Gå til innhold

Vil ikke klokkes: hjelp med feilsøking?

kevral

Anbefalte innlegg

Har et års gammelt system, opprinnelig kjøpt til overklokking, som nekter plent å klokkes opp stabilt. Begynner å bli en del faktorer som peker mot 1 komponent....

Systemet er:

NF7-S v2

XP2800 Barton

2x 512 Twinmos m/ Winbond pc3200

Sapphire Radeon 9600 Fireblade

Første test.

Skrur jeg ned multiplieren, får jeg ustabil maskin allerede ved fsb på 170-et-sted.

Skrur jeg ned multiplieren, skrur opp voltene, og endrer RAM-timingene, får jeg fsb opp i 180-et-eller-annet før jeg får feil i Prime95.

Konklusjon så langt: fsb vil ikke opp.

Annen test.

Ned med multiplier, ned med fsb, endre fsb/dram ratio slik at prosessor og fsb er klokket ned, men dram frekvens OPP: får feil i MemTest86 umiddelbart.

Konklusjon så langt: minnet liker ikke høyere fsb.

Tilleggsinfo: beep-kodene ved startup indikerer, ifølge Abit, minnefeil.

Så, og her trenger jeg hjelp: burde jeg kunne konkludere med feil på RAM-brikkene? Har prøvd å sette inn kun 1, samt alle kombinasjoner av plasser. Leverandøren sa noe om at "dersom de ikke fant noen feil, ble jeg belastet for arbeidet", så jeg er keen på å ha en viss ide før jeg sender fra meg noe.

All hjelp velkommen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det trodde jeg også først, særlig siden den blir ganske varm (langt over 40 ved load, med SLK900 og 5 kabinettvifter på full spiker).

Men da ville jeg vel ikke fått Memtest86-feil når prosessoren var klokket ned og minnet klokket opp? Eller ville jeg?

Lenke til kommentar

40 grader ved load er ingenting, når du passerer 55-60 grader må du begynne å roe ned overklokking.

Som du nevner så virker det som om du har minnebrikker som ikke er så glade i høy FSB. Jeg har identisk oppsett som deg, og har samme FSB problem. Minnebrikkene har aldri kjørt stabilt ved FSB 200, selv om de er spesifisert for det.

Men det går fint å overklokke med lav FSB :-) Det er bare å øke multiplier.

Selv så kjører jeg høyere multiplier med FSB opp mot 171, og da tåler minnebrikkene å kjøre stramme timings (2-2-2-6) som gir en fin ytelsesøkning som kompensasjon for lav minnefrekvens.

Jeg tipper du fint kan kjøre noe ala dette:

FSB: 166

Mulitplier: 13 eller 13,5 eller kanskje 14

Vcore et sted mellom 1,7 - 1,85

Minnehastighet 1/1, 3/3, eller 6/6 (synkront)

Minne timings: 2-2-2-6

Dette bør gi ytelse på XP3200+ nivå

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Glimrende; en nøyaktig oppskrift har jeg lett litt etter!

Grunnen til at jeg nevnte 40 (lå vel 42-43) som høyt, er at såvidt jeg husker pleier folk med samme utstyret å ligge langt under -- har en 92mm vifte som flytter 102 m3/timen.

Får prøve igjen, men er litt snurt over at 400mHz-minne ikke klarer 400mHz...

Lenke til kommentar
Glimrende; en nøyaktig oppskrift har jeg lett litt etter!

Grunnen til at jeg nevnte 40 (lå vel 42-43) som høyt, er at såvidt jeg husker pleier folk med samme utstyret å ligge langt under -- har en 92mm vifte som flytter 102 m3/timen.

Får prøve igjen, men er litt snurt over at 400mHz-minne ikke klarer 400mHz...

Jeg har SLK-900 på en XP2500+ og nåt jeg kjører passivt (!) på standard hastighet kommer jeg opp mot 55 på load :thumbup:

På load med 193x12 @ 1,775V med viftene på lav hastighet så kommer load opp mot 50*C.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jaha, der fikk jeg innvilget reklamasjon på både hovedkort og rambrikker, og fikk faktisk OCZ Platinum brikker.

Prøvde igjen (i sommervarmen) og kom uten problemer til primestabil (over 30 minutter ihvertfall) maskin ved 200 x 10,5. Dette med vCore 1,7 og timings på 3-4-4-11. Men ved 200 x 11 ble den umiddelbar prime-ustabil.

Forslag til hva jeg kan gjøre?

Hvor høyt kan jeg forresten dra vCore trygt?

Lenke til kommentar
Jaha, der fikk jeg innvilget reklamasjon på både hovedkort og rambrikker, og fikk faktisk OCZ Platinum brikker.

Prøvde igjen (i sommervarmen) og kom uten problemer til primestabil (over 30 minutter ihvertfall) maskin ved 200 x 10,5. Dette med vCore 1,7 og timings på 3-4-4-11. Men ved 200 x 11 ble den umiddelbar prime-ustabil.

Forslag til hva jeg kan gjøre?

Hvor høyt kan jeg forresten dra vCore trygt?

Spørs hvilke temps du har, men du ser jo oppsettet mitt ovenfor, du kan trygt kjøre 1,8V så lenge tempen holder seg under 55 på load.

Lenke til kommentar

Det var vCore, ja.

Satte opp til 1,8 og da ble den primestabil (i en time ihvertfall) ved 200x11, og toppet ut på 52 grader ved load.

Men jeg har gått tilbake til stock hastighet, og tror jeg venter til det blir littegrann kaldere før jeg klokker noe mer.

Har ihvertfall konstatert at det lar seg gjøre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...