Gå til innhold

Canon S60 eller Olympus C770?

Anbefalte innlegg

Jeg er totalt nybegynner,men ønsker et kamera som byr på en del manuelle muligheter siden jeg er interresert i å lære mer om fotografi.

Det aller viktigste ved valg av kamera er billedkvaliteten,men må tilegge at jeg ikke ønsker speilreflekskamera siden det skal være lett å ta med seg.

Har vært å sett på en del kameraer nå,å føler at valget står mellom CANON S60 M.konverter eller OLYMPUS C 770 (evt m vidvinkel konverter)

Bruksområde blir vel mest ferie og natur bilder.

Hva har man mest bruk for,vidvinkel eller tele?

Hvilket av disse kameraene ser ut til å være det beste valget?,billedkvaliteten er viktigst(tenker da minst mulig billedstøy framfor antall megapixler) batterikapasiteten er også ganske viktig da.

Ønsker tilbakemeldinger på gode og dårlige sider ved disse kameraene hvis det er noen som har kjennskap til de,men også gjerne tips til andre bra kameraer innenfor samme prisklasse(Opptil 6500,-)

Edit av moderator - Endret emnetittel. Unngå caps i emnetittelen er du snill

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for Olympusen. Har selv C-750, som er meget bra. 10x optisk zoom får du mye moro med. Selvsagt kunne vidvinkel vært fint, men jeg holder altså en knapp på zoomen. I tillegg er supermakroen på ned til 3mc svært anvendelig. Da kommer du dritnær sommerfugler o.l. Den har også fulle muligheter for manuelle innstillinger, i tillegg en del kjekke programvalg som portrett, landskap, sport, kveld/natt osv. Se bilder på Tronds Galleri samt på Tronds Kameratest . Der har jeg lagt ut noen testbilder og litt omtale.

Lenke til kommentar

Har testet ut Canon S60 så vidt for første gang, og jeg er imponert. Det er betraktelig kjappere enn Ixus 430/500 både på oppstart, autofokus og til å ta bildet, og det føles utrolig godt og solid å bruke. Bildekvaliteten har jeg ikke sjekket så nøye enda, men det forundrer meg om den er dårligere enn S50 som har kvalitet i toppklasse.

Bør sjekkes ut.

Lenke til kommentar
Jeg ville gått for Olympusen. Har selv C-750, som er meget bra. 10x optisk zoom får du mye moro med. Selvsagt kunne vidvinkel vært fint, men jeg holder altså en knapp på zoomen. I tillegg er supermakroen på ned til 3mc svært anvendelig. Da kommer du dritnær sommerfugler o.l. Den har også fulle muligheter for manuelle innstillinger, i tillegg en del kjekke programvalg som portrett, landskap, sport, kveld/natt osv.

Hei! Virker ikke som du har testet S60 enda, for også her har du meget god makro, du har fulle muligheter for manuelle innstillinger og du har også en rekke programvalg, akkurat som på C-750.

Det som taler for C-750 er zoomen... dessverre fører mye zoom til at optikken kan bli noe mindre skarp enn på kamera med mindre zoom. Olympus er også noe mer plaget av bildestøy/brus enn Canon. At Canon har vidvinkel ser jeg på som mer verdifullt enn mye zoom, hvis man ikke skal ta bilder av fugler og fjelltopper på lang avstand, og skal du ha vidvinkelkonverter på C-750 så blir den skrekkelig stor og klumpete. Den er jo en god del større enn S60 i utgangspunktet.

Men 10x zoom... da må du også ha plass til å ta med deg ett skikkelig stødig stativ (stort og tungt) da det er umulig å holde stødig nok til å få skarpe bilder. Er du villig til det, er zoomen på C-750 verdifull. S60 har også en megapixel mer, noe som gjør at du kan zoome litt digitalt i tillegg.

Lenke til kommentar

Stort og tungt stativ trengs ikke. Jeg har kjøpt meg Slik Mini, somer et mikroskopisk stativ man kan nærmest ha i lomma, det er bare noen og tyve centimeter langt, med tre utfellbare bein og vridbart hode. Det kan settes på biltak, rekkverk, trestubber og det man ellers måtte finne. Forøvrig har jeg tatt mangt et bra og skarpt bilde med full x10-zoom, uten særlige problemer. Det går jo f.eks. an å støtte seg til et tre, en stolpe e.l.

Sjekk bildene jeg refererte til ovenfor, en del av dem er tatt med god zoom.

Lenke til kommentar
Fra hvilken brennvidde er stativ en nødvendighet?

Hvis du skal holde kameraet med hendene er tommelfingerregelen at lukkertida må være 1/brennvidden. Dvs at dette er avhengig av lysforholdene. Hvis du kan bruke 1/1000s lukkertid, kan du i teorien ha 1000mm brennvidde, altså vil det gå helt fint med 380mm brennvidde også:)

Hvis du er ekstra stødig på hånden, eller har mulighet til å støtte deg til noe stødig, vil du klare det med enda lengre lukkertider også (evt større brennvidder). Det finner du raskt ut av.

Det du imidlertid vil ha problemer med, er å ta bilder med mye zoom i dårlig lys. La oss f.eks. forestille oss at du skal ta bilde av en konsertartist om beveger seg endel, og du står (evt sitter) et godt stykke unna. Da vil du sannsynligvis slite med å få rask nok lukkertid med de begrensningene dette 10x-kameraet har. For å få gode bilder under slike forhold er ikke et kompaktkamera egnet; da bør du ha speilreflekskamera.

Hvis du skal ta bilder av fugler, utendørs i godt lys og på relativt lang avstand, vil imidlertid kameraet være godt egnet. Da kan du vanligvis trygt bruke maksimal zoom (380mm tror jeg), og kanskje også legge på en telekonverter så du får over 500mm, og få topp bilder. Skal du fotografere båter på sjøen, vil du f.eks. også ha stor nytte av zoomen, fordi det er vanskelig å svømme nært nok:)

Om du oftere skal ta bilder innendørs, ta bilder av store bygninger og arkitektur, ta portrettbilder eller f.eks. ta bilder om bord på en båt, vil du ha mye mer nytte av vidvinkelen du får på C60. Så det er ditt valg..

Lenke til kommentar
Stort og tungt stativ trengs ikke. Jeg har kjøpt meg Slik Mini, somer et mikroskopisk stativ man kan nærmest ha i lomma, det er bare noen og tyve centimeter langt, med tre utfellbare bein og vridbart hode.

Hvis det ikke er strålende sol og fullstendig vindstille, vil ett lett stativ ha problemer med å holde ett kamera med 10x zoom tilstrekkelig stille til å få skarpe bilder. Jeg ser på bildene dine (veldig fine foresten) at du får skarpe bilder, men jeg kan jo ikke si noe om forholdene, så rett meg hvis jeg tar feil. Men vil tro at du hadde stødig, solid underlag og at det ikke var særlig mye vind? Vil også tro at mindre erfarne fotografer enn deg selv vil ha større problemer med å plassere kameraet riktig for å få tilstrekkelig skarpe bilder.

Lenke til kommentar
Takker for svar,men er forsatt litt usikker.

Fra hvilken brennvidde er stativ en nødvendighet?,

Og kan jeg bruke program-automatikk hvis iso verdien er stilt manuelt?

Når du trenger zoom kommer veldig an på lysforholdene og kameraets laveste blender. Er det nattestid, vil du måtte ha stativ selv ved minste brennvidde. I normalt dagslys, ute, med C-750 bør du ha stativ når du går over ca. 5x, avhengig av hvor stødig du er på hånda. Ett stativ, selv om det er lite og tynt, vil hjelpe. Men skal du bruke 10x zoom i mindre lyssterke områder, vil jeg anbefale ett større og mer solid stativ.

Du kan stille ISO manuelt, selv om du bruker program-automatikk. Det er først ved full automatikk at du ikke kan stille ISO selv.

Lenke til kommentar

Her er det desverre ingen tvil.

C770 klarer ikke å matche S60 på ren bildekvalitet.

Olympus generellt ligger et hav bak Canon når det gjelder

digitale kamera. FinePix F710 er pr. i dag den eneste reelle konkurrenten til S60.

Personlig holder jeg en liten knapp på S60.

Optikken i et kamera med såpass kraftig zoom er som regel vesentlig

dårligere enn et med mindre. Skal du ha et kamera med god kvalitet

i det zoomområdet så må du nok opp i 10.000-kroners klassen.

Kan nevne f.eks Coolpix 8700.

Et alternativ fra Canon med meget god tele-løsning i samme prisklassen er S1 IS, men her har du til gjengjeld kun 3,2 MP. Men optisk bildestabilisator åpner for

god kvalitet på frihånds fotografering! Absolutt å anbefale!

Lenke til kommentar

digitale kamera. FinePix F710 er pr. i dag den eneste reelle konkurrenten til S60.

Personlig holder jeg en liten knapp på S60.

Jeg har hørt mye bra om Olympus C60, men du mener det ligger et hav bak de andre?

Lenke til kommentar
Har S60 kommet ennå eller? Står at det skal være tilgjengelig fra juni, men det virker ikke som noen webshopper har fått det inn ennå(?) Prøver å finne noen tester på det, men finner ingen...

Vi har fått inn ganske mange der jeg jobber, men de forsvinner igjen omtrent med en gang. Så det er nok leveringsproblemer.

Tester kommer nok ikke før testerne har fått tid til å teste det ut, og det kan jo ta litt tid om de går grundig til verks.

Lenke til kommentar
Hvis det ikke er strålende sol og fullstendig vindstille, vil ett lett stativ ha problemer med å holde ett kamera med 10x zoom tilstrekkelig stille til å få skarpe bilder. Jeg ser på bildene dine (veldig fine foresten) at du får skarpe bilder, men jeg kan jo ikke si noe om forholdene, så rett meg hvis jeg tar feil. Men vil tro at du hadde stødig, solid underlag og at det ikke var særlig mye vind? Vil også tro at mindre erfarne fotografer enn deg selv vil ha større problemer med å plassere kameraet riktig for å få tilstrekkelig skarpe bilder.

Ministativet er faktisk meget støtt. Jeg snakker ikke om slike mikrostativer i kulepennformat, med bøyelige bein. De tåler ikke stort mer enn at man ser på dem. Men hvis dere kikker på Slik Lightweight Tripods ser dere den nederste, modell Mini. Den har solide bein, og de bøyes såpass langt ut at det står meget støtt. Det har også et midtbein som også hjelper til. Det er klart jeg ikke tør å sette det på et rekkverk i kuling, men det ville jeg ikke gjort med et stort stativ heller. Jeg har jo et normalt stort stativ i tillegg, men dette lille er som sagt svært anvendelig å ha med på tur. Et kveldsbilde i nattmodus, f.eks., p åministativet og med fjernkontrollen for å unngå rystelser - meget god reiseløsning.

Lenke til kommentar

digitale kamera.

Et alternativ fra Canon med meget god tele-løsning i samme prisklassen er S1 IS, men her har du til gjengjeld kun 3,2 MP.

Hadde muligheten til å teste mitt Olympus C740 UZ opp mot en Canon S1 IS da en kollega kjøpte dette. Det ble ingen vitenskapelig test selvfølgelig, men vi gjorde det slik at vi tok et antall bilder av samme motiver fra samme posisjon

og deretter byttet kamera med hverandre for så å ta de samme bildene på nytt.

Generellt opplevde vi at bildestabilisatoren til Canon var nyttig på de "lange skuddene" Optikken/prosesseringen til Olympus ga noe skarpere bilder, mens Canon kamaraet ga noe varmere farger. Zoomen til Canon var litt raskere, og begge fokuserte omtrent like raskt. Batterilevetiden har vist seg å være litt bedre på Olympus. Vi konkluderte totalt sett med rimelig dødt løp mellom kameraene og vi er fortsatt meget fornøyd med de valgene vi har gjort.

Så min erfaring er ikke at Olympus ligger et hav bak Canon. Begge er nok heller høyt kompetente produsenter av fotoutstyr, og det som skiller er heller de prioriteringene som ligger til grunn når et nytt kamera utvikles og produseres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...