Gå til innhold

toll på utenlandsbestillinger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+98123897187934

Husk at bøker ikke er momsbelagte i Norge. Så man kan kjøpe bøker fra f.eks. Amazon.com/.co.uk uten at posten kan kreve inn gebyr i det hele tatt. Fint for IT-studenter og andre med engelsk litteratur!

Lenke til kommentar
Forresten noen som vet hvordan det går med varer kjøpt fra eBay?

Tenkte å prøve eBay for første gang nå, men er jo ikke intressert i postens gebyrer. Mener å ha hørt en plass at alt fra eBay går som "gaver"?

 

Handla endel fra ebay før. Da spurte jeg alltid de jeg handla med om de kunne skrive verdi=£10. Det gikk hver gang. :w00t:

Lenke til kommentar
Forresten noen som vet hvordan det går med varer kjøpt fra eBay?

Tenkte å prøve eBay for første gang nå, men er jo ikke intressert i postens gebyrer. Mener å ha hørt en plass at alt fra eBay går som "gaver"?

 

Handla endel fra ebay før. Da spurte jeg alltid de jeg handla med om de kunne skrive verdi=£10. Det gikk hver gang. :w00t:

Ja, dette pleier jeg også å gjøre, og alle jeg har vært borti har vært greie sånn sett. Pleier enten å spørre om de kan skrive gift og/eller en verdi mindre enn ca. 25$

Lenke til kommentar

Hadde de 200 vært indeksregulert siden de ble innført ville grensa ligge på ca 800 kroner i dag...

 

Utrolig irriterende at vi skal gjøre oss til små-skurker ved å tøye regelverket på alle mulige måter bare fordi myndighetene ønsker å beskytte bedrifter som tar blodpris på div varer! :hrm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Husk at bøker ikke er momsbelagte i Norge. Så man kan kjøpe bøker fra f.eks. Amazon.com/.co.uk uten at posten kan kreve inn gebyr i det hele tatt. Fint for IT-studenter og andre med engelsk litteratur!

Vil det si at om jeg kjøper bøker fra amazon.com og overstiger 200kr grensa så må jeg ikke betale toll og mva?

Lenke til kommentar
Forresten noen som vet hvordan det går med varer kjøpt fra eBay?

Tenkte å prøve eBay for første gang nå, men er jo ikke intressert i postens gebyrer. Mener å ha hørt en plass at alt fra eBay går som "gaver"?

Det er helt individuelt fordi det finnes hundre tusenvis av forskjellige selgere som alle sammen har sine egne salgsvilkår. Du bør ikke satse på at selger er så medgjørlig helt uten videre, men på det annen side er det jo meget enkelt å kontakte seger FØR du by på varen, og høre hva han synes om et slikt forslag...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg
Husk at bøker ikke er momsbelagte i Norge. Så man kan kjøpe bøker fra f.eks. Amazon.com/.co.uk uten at posten kan kreve inn gebyr i det hele tatt. Fint for IT-studenter og andre med engelsk litteratur!

Vil det si at om jeg kjøper bøker fra amazon.com og overstiger 200kr grensa så må jeg ikke betale toll og mva?

Korrekt

Lenke til kommentar
Husk at bøker ikke er momsbelagte i Norge. Så man kan kjøpe bøker fra f.eks. Amazon.com/.co.uk uten at posten kan kreve inn gebyr i det hele tatt. Fint for IT-studenter og andre med engelsk litteratur!

Vil det si at om jeg kjøper bøker fra amazon.com og overstiger 200kr grensa så må jeg ikke betale toll og mva?

Korrekt

Gjelder dette også på bøker med cd (musikkbøker el.)?

Endret av klo
Lenke til kommentar
Man betaler normalt ikke toll på varer over 200kr. Det er vel bare tollbelagte varer man må gjøre det med (tobakk, alkohol og andre evt. beskyttede varer). Det er mva. man betaler på de fleste varer med verdi over 200kr, og i tillegg kommer det et behandlingsgebyr (dette er vel 69,- og er likt både dersom Posten ordner opp for deg eller om du egenfortoller).

Det er vel egentlig det som skulle ha vært moms som blir kalt toll når en bestiller vanlige varer.

 

Hvis verdien av varene er over 200 kr skal en betale toll av verdien og frakten, så sant det ikke er noe slikt som bøker som ikke har moms, da går det rett igjennom fordi det ikke er moms på det.

Lenke til kommentar
Gjelder dette også på bøker med cd (musikkbøker el.)?

Sansynligvis gjelder dette også bøker som inkluderer en CD, men neppe lydbøker på CD (som ikke har noen trykt bok). Jeg annbefaler dog at du tar en rask telefon el mail til tollvesenet, så er du sikker.

 

-Stigma

Jeg tror at egentlig skal ikke lydbøker inkludere moms, men stoler ikke på at posten ikke skal komme med toll og vil heller bestiller under 200kr. Bøker som har en CD vedlagt har alltid gått igjennom uten noe problem, men skulle ikke forundre meg om noen har hatt problemmer med det hos posten.

Lenke til kommentar

Fikk svar fra toll.no på mail:

 

Bøker som ikke skal videreselges (d.v.s. til eget bruk) er fritatt for

avgifter. Dette gjelder ikke noteblad, notehefter og notebøker. Avgiftsfrie

er likevel sangbøker selv om de inneholder noter.

 

En lydbok på cd er fri så lenge det eksisterer en parallellutgave på papir.

Bortsett fra dette, vil cd`er og cd-rom`er være avgiftspliktige. Avgiften

som må betales er 24 % merverdiavgift på varens verdi og fraktomkostninger.

 

Består en sending av både avgiftesfrie bøker og andre avgiftspliktige varer,

må avsender(fakturautsteder) sørge for at fakturaen er såpass detaljert slik

at det fremkommer klart hva sendingen inneholder og hva prisen for den

enkelte gjenstand er. Da trekkes verdien av de avgiftsfrie bøkene av, og så

betales det avgifter av det restrerende.

 

 

Med hilsen

 

Servicesenteret

Tollregion Vest-Norge

 

Betyr dette at det ikke gjelder for sangbøker MED cd?

Eller må jeg betale moms på bare cd'en og ikke boka? blir bare rot...

Endret av klo
Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det har UK ikke toll på varer(?)

Slik har ikke jeg forstått det. Bor selv i London, og sjekket lovene for en tid tilbake og kom frem til at det er en momsfri grense på £16 eller £18 (sjekket rundt jul, og er litt usikker på om det var 16 eller 18) for vanlige forsendelser, og £32 eller £36 for gavesendinger. Er det 16 tilsvarer det den norske 200-kroners regelen, dersom det er 18 er den 225 kroner. Uansett ikke store forskjellen i forhånd til dersom du bestiller det til Norge.

 

Har ikke prøvd å bestille noe fra utlandet, så jeg er ikke sikker på hvor strengt det blir håndhevet, men jeg har mine tvil om det britske tollvesenet er noe snillere enn det norske..

 

EDIT: De britiske mva-reglene er veldig kompliserte, og man må nesten sjekke for hver enkelt produkttype om og hvor mye mva det må betales. Eksempelet over gjelder for datautstyr, og mva på 17,5% (pluss gebyr) kommer i tillegg dersom beløpet overstiger grensen.

Endret av Noiria
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...