Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp med å sette opp Linksys ruter...?

Anbefalte innlegg

God kveld alle sammen! Er nå en fornøyd eier av en Linksys WRT45G ruter som jeg skal bruke i nettverket mitt... Sender en takk til de som hjalp meg med valget av denne under en tidligere post fra meg.

Først, kan fortelle litt om oppsettet mitt:

Har et kabelmodem fra UPC/Chello (Pluss - vel og merke ;)), 1 linksys WRT54G ruter, 2 stasjonære PC'er koblet til ruteren med vanlig TP-kabel, og (snart) en laptop med et 802.11g nettverkskort..

Mål:

Koble begge stasjonære pc'ene samt laptop'en sammen i et lokalt nettverk, samt få alle ut på internett..

Problem:

Er litt perfeksjonist, og vil ha best/raskest mulig utnyttelse av nettverket.. ;)

I den anledning har jeg en del spørsmål til dere, forhåpentligvis klarer noen av dere å svare på de.. :)

1) Chello tilbyr inntil 3 ip-adresser på abonnementet mitt... Er det noen mulighet for at hver av de 3 pc'ene jeg har kan få hver sin ip fra ISP'en?? Eller har dette ingen hensikt liksom?? Sånn som oppsettet er nå, får ruteren én ip fra chello, og så lager den lokale ip-adresser selv (192.168.1.xxx) til de forskjellige pc'ene... Fungerer dette like bra som om hver pc hadde fått hver sin unike adresse fra ISP? Eller vil det svekke hastigheten på linja?

2) Ruteren har altså en innebygget DHCP Server... Jeg prøvde å deaktivere denne funksjonen, og det endte med at ingen av pc'ene fikk kontakt med hverken ruteren (Fikk ikke koblet meg opp for å endre instillingene igjen), eller kabelmodemet (fremdeles gjennom ruteren altså)... Det endte med at jeg måtte resette ruteren... Jeg tenkte liksom at i.o.m. at chello hadde en DHCP server, så ville pc'ene få hver sin ip derfra... var jeg helt på jordet da?? Hva er ellers funksjonen til?

3) Har det noe å si hvilken Wireless Channel jeg bruker? Standard er kanal 11 (2,463 Ghz), har det noe for seg å bytte?

4) SSID Broadcast - Bør jeg ha dette aktivert?? Hvordan kan jeg ellers "finne" nettverket?? Har lest om mange som velger å skjule SSID'en...

5) Hvordan sikkerhetsløsning bør jeg bruke for det trådløse nettverket? Jeg kan velge mellom WEP 64/128 bits og WPA med forhåndsbestemt nøkkel.. Hva fungerer best?? Vil jeg merke noen forskjell i hastighet når jeg laster ned fra nettet f.eks.?? (Når max. nedlastninghastighet er 128 kB/s). Er ikke så nøye for min del at nettverket er sånn hypersikkert, er ikke akkurat pentagon detta her... :p Vil bare ikke at andre i borettslaget her skal "snylte" på internett-tilkoblinga mi!! hehe... Eller er det f.eks. like sikkert å kun akseptere mac-adressen til NIC'en på den bærbare pc'en?

Så til hastighetsbiten ved den trådløse biten..

6) Har satt opp ruteren til "G-only" i.o.m. at det kun er én trådløs klient i nettverket, og den har ett 802.11g kort... Så kan jeg velge diverse saker i ruter-oppsettet:

• Basic Rate: (1-2 Mbps | Default | All) - Hva bør velges?
  • Transmission Rate: En hel haug med alternativer fra 1 Mbps til 54 Mbps... Skal jeg bare velge høyest mulig - altså 54?? Default er Auto, altså at den finner "best" mulig hastighet... Men er litt skeptisk jeg på om den faktisk gjør det?? Med auto så blir vistnok en eller annen fallback funksjon aktivert... Er det noen ulempe ved å velge høyest mulig hastighet?
  • CTS Protection Mode: Disable | Auto... Har prøvd å lese meg til det, men bæææhh... Hva er dette?

7) UPnP - Hva er dette forno'? Enabled | Disabled...

På forhånd takk - vet at det sitter mange nettverkskyndige mennesker der ute!!

-Daniel-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Jeg kjenner ikke så mye til UPC/Chello, men det er en fordel om pcene får hver sin IP fra ISP, da kan de håndtere innkommende tilkoblinger selv. Alternativet er å bruke NAT, altså at du forwarder innkommende porter som du trenger til riktig pc og har bare en IP mot ISP (dette er hva du gjør under "Applications & Gaming" på routeren). Så altså om du får flere IPer er dette bra, men er ikke helt sikker på hvordan du skal bruke det sammen med routeren uten å bare koble modemet i switchen (og dermed slå av brannvegg osv.).

Det skal ikke være ytelsesforskjell mellom disse alternativene, evnt. bare hvis routeren er veldig overbelastet med rask linje, noe jeg tviler på at du kan gjøre med en gjennomsnittlig norsk bredbånds-linje.

2) Hvis du ikke har forandret oppkoblingsinstillingene i routeren siden du fikk den, får den automatisk IP fra modemet (Automatic Configuration - DHCP). Sannsynligvis så er det ikke fra modemet pcene dine får IP, men fra routeren. Dette vil igjen si at de deler en IP-adresse. Hvordan du skal løse dette med flere IP-adresser mot ISP er jeg ikke sikker på. Men du kan jo prøve å bytte oppkobling på routeren til "Static IP", bruke samme IP-range på routeren som på modemet og slå av DHCP-serveren på routeren. Da burde pcene få adressen sin fra modemet, men "no guarantees"...

3) Nei, dette skal ikke ha noe å si, med mindre du har forstyrrelser fra ting som bruker samme frekvensområde (trådløs telefon, mikrobølgeovn osv.). Opplever du noe av dette, kan du bytte og se om det blir bedre.

4) Det er en god ide å skjule SSID med tanke på sikkerhet, gjerne etter du har sjekket at alt virker. Hvis du endrer denne til noe litt vanskelig, som et passord, blir det litt vanskeligere for andre å komme inn. Da må du sette denne på alle klientene på forhånd. Har du på SSID-broadcast vil folk med trådløst nettverkskort som tilfeldigvis kommer forbi, med en gang få opp at det er et nettverk i nærheten, noe som er kjekt når du setter det opp...

5) Det vil nok være lurt å bruke en eller annen form for kryptering og aller helst WPA, hvis resten av utstyret ditt støtter det. Har ikke så mye erfaring med dette, siden jeg må bruke WEP pga. jeg har en WPA54G som trådløs bridge. Men kan ikke si at jeg merker noen særlig forskjell med 128-bits WEP med 2Mbit Online ADSL-linja mi, egentlig tror jeg det er mye å gå på. Vær oppmerksom på at WEP-kryteringa allerede har blitt knekt, så bytt gjerne nøkkel ofte eller bruk WPA. Kryptering sørger for at ingen kan "sniffe" opp pakker som sendes til/fra deg.

6)

• Basic rate: Her burde det være default så lenge du bare har 802.11g-utstyr.
  • Transmission rate: Her vil auto bruke den raskeste tilgjengelige hastigheten, og den vil vi vel ha :). Ville ikke rørt denne med mindre nettet ikke er stabilt. Du kan jo sjekke hastigheten på klientene også.
  • CTS protection mode: Hvis du slår på denne (auto), vil 802.11b-utstyr være sikret å kunne koble til, på bekostning av hastigheten til 802.11g-utstyret, noe som ikke er ønskelig i ditt tilfelle.

Alt dette står vel i manualen da... :p

7) UPnP kan sørge for at maskinene koblet til routeren med Windows XP kan åpne porter etter behov, hvis programvaren støtter det. Jeg har ikke helt merket noe særlig til dette selv om det er på, men det er nok definitivt ikke en uting å la det stå på, det kan løse problemer i enkelte programmer.

Lenke til kommentar

Si ifra hvis du får det til, har samme linje og vurderer å kjøpe samme router :)

Noen som vet om jeg kan bruke UPnP til å spille Settlers 3 på internett med 2 maskiner samtidig? Eller må jeg ha SAP (Sette opp triggerporter manuelt)?

Endret av torsvb
Lenke til kommentar

Takker for svar!

Jeg prøvde å koble kabelmodemet til en av de "vanlige" portene, altså ikke ikke uplink/internet porten... Da fikk jeg én pc opp på internett med "vanlig" IP fra chello.. Fikk ikke prøvd med flere pc'er, men jeg regner med at det skulle gå greit å få to ip'er til fra chello... Linksys'en vil vel da fungere som en vanlig hub... Men på denne måten tviler jeg på at jeg får den trådløse delen til å funke... Jeg mener, jeg får ikke koblet meg til routeren for å sette den opp, så da fungerer vel kanskje ikke firewall'en og alle andre funksjonene som ruteren støtter??

Det var noen her som forklarte at denne ruteren kunne enkelt "forvandles" til et aksesspunkt, uten ruter liksom... Noen som vet hvordan??

Og sett at jeg får til dette med at hver pc får hver sin ip fra isp; vil jeg da fremdeles kunne "se" pc'ene i det lokale nettverket?? Eller er de da ikke lenger koblet sammen? If you know what I mean...

Takker og bukker!

Lenke til kommentar

Når du kobler modemet rett i en nettverksport, går du totalt utenom router-delen i WRT54G, slik at den blir et slags aksesspunkt. Det trådløse skal fortsatt virke fint og alle pcene burde kunne snakke sammen.

Grunnen til at du ikke kommer inn i web-grensesnittet er nok at routeren ikke har en ip i samme ip-range som DHCP-serveren i modemet deler ut. Dette kan du endre ved å stille inn DHCP-serveren til å dele ut i samme ip-range som routeren står på (f.eks. er routerens ip/subnet 192.1.1.1/255.255.255.0 kan du sette modemet til å dele ut 192.1.1.10-13/255.255.255.0) hvis dette går an (vet ingenting om UPC/Chello-modemet).

Men husk at ved å koble modemet i LAN-porten, så må hver enkelt pc sikres mot tilgang utenfra med brannvegg og andre sikkerhetstiltak. Med andre ord forsvinner hele vitsen med å ha en router i stedet for et aksesspunkt.

Endret av Solidox_
Lenke til kommentar
1) Jeg kjenner ikke så mye til UPC/Chello, men det er en fordel om pcene får hver sin IP fra ISP, da kan de håndtere innkommende tilkoblinger selv.

Nettopp, og det er det jeg vil prøve å få til.. Ved å koble kabelmodemet rett inn i en lan-port har jeg vel i utgangspunktet oppnådd dette... Det er derfor jeg lurer på om det finnes en annen måte å få ut tre ip-adresser fra chello, selv om alle tre pc'ene er koblet til til ruteren på "vanlig" måte?

Det er ikke mulig å endre ip-adressene til modemet (tror jeg...)

Men sett at jeg bruker ruteren som et aksesspunkt da, ved å koble internett-tilkoblinga rett inn i en lan-port; vil da alle instillingene jeg har satt opp til den trådløse delen (kanal osv) fortsatt gjelde? Vil kryptering og autentisering skje på vanlig måte?

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål ang. routeren din. Går det ann å gi spesifiserte MAC-addresser adgang eller stenge dem ute? (Grant or Deny accses elno)

Er det på den ødelagte Dell-routeren min. Det er veldig gjevt for meg siden jeg kun har 2 Pcer i nettverket konstant, så slipper jeg å aktivere all slags WEP-kryptering and so on.

Lenke til kommentar
Men sett at jeg bruker ruteren som et aksesspunkt da, ved å koble internett-tilkoblinga rett inn i en lan-port; vil da alle instillingene jeg har satt opp til den trådløse delen (kanal osv) fortsatt gjelde? Vil kryptering og autentisering skje på vanlig måte?

Ja, den trådløse sikkerheten vil virke som vanlig, med samme instillinger.

Fant forresten litt info om noe som ligner på din løsning (regner routeren som et aksesspunkt når du bruker LAN-porten). Overskriften sier vel kanskje litt ("Living dangerously"). :p

Lenke til kommentar
Ja, den trådløse sikkerheten vil virke som vanlig, med samme instillinger.

Fant forresten litt info om noe som ligner på din løsning (regner routeren som et aksesspunkt når du bruker LAN-porten). Overskriften sier vel kanskje litt ("Living dangerously"). :p

Trenger man åpne porter til forskjellig spill hvis man gjør det på den måten? Tror jeg kommer til å kjøpe denne routeren hvis jeg får tilbake penger på reklamasjonen på den gamle dell-routeren min.

Lenke til kommentar
Trenger man åpne porter til forskjellig spill hvis man gjør det på den måten? Tror jeg kommer til å kjøpe denne routeren hvis jeg får tilbake penger på reklamasjonen på den gamle dell-routeren min.

Nei, hvis du har nok ip-adresser til alle pcene på nettverket (fra isp) så får alle så og si sitt eget sett med porter. Dette vil ikke virke hvis du bruker nat eller kun får en ip fra isp (sånn som jeg får med Telenor...). Skal du bare gjøre slik, kan du vel like gjerne bruke hvilket som helst aksesspunkt, siden router-delen ikke er involvert.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg holder og sette opp et trådløst nett for en kamerat som har UPC (billigste variant). Jeg har anskaffet en 3com officeconnect 54mbps fordi jeg er ganske fornøyd med den selv.

Men uansett hva jeg gjør så får jeg ikke kommet på nett.

Noen som har et godt oppsett som funker på UPC?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...