Gå til innhold

Mindre filer enn jeg trodde (jpg/raw)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser det er en del "purister" her som ikke kan leve med kvalitetstapet til JPEG. For de som disponerer Photoshop: Vil ikke det enkleste alternativet for å sikre seg mot kvalitetstap være å lagre i PS (psd) format? Det er jo et "tapløst" format, så eksporterer man til TIFF, JPEG eller PNG den dagen man vil skrive det ut eller legge det på internett.

Vel og merke hvis bildene holder en sånn kvalitet at man vil ligge søvnløs om natten ved tanken på det marginale kvalitetstapet man får ved å lagre i JPEG ved minste komprimeringsgrad...... Min erfaring er i alle fall at TIFF-filer blir ulidelig store og jeg bruker det bare til de helt, helt spesielle utskriftjobbene.

Men så finner dere ikke mine bilder i "Fotografi" heller da, de ender i et album hjemme.....

Lenke til kommentar

jeg har nettopp kjøpt meg kameraet og har langt ifra lært meg hva alle knappene er for noe en gang, jeg vil bare teste hvor bra utskiftskvalitet jeg kan få, hva jeg kommer til å gjøre til en vane får vi se på. Hvis jeg tar bilder jeg tror jeg kommer til å skrive ut bruker er raw og da blir de automatisk til .tiff med softwaren som fulgt med kameraet. Når jeg har fått konstatert at bildene er elendige kan jeg lagre de som .jpg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...