Gå til innhold

Råd ang. plexi insetting i sie dør...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-20 00:26, copyright skrev:

Noen som har noen råd ang. emne, skal sette inn et plexi vindu for første gang....

Jepp, se gjennom http://www.nordichardware.com http://www.virtualhideout.net http://www.moddin.net samt gjør søk på http://www.google.com

Kjøp uansett maskeringstape først som sist. Har du stikksag, så sjekk at bladene har små tagger, egnet for tynt metall. Ha også skikkelig underlag når du skal kutte slik at ikke plata rister noe jævlig. Ikke kutt plexi med stikksag, da det smelter! Kutt med et fintagget baufilblad f.eks.

Ta deg GOD tid, og planlegg hvordan du vil ha det. Vifte i plexiglasset? har sett noen som gjør det. Vet ikke helt om jeg liker det men... du får se om du finner noen bilder.

Jeg fant alt jeg trenger gjennom Google. En kongelig søkemotor!

[email protected]

Axia 1,2 Alpha PAL 8045

Asus A7V-raid 512mb pc133

Chieftec w/20x4 LCD Display

1Mbit ADSL TurboTelenor

[ Denne Melding var redigert av: DrErling på 2002-04-20 01:22 ]

Lenke til kommentar

Du kan som meg skjere ut hullet som du ønsker i side døra me dremel, drill og jern sag. SÅ kjøper du et plexi glass som er litt større enn hullet! (har L form på mitt, men pleksi glasset er firkantet vis du fatter hva jeg mener) Har limt det me duck tape foreløpig, men skal snart lime det super lim og silikon.

Finner guider her på overklokking.no for det meste

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-20 00:26, copyright skrev:

Noen som har noen råd ang. emne, skal sette inn et plexi vindu for første gang....

jeg har bestilt et plexi vindu fra microplex samt monteringslåselist, og skal ikke da hullet være like stort som vinduet ??

Ja, jeg skal ha vifte men den skal ikke i vinduet men over, rett over cpu-kjøleren + at jeg har ei vifte i toppen som suger ned luft...

Lenke til kommentar

nei nå copyright, har du dreti på draget.

du kunne ha spart mange lapper på og kjøpt plexi hos en glassforhandler, og brukt treblad på stikksaga di og kutta sjøl.

men det er ikke for sent....enda..... kanseler orderen, så kikker på casemodd guiden he på ok.no.

plexi på ca 600x900x3mm koster bar en lapp hos en glassmester....

I alle fall det jeg kjøpte. akryl var det og. :grin:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

bruk stikksag.

tegn opp ett firkantet/trekantet/sekskantet eller .no hull.

borr ett hull som er stort nok til saga ved hver kant.

| 0 |

| |

|0 0|

| |

| 0 |

-----------------------------------

trykk rediger for å se bildet skikkeli.

Sag fra først ene hullet til ene kanten så fra samme hullet den andre veien. slik gjør du med alle kantene. da får du spisse jørner.

vis du skal ha avrunnede kanter bør du bruke list for det er ikke lett å få fint med stikksag.

Lenke til kommentar

går fint å sage ut avrundede hjørner. man tar det bare med ro når man sager, uansett hva man gjør bør man ikke ha hastverk når man skal kutte.

å for all del....tegn opp linja me en god tynn vannfast, gnifast, permanent tusj/filtpenn, sånn at du ser hvor streken er.... snakker av erfaring :smile:

Lenke til kommentar

Brukte en liten vinkelsliper med en skive for sement und buntmetal (Tysk så klart). Sleit voldsomt på skiva og var berre en 2-3 cm igjen når eg var ferdig.

Tok så å satte på en pusseskive og finpussa kantane.

Om du vil ha avrunda hjørner så må du nok over på stikksag eller lignende (dremel osv.)

Eller du kan ta den største metallboren i huset og bruke denne for å lage buer. Da borrer du bare i hvert hull og så bruker vinkelsliperen mellom.

Temmlig enkelt å få beine fine linjer med vinkelsliper.

ps. pass på hvor du har fingra og ledninga til verktøyet du bruker. dårlig ide å koble de to tingene sammen med et sagblad.

Lenke til kommentar

For å kutte plexi kan du godt bruke stikksag, bare kjøp et blad spesielt egnet for det. Bruker du samme blad som du brukte for å kutte hull i kassa, smelter det som nevnt tidligere :smile:

Hvis du skal ha lange rette sider i glasset (mao., lange rette hull i kabinettet), er det vanskelig å få disse helt rette med stikksag. Du kan selvfølgelig dra fram en stor vinkelsliper eller lignende, men er du av den litt mer tålmodige typen, og vil ha et bra resultat anbefaler jeg fil :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-06 20:23, thomasr skrev:

For å kutte plexi kan du godt bruke stikksag, bare kjøp et blad spesielt egnet for det. Bruker du samme blad som du brukte for å kutte hull i kassa, smelter det som nevnt tidligere :smile:

Hvorfor ikke bare ha litt vann på når det begynner å gå unna med stikksaga, kan være lettere hvis du har noen til å hjelpe deg med åå kontrolere vannet.. :wink:

Lenke til kommentar

nei copyright da.. du har vell ikke bestilt sånt vindu med de stygge listene til?? huff huff.. ser ut som indianerlepper mener nå jeg.. :wink: for all del, jeg gikk rett på og modda mitt dragon big tower sølv og kjøpte plexi hos glassmestern og lister hos microplex for rundt 250,- ikke dyrt.. nå har du driti deg litt ut syns jeg!

Lenke til kommentar

nei copyright da.. du har vell ikke bestilt sånt vindu med de stygge listene til?? huff huff.. ser ut som indianerlepper mener nå jeg.. :wink: for all del, jeg gikk rett på og modda mitt dragon big tower sølv og kjøpte plexi hos glassmestern og lister hos microplex for rundt 250,- ikke dyrt.. nå har du driti deg litt ut syns jeg!

Lenke til kommentar

Når alle skal skryte av hvor billig de fikk plexi får vel jeg gjøre det og da. Jeg fikk min 5mm plexi gratis hos fattern som hadde fler kvm. Skjærte det ut med full guffe på stikksaga, uten at det smelta, så at det kan smelte som DrErling sier fatter jeg ikke helt. Tynn pen list er best, og så feste det med silikon. Silikonen må ikke være for akvarier for at vinduet skal sitte godt nok, den jeg brukte var for "våtrom".

Lenke til kommentar

Plexi kan skaffes gratis mange steder :smile:

ellers så er det best å kjøpe hos en glassmester, der betaler du pr kvadratmeter.

Modde'shopene er overprisa.

clasohlson.no selger grei plexi billig vis du bor i nærheten....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...