Gå til innhold

tro det eller ei, har satt opp Slackware på pc min


Anbefalte innlegg

Hvorfor mistenker jeg at du har fedora igjen innen uke? :p

 

Velkommen etter anyway

Jeg har en liten mistanke om det jeg også, men vi får se.

 

Og wil, det er du som må roe deg litt. Er det rart |fsk| skriver det? Vi har jo sett før hvor kjapt du har gått over til windows igjen, og hvor kjapt linux partisjonene har blitt slettet. Nei, jeg har mine tvil om hvor lenge du kommer til å ha slacware, bare det at du fortsatt har windows på maskinen sier litt. Det du burde gjøre er å fjerne windows helt, så prøve deg uten windows én ukes tid, jeg er ganske sikker på at du kommer til å boote til windows minst et par ganger iløpet av den uken. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får håpe det, hvis ikke så er det rett tilbake i windows iløpet av et par minutter. Men lyd i slackware skal fungere uten problem, det gjorde det på både sb live 5.1 og sb 1024 kortet mitt, så creative lydkort ser ut til å fungere helt greit. Til og med onboard lydkortet på min bærbare fant den, og alt fungerte flott. Nei, bare ikke wil har et elkjøp jallalydkort så går det nok greit. :!:

Lenke til kommentar
takk skal du ha kyrsjo. jeg skrev no ordrett i siggen min jeg. bortsett fra , og . så er jeg ikke så værst på skriving tror jeg.

Jo, du er blant de verste.

 

La meg rette på dette lille sitatet:

Takk skal du ha, kyrsjo. Jeg skrev riktig (red.: ordrett betyr noe annet) i siggen min, jeg. Bortsett fra , og ., så er jeg ikke så verst på skriving tror jeg.

 

Ser vi bort ifra komma og punktum, som du jo av en eller annen grunn tror at man bare kan overse, teller jeg 6 feil på tre setninger. That's nothing short of impressive.

 

PS: Dette var ikke et av mine sporadiske tiltak for å redde det norske språk, men et svar på wils påstand om at han ikke er så verst til å skrive.

 

Edit: Ellers må jeg selvfølgelig gratulere med overgangen til GNU/Linux! Håper du får en Windows-fri fremtid.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
det ser ustyrlig enkelt ut å installere progs i slackware. dette kan bli morro. men man kan vel ikke bruke rpm i Slackware?

Slackware er et godt valg. Brukte det før jeg gikk over til Debian (uten at det var noe galt med Slack som førte til byttet) og det er en helt fenomenal distrubsjon! Virkelig en av de (få) beste!

 

Men angående spørsmålet ditt om rpm. rpm er et påfunn fra Red Hat, og er derfor i hovedsak rettet mot distrubsjoner som likner deres egne. Men det er likevel ikke noe galt i å prøve å installere rpm-pakker i Slackware, men du mister dependency-kontroll (som rpm også suger på :whistle: )og du vil åfte få melding om manglende biblioteker (libraries), altså *.so-filer. Nå er det i grunn bare å skaffe seg i de manglende filene og sørge for at banen til filen(e) ligger i /etc/ld.so.conf, men det er ikke fullt så lett å vite hvilken pakke filen følger med. Den beste måten å installlere rpm-pakker på i Slackware er å konverterer dem til Slackware sitt eget binærpakkeformat, tgz. Dette gjøres med kommandoen rpm2tgz pakkenavn.rpm. rpm finnes også for Slackware, men det segfaultet alltid hos meg +at det er best å være konsistent mht. strukturen på distrubsjonen og hvor filer havner.

Lenke til kommentar

tror jeg bruker pkgtool+pakkenavn.tgz jeg. er litt enklere det tror jeg. grunnen til at jeg valgte Slackware forran debian er pga at jeg ikke har holdt på med FTP installasjon før. som jeg har skjønt så må man installere ganske mye av debian igjennom FTP? eller er jeg litt ute å kjører her? husker jeg prøvde debian for et eller to år siden å da ble jeg spurt om noe FTP styr. (husker ikke helt)

ellers er det endel ting i Debian jeg ikke har skjønt så mye av så jeg holder meg til Slackware jeg. Slackware+Gnome er en fin ting det. ikke noe tull og rent og pent. det regner jeg med at Debian er også.

 

tenkte jeg KANSKJE skulle teste Skolelinux Release 1.0 i løpet av sommern for å se om det er noe bra. skjønt, dette vet jeg ikke om jeg skal gjøre siden at jeg har Slackware. har blitt helt Slackware fan jeg nå :p

Lenke til kommentar
tror jeg bruker pkgtool+pakkenavn.tgz jeg. er litt enklere det tror jeg. grunnen til at jeg valgte Slackware forran debian er pga at jeg ikke har holdt på med FTP installasjon før. som jeg har skjønt så må man installere ganske mye av debian igjennom FTP? eller er jeg litt ute å kjører her? husker jeg prøvde debian for et eller to år siden å da ble jeg spurt om noe FTP styr. (husker ikke helt)

ellers er det endel ting i Debian jeg ikke har skjønt så mye av så jeg holder meg til Slackware jeg. Slackware+Gnome er en fin ting det. ikke noe tull og rent og pent. det regner jeg med at Debian er også.

Det er ikke noe problem å installere alle pakkene til Debian fra CD, men installasjonen spør deg om den skal opprette en forbindelse til en Debian-mirror slik at du kan hente pakkene derfra og få tak i de nyeste sikkerhetsoppdateringene. Jeg valgte å installere fra CD da driverne til WLAN-adapteret ikke fantes i distro-kernelen (som er 2.2.x...).

 

På flere måter liker jeg Slackware bedre enn Debian, fordi Debian har en tendens til å virke litt mer rotete med tanke på alle de "debianiserte" konfigurasjonsfilene. Slackware er helt "tørr" og standardisert :yes:

Lenke til kommentar
tenkte jeg KANSKJE skulle teste Skolelinux Release 1.0 i løpet av sommern for å se om det er noe bra.

 

prøv da heller debian, skolelinux er mer en.. jah, skoleløsning med tjukke og tynne klienter mot active directory (ldap) server. Finnes 'standalone' valg i instalasjonen, men greiere å instalere reint debian. (skolelinux har gått ut ifra debian)

Endret av dvj
Lenke til kommentar

jess, da jeg vet da at Skolelinux er basert på Debian da. men tenkte jeg kanskje skulle prøve det allikevel, tilfelle det skal brukes på skolen liksom. forrige gang jeg prøvde Skolelinux var en beta versjon. den var ikke særlig mye å skryte av men nå har jeg da en release versjon 1.0 får se hva jeg får tid til. om jeg ikke får tid eller gidde så er det jo ikke så veldig stor forskjell på Linuxene sine grafiske grensesnitt?

de fleste skoler som begynner med linux kommer vel til å kjøre enten KDE eller GNOME som grafisk grensesnitt tenker jeg, så det er ikke så farlig.

Lenke til kommentar

jepp, så det nå. trokke jeg skal prøve den allikevel, for, for det første var det KDE som var standard og det var litt gammel versjon av KDE og kjernen til Skolelinux. jaja da ble det Slackware 10.0 fremdeles da :D

Endret av wil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...