Gå til innhold

Sudan: FN, er du våken?

Gjest medlem-23990

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-23990

For alle som syns jeg er urettferdig eller tar feil nar jeg sier at FN ikke duger til noe, sa vil jeg at FN skal bevise at jeg tar feil. Men sa langt... ser det ikke ut som de har lyst til a gjore det nei...

Folkemord har vaert i gang i Sudan en god stund na, mens Kofi Annan piller seg i nesen og beklager for at han ikke gjorde noe om Rwanda. Hvis han virkelig mente det, hvorfor har vi fremdeles ikke gjort noe om Sudan enda????

Ikke for i dag dro Annan til selve Sudan, og da sammen med Powell.

11. juni hadde FN Sikkerhetsrad en resolusjon om Sudan, men... ingenting har skjedd, og det var ikke noe aktivt i den som skulle bli utfort.

Er det USA som nok en gang ma presse pa for a fa gjort noe her i verden?

Eller skal FN gjore det den er skapt for a gjore: oppholde fred her i verden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990
Kva vil du egentlig at FN skal gjøre??

NOE SOM HELST!

You know, lofte en finger?

Fa slutt pa folkemordet som pagar!?

Si at det er folkemord til og med! You know, SOMETHING!

Ja, og så skal alle skylde på at de gjorde det for (sjekker hovedeksporten til Sudan.. ahh, der ja) oljen

Ja. Bare vent. Hvis USA gjor noe, sa kommer olsen med det du nettopp sa, helt garantert, for det er svaret hans pa alt.

Lenke til kommentar
Folkemord har vaert i gang i Sudan en god stund na, mens Kofi Annan piller seg i nesen og beklager for at han ikke gjorde noe om Rwanda. Hvis han virkelig mente det, hvorfor har vi fremdeles ikke gjort noe om Sudan enda????

Folkemord? Si heller borgerkrig så ska jeg være enig. Ja jeg skjønner hva du mener, men du har kranglet på dette tidligere (definisjon av folkemord). Sporadiske tilfeller av etnisk rensning (som ikke nødvendigvis er mord, men f.eks. tvangsflytting) er ikke nok til å beskrive konflikten som folkemord.

FN må gjerne sitte på rompen litt til hvis de ikke er klar for det arbeidet som det innebærer å skape fred i landet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Tja, nå er det enm kjennsgjerning at USa nettopp har laga et digert problem for seg selv og FN da, Irak er langt ifra stabilt...

Ja. Og? Forhindrer det a gjore noe om Sudan? Nei. Dessuten er FN nesten ikke involvert i Irak i det hele tatt, det er USA og koalisjonen deres som driver pa der med styrker, osv. Kan ikke Frankrike og Russland sende litt styrker til Sudan da? Jeg ville og sagt at USA burde sende styrker, men siden USA sendte styrker til bade Liberia og Haiti... mens jeg kan ikke huske at Russland og Frankrike bidro i det hele tatt.... Kanskje det er pa tide a de "walk the walk" og ikke bare "talk the talk"?

Folkemord? Si heller borgerkrig så ska jeg være enig. Ja jeg skjønner hva du mener, men du har kranglet på dette tidligere (definisjon av folkemord). Sporadiske tilfeller av etnisk rensning (som ikke nødvendigvis er mord, men f.eks. tvangsflytting) er ikke nok til å beskrive konflikten som folkemord.

Ja, jeg har kanskje stemplet det litt tidlig, siden jeg egentlig ikke har full oversikt over hva som foregar der. Men MoveOn og alle andre vil at det skal kalles folkemord... Men du har rett at det trengs litt bedre oversikt. Men det er ikke en borgerkrig, slik jeg ser det. Det er en militia som utover makt mot en del av befolkningen som ikke har noe makt i det hele tatt, og ingen mate a forsvare seg pa. Denne militiaen er stottet av regjeringen i Sudan, sa det er liksom litt folkemordish...

FN må gjerne sitte på rompen litt til hvis de ikke er klar for det arbeidet som det innebærer å skape fred i landet.

Jaja, flere tusen mennesker til ma gjerne do mens FN sitter pa rompen. :roll:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Tja USa gikk jo inn i Irak for å befri befolknigen fra en tyrann og få slutt på folkemordene der , så da tar de vel dette også. Eller er det en detalj som mangler her?? Olje :hmm:

Ja, her er noen detaljer du ikke liker a ta med:

- Iraks brudd pa 17 FN resolusjoner

- Iraks brudd pa Nuclear Non-Proliferation Treaty

- Iraks stotte for internasjonal terrorisme

- Iraks skjuling av vapensystemer fra FN, som de skulle kvitte seg med

- Sudans vesentligste eksport: OLJE

Uff da Snekkeren, kanskje du skal holde deg til hardware delen av forumet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Tja, alt tyder da på at Irak burde skjult mye mer enn de gjorde, da hadde de kanskje hatt en mulighet til å forsvare seg mot USA.

Ja, for all del, vi ma jo la folkemordere ha muligheten til a forsvare seg, for sin egeninteresse.

olsen, bare bli med i al-Qaida og bli ferdig med det... :roll:

Lenke til kommentar
Ja, for all del, vi ma jo la folkemordere ha muligheten til a forsvare seg, for sin egeninteresse.

olsen, bare bli med i al-Qaida og bli ferdig med det...

Og kvifor verver ikkje du deg bare til korsferd? Evigt liv i himmelen vist du dreper ein muslim veit du.

Lenke til kommentar
Ja, jeg har kanskje stemplet det litt tidlig, siden jeg egentlig ikke har full oversikt over hva som foregar der. Men MoveOn og alle andre vil at det skal kalles folkemord... Men du har rett at det trengs litt bedre oversikt. Denne militiaen er stottet av regjeringen i Sudan, sa det er liksom litt folkemordish...

Frankrike sendte styrker til Haiti og har vært involvert i et par andre land på Afrikas vestkyst. Russland har sin egen "krig mot terror" i tjetsjenia. Hvem vil forresten ha russiske styrker i landet sitt?

Men det er ikke en borgerkrig, slik jeg ser det. Det er en militia som utover makt mot en del av befolkningen som ikke har noe makt i det hele tatt, og ingen mate a forsvare seg pa.
Muslimene i nord ville innføre Sharialov i hele landet, også for de kristne i sør. Det er vel egentlig det som er kjernen i konflikten som har pågått svært lenge (siden 1983). Så, jo det er en borgerkrig.
Jaja, flere tusen mennesker til ma gjerne do mens FN sitter pa rompen.  :roll:

FN har vært tilstede hele tiden og det har blitt forhandlet fram fredsavtaler. Det dør tusenvis av mennesker over hele Afrika, og FN arbeider med å få slutt på dette i en rekke land, f.eks. Sierra Leone som til forskjell fra Sudan har en viss sjanse til å oppnå fred i nær fremtid. Men operasjonen koster penger, og et initaitiv i Sudan vil koste mye mer. Om du tror et halvhjertet forsøk på å redde disse menneskene vil føre til noe som helst så bare gjør det.

Lenke til kommentar

De våpnene du henviser til er vel ikke funnet enda,det er MANGE land som bryter de samme ting som du refererer til uten at noen bryr seg .

Nei jeg har aldri forsvart saddam eller det som skjer i Sudan nå , men jeg var imot fremgangsmåten til USA , at et land tar seg til rette når det passer dem og glemmer andre er FEIL uansett land , dette hadde du vært enig i om det hadde vært feks Frankrike som stod bak .

Lenke til kommentar

De våpnene du henviser til er vel ikke funnet enda,det er MANGE land som bryter de samme ting som du refererer til uten at noen bryr seg .

Nei jeg har aldri forsvart saddam eller det som skjer i Sudan nå , men jeg var imot fremgangsmåten til USA , at et land tar seg til rette når det passer dem og glemmer andre er FEIL uansett land , dette hadde du vært enig i om det hadde vært feks Frankrike som stod bak .

Det er og blir funnet kjemiske våpen i Irak.

Lenke til kommentar

Jeg lukter igrunn at borgerkrigen i Sudan har røtter tilbake til den såkallte kalde krigen. Antar amerikanerne pøste inn penger og våpen i en geriljahær og russerne pøste inn penger og våpen i en annen som så slåss mot hverandre. Akkurat som i mange andre afrikanske land.

men, dette er bare spekulasjoner, jeg vet så og si ingenting om Sudan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...