabinettet en gang til, denne gangen med avstandsstykkene.

'Pluggene' som var i plast - jeg antar det er

avstandsstykkene?

Takker for råd og vink. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...