Gå til innhold

toll på utenlandsbestillinger


Anbefalte innlegg

når beløpet på varer bestillt fra utlandet overstiger 200 kr må en betale tollgebyr og moms (dette gjelder ikke fraktkostnader).

 

dette beløpet har holdt seg på samme nivå siden 70-tallet (mener jeg å ha hørt).

Nylig hørte jeg at dette beløpet skulle settes opp til 1000 kr.

 

noen som har hørt noe nytt på denne fronten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

har en kompis som bor i UK.

tenkte å kjøpe et produkt som koster 240 kr fra en US nettsjappe. Slik jeg har forstått det har UK ikke toll på varer(?)

kunne vel da i prinsippet bestillt det til kompisen min i UK, som åpnet den og sendte den videre som "gave" til meg?

(gavegrensen går på 500 kr i Norge)

Lenke til kommentar

Hmm drev og sjekket litt ang hobbyartikler.

 

og der må jeg betale Moms på beløpet varen koster.

 

Så lenge sendingens verdi er 200 kroner eller høyere, blir det beregnet moms ved innførselen.

 

Eventuelt avgiftsfritt kjøp i utlandet er helt og holdent et forhold mellom deg og selgeren. Du må derfor avtale dette direkte med selger.

 

Vi gjør imidlertid oppmerksom på at dersom utenlandske avgifter er inkludert i kjøpesummen, vil norske avgifter også beregnes av disse da Tollvesenet ikke har adgang til å trekke ut utenlandske avgifter av beregningsgrunnlaget.

 

 

Vennlig hilsen

Infosenteret

Tollregion Oslo og Akershus

[email protected]

 

TOLL suger.

Deale litt med noen og få det sendt privat.

 

Eller få shoppen jeg bestiller ifra til å trekke ut momsen før de sender.

Endret av win_xp
Lenke til kommentar

..men en slipper ihvertfal å betale toll på frakten. Hvis en bestiller noe som koster 150 kr og frakten koster 100 kr, er jo sendingens verdi over 200 kr. Pakkens verdi derimot er fremdeles 150 kr.

 

Har likevel hørt om mange som har måtte kranglet seg til å slippe toll fordi tollmyndighet har "missforstått" forskjellen på sendingens verdi og pakkens verdi..

Lenke til kommentar

Man betaler normalt ikke toll på varer over 200kr. Det er vel bare tollbelagte varer man må gjøre det med (tobakk, alkohol og andre evt. beskyttede varer). Det er mva. man betaler på de fleste varer med verdi over 200kr, og i tillegg kommer det et behandlingsgebyr (dette er vel 69,- og er likt både dersom Posten ordner opp for deg eller om du egenfortoller).

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar
Man betaler normalt ikke toll på varer over 200kr. Det er vel bare tollbelagte varer man må gjøre det med (tobakk, alkohol og andre evt. beskyttede varer). Det er mva. man betaler på de fleste varer med verdi over 200kr, og i tillegg kommer det et behandlingsgebyr (dette er vel 69,- og er likt både dersom Posten ordner opp for deg eller om du egenfortoller).

Takker for den oppklaringen, _Xorcist

 

visste det vel egentlig men er lett at begrepene går litt i surr.. :cry:

Lenke til kommentar

jeg fikk noen brudebilder sendt fra utlandet, -av tolloverformyndighetene fikk jeg melding om at jeg måtte oppgi verdi på Papiret/cd'ene, SAMT frakten..

-noe jeg gladeligt gjorde (da det utgjorde minimalt av total-prisen som var satt til verdi av pakken).

 

men egentlig skulle jeg ikke betalt toll på frakten altså? vel.. nå har jeg iallefall lært det.. er jo ikke store prisen men likevel..

Lenke til kommentar

Jeg har hørt prat om at folket på Stortinget har prata om å sette grensa opp til 1000kr, og at meste parten av folket på Stortinget støtte det, og skulle det bli sånt, så ville forandringa gjelde fra 1.jan 2005 eller seinere.

 

 

Så jeg gleder meg, blir masse play.com dvd og masse dvd bokser på meg da.

 

Jeg driter i at folk i norge kan miste arbeid av dette, er helt lattelig at man skal betale rundt 900kr for dvd box som koster bare 500kr i england.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en god del fra utlandet og jeg pleier å spørre selgeren om han kan sende varen som gave og evt. skrive ned verdien på pakken hvis den er for høy, dette funker greit. Men tviler på at større webshapper gidder å bry seg med det.

Lenke til kommentar

Har handla en del frå utlandet og det er faktisk ikkje ofte eg har måtta betale toll på det sjøl om det ikkje var sendt som gave. Men som det blir sagt her er du ganske sikker om verdien er lav og den som sender klarerer det som gave. Men er ikkje alle som vil dette p.g.a forsikring av pakken.

Lenke til kommentar

De fleste websjapper i utlandet som bruker å sende til Norge, bruker å XXX'e ut beløpet på kvitteringen som ligger inni,og samtidig nedjustere sendingens verdi på proformafakturaen til under tollgrensen (så sant det ikke er snakk om store/dyre ting da). Husk også at tollvesnet opererer med egne omregningskurser, og kan dermed avvike fra dagens kurser. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...