Gå til innhold

Finnes det regler i krig?

Anbefalte innlegg

Washington Post offentliggjorde nylig flere grusomme bilder fra Abu Gharib-fengselet. Viser til artikkelen på http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/irak_ko...en/3799009.html

Hva får mennesker til å reagere slik, og kan dette på noen som helst måte rettferdiggjøres?

Geneve-konvensjonene er ryggraden i internasjonal humanitær rett, som er en del av folkeretten, men hvor godt er kjennskapet til dem i Norge?

Ifølge artikkelen på http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/3763579.html er kunnskapen dårlig: Bare 28% av nordmennene kunne forklare hva Genevekonvensjoen innebærer (regler for krigføring og beskyttelse av mennesker i krig).

15 prosent av de norske mennene som ble spurt i undersøkelsen mener at alle midler og metoder må kunne brukes.

Hva med nordmenn som idag tjenestegjør i internasjonale militæroperasjoner?

Hva mener dere?

Kunne misshandlingen i Abu Gharid like gjerne vært utført av nordmenn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva får mennesker til å reagere slik?

De er litt :wallbash: i tillegg til at krig gjør merkelige ting med mennesker. Noen som husker helikopter-scenen i Full Metal Jacket?

hvor godt er kjennskapet til dem i Norge?

Jeg vet hvem/hva de(t) er, men jeg kan bare snakke for meg selv.

Selvfølgelig, det er jo en grunn til at det er så mye oppstyr!

15 prosent av de norske mennene som ble spurt i undersøkelsen mener at alle midler og metoder må kunne brukes.

Kanskje for å avhøre terrorister om nødvendig informasjon som kan føre til at færre vil miste livet, men å tvangsfôre de svin er bare respektløst, idiotisk og de bør straffes for det.

Hva med nordmenn som idag tjenestegjør i internasjonale militæroperasjoner?

Kunne misshandlingen i Abu Gharid like gjerne vært utført av nordmenn?

Det tror jeg faktisk, jeg mener ikke at amerikanere er i gj.sn. sykere i hodet enn nordmenn, det bare virker sånn fordi det er så mange flere amerikanere
Lenke til kommentar

poeget er da; hva er vitsen med geneve-konvensjonene hvis såpass få har kjenskap til den, og 15 prosent av norske menn mener vi kan gjøre hva vi vil i en krig, (dvs at det ikke finnes regler i krig)?

Lenke til kommentar
poeget er da; hva er vitsen med geneve-konvensjonene hvis såpass få har kjenskap til den, og 15 prosent av norske menn mener vi kan gjøre hva vi vil i en krig, (dvs at det ikke finnes regler i krig)?

Hvis hver eneste soldat vet om konvensjonene, så har det ikke noe å si om bonde Andersen eller aksjemegler Dahle vet om de...

Lenke til kommentar

da jeg var inne til førstegangstjeneste fikk vi ingen som helst opplæring i genevekonvensjonen...

Til sammen 72 prosent av alle nordmenn vet (ifølge artikkelen) ikke hva Geneve-konvensjonene handler om.

så kan jeg vel også opplyse om at flertallet av den norske mannlige befolkning har vært innom førstegangstjeneste

Lenke til kommentar

tja.. stemmer vel ikke helt det, dessessop.

MP-generalen (hun dama som var høyest ansvarlig for Abu Gharib) mener jeg å ha hørt mista jobben.

samtidig har Rumsfeld måtte tåle mye kritikk, noe som antagelig gjenspeiler seg i det kommende presidentvalget...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Det er mange regler i krig. Problemet for USA er at de prover a folge de, mens fienden dems til stadig ALDRI folger reglene. Dette skjedde i Irak, hvor regimet i Irak brukte sivile som levende skjold, soldater kledde seg ut som sivile, osv.

Dette er brudd pa reglene i krig, som star i Genevekonvensjonen.

Sa det blir litt sykt a forvente at USA skal kunne folge den til punkt og prikke nar fienden ikke folger den i det hele tatt. Det ville vaere som om to brytere skulle bryte, en stor en og en liten en, men sa kommer den lille med en kniv inn i ringen liksom... Det blir liksom ikke helt rett, og da ma den store bryteren sikkert bryte noen regler for a unnga a bli stukket av den lille med kniven...

Men dette med Abu Ghraib var bare idiotisk og forkastelig.

Det var utfort av mennesker som hadde litt problemer, you know, filmet seg selv mens de hadde sex i et fengsel i Irak... HALLO?

Lenke til kommentar

å nei. mista mp-generalen jobben!! ho komer sikert til å døy av fatigdom på gata eller noko. Bare fordi dei må gå fra en jobben betyr jo ikkje at dei egentlig får noko straf for det.

Usa prøver selfølgeli bare å følger reglene i krig. Og det var selfølgeli bare desse soldatene som hadde store problemer. :roll:

Lenke til kommentar
Sa det blir litt sykt a forvente at USA skal kunne folge den til punkt og prikke nar fienden ikke folger den i det hele tatt.

nå har det seg jo slik at selve krigen (stat mot stat) både i irak og afganistan er over. nå er det terrorister som kjemper mot koalisjonastyrkene.

nå har vel aldri terrorister (usikker definisjon btw.) hatt som tradisjon å forholde seg til geneve-konvensjonen?

Lenke til kommentar

enig der.. særlig når fangene ikke får krigsfangers rettigheter i "war on terrorism"

btw.: tvilsomt at usa går til angrep på et land fordi de "har" biologiske og kjemiske våpen, når usa har akkurat de samme våpnene selv

Ifølge genevekonvensjonen er det faktisk forbudt å bruke CS-gass (blir regnet som kjemisk våpen)

Da har vel USA en lang liste med land inkl. norge de kan invadere (så får de atpåtil all den norske oljen) ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...