jolly Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 "Vi legger merke til at over 9 nye aktører er på vei inn i markedet, og vi kan spå alle den sikre død hvis de drømmer om å konkurrere på pris, sier Vollvik i en epost til Dagbladet.no." Hvilke ni aktører er det snakk om? Tror uansett at det kan lønne seg å ha litt is i magen dersom du er Chess kunde pr. idag. Jeg er ikke noen spesielt lojal kunde, men har vært hos Chess siden starten. Vollvik har alltid holdt ord... Lenke til kommentar
Coolchili Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 "Vi legger merke til at over 9 nye aktører er på vei inn i markedet, og vi kan spå alle den sikre død hvis de drømmer om å konkurrere på pris, sier Vollvik i en epost til Dagbladet.no." Hvilke ni aktører er det snakk om? Tror uansett at det kan lønne seg å ha litt is i magen dersom du er Chess kunde pr. idag. Jeg er ikke noen spesielt lojal kunde, men har vært hos Chess siden starten. Vollvik har alltid holdt ord... At Vollvik kommer med slike tullete utsagn er vel ikke noe nytt. Høres mer ut som et dårlig forsøk på å skremme konkurrenter. Husk at pris har vært den eneste drivende kundevekst faktoren i Chess. Når den er vekk..... vel da burde kanskje Chess være mer opptatt av å feie for egen dør. Lenke til kommentar
JZA Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Problemet med å kun konkurrere på pris er unikheten av forretningsideen. Prisstrategi lar seg lett kopiere, selv om det kan stille store krav til kostnadsstrukturen. For de andre selskapene vil det bare være positivt om andre aktører kommer inn og gjør konkurransen enda hardere, slik at de kan få ha sine unike markedsposisjoner alene. Lenke til kommentar
Coolchili Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Pris er og blir konkurranse faktor nummet 1 på det norske telemarkedet. Dersom de andre aktørene du sikter til er Telenor og Netcom er jeg enig i at de skal drive konkurranse på andre parametere enn pris - teknologi, nye tjenester osv. Ser du f.eks på Chess er hele deres eksistens bygget på at de har lovet å være billigst på pris - noe de ikke lenger er !! Et annet eksempel er Tele2 som baserer sin strategi på å garantere at det skal være billigere enn Telenor. Fordelen for oss konsumenter er at vi kan velge - ut i fra pris eller smak !! Lenke til kommentar
Retroboy Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Vollvik har nok rett i nye av det han sier, men han bør selvsagt være forsiktig med hva han sier for det er ikke lenge siden han var i akkurat samme situasjon som som de nye som nå kommer inn i markedet. Men Chess har selvsagt fått mange nye kunder og her følger det det også økte kostnader noe som Chess nå får merke, de har sansynligvis begynt å nærme seg smerte grensen når det gjelder pris og jeg tipper de ikke lenger kommer til å være like agressive på pris, men heller prøve å holde kostnadene nede. Og jeg er ikke i tvil om at det er en mengde av de "nye" pris gressive operatørene som vil gå nedenom og hjem bare på grund av det pris presset som nå er i markedet. Jeg er selvsagt mer en fornøyd med at det kommer konkurerende aktører inn i markedet slik at jeg får billigere mobil priser, men jeg vil uansett holde meg til en av de store operatørene (Netcom, Telenor) for de har vist seg å ha mye bedre tjenester og så kan jeg med 100% sikkerhet si at de vil være der om 2 år Retro.... Lenke til kommentar
jendor Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Det hele ideen bak billig-selskapene bygger på, er at kunden administrerer seg selv. Da koster det omtrent ingen verdens ting for operatøren å drive butikk, og butikken overlever på svært små marginer. Mobyson selv sier at dette er grunnen til at de kan selge billige ringeminutter. De leker ikke butikk Og de har nok mer å gå på, selv om grensen nås litt før minuttprisen Telenor og NetCom tar av disse operatørene. (jeg vet ikke hva det er for tiden - noen som vet hva operatørene må betale Telenor og NetCom?) NetCom og Telenor har enda tilgode å møte konkurransen på pris, både når det gjelder prepay og postpay - istedenfor har de fokusert på SMS-abonnementer! Dette mener jeg er forholdsvis trangsynt og ekskluderende overfor en stor brukergruppe som skriker etter lavere ringepris. De 2 store sier selv at kontantkortene står for 50% av mobilbrukerne her til lands. Til nå er det kun de nye operatørene som tar denne kundegruppen alvorlig - og etterhvert vil nok mange av disse migrere over til de nye. Jeg tror ikke de nye går nedenom og hjem.. tvert imot - det er mer enn nok plass til hvertfall 2-3 slike operatører i Norge - og det dukker sikkert opp 1-2 stykker til, vil jeg tippe. I Danmark har Telmore (som er en billig-operatør) nær 600.000 kunder - som viser at det ikke er noen døgnflue. Lenke til kommentar
reintz Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 noen som vet hva operatørene må betale Telenor og NetCom? istedenfor har de fokusert på SMS-abonnementer![/b] Dette mener jeg er forholdsvis trangsynt og ekskluderende overfor en stor brukergruppe som skriker etter lavere ringepris. Det er vel her problemet til Chess ligger. De leier nett av Telenor Mobil som er vesentlig dyrere enn NetCom. Både Mobyson, TalkMore og OneMobile bruker NetCom sitt nett. Sense bruker begge nettene, men merk at "billig-abonnementet" SensePåNett bruker NetCom's nett. Chess kan helt klart presse prisene enda mer men det er nok mindre som skal til før de treffer smertegrensen. At NetCom og Telenor satser på SMS-kunder er jo helt logisk. De eier sine egne nett og er de eneste som kan "gi bort" SMS-tjenester. Alle de andre må betale en minimumspris til netteier uansett og tør derfor ikke å satse på "send så mange meldinger du vil"-abonnement. TNM og NC ser jo dette og kommer med et tilbud som de vet at de små konkurrentene ikke kan matche. Langt fra trangsynt, spør du meg. Husk også at mange av kontant-kundene bruker mobilen utelukkende til SMS/MMS, og ikke bryr seg så veldig om ringeprisen - de bruker den jo ikke. ...så spørs det hvor lang tid det tar før PTT krever at TNM og NC tillater "pakkepris" på SMS også for de virtuelle operatørene... -Magnus Lenke til kommentar
jendor Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 (endret) Husk også at mange av kontant-kundene bruker mobilen utelukkende til SMS/MMS, og ikke bryr seg så veldig om ringeprisen - de bruker den jo ikke. ...så spørs det hvor lang tid det tar før PTT krever at TNM og NC tillater "pakkepris" på SMS også for de virtuelle operatørene... Tilbudet "send hundre tusen millioner milliarder sms i måneden" gjelder jo ikke for andre enn abonnementskunder, etter det jeg har fått med meg.. så nok en gang overser Telenor og NetCom kontantkundene sine... det er derfor jeg spår at mange vil migrere over til de nye operatørene, fordi de kan tilby disse tjenestene til den kundegruppen (50% av brukerne) MYE rimeligere enn prisen som Telenor og NetCom forlanger Kontantkundene har nok brukt mobilen mest til å sende SMS/MMS fordi det fram til nå har vært altfor dyrt å ringe med den... og fram til nå har det vært få reelle alternativer. Men vi får jo bare se hva som skjer hos PTT ang. "pakkepriser" for de virtuelle operatørene... Endret 2. juli 2004 av jendor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå