Gå til innhold

Minitest av IBM X40

jevel

Anbefalte innlegg

Da har endelig den nye bærbare kommet i hus, og jeg poster mitt første innlegg fra den.

Min gamle IBM T21 er solgt, og jeg hadde kikket på T41 som erstatter. Men etter å ha dremset rundt på en 15" PowerBook det siste halvåret så ble jeg pisse lei av vekten på denne. (2.6kg + kabler og div...) Dermed la jeg mine øyne på den nye ultaprotable fra IBM, nemlig X40.

Denne veier 1.23kg med standardbatteriet og er så liten at jeg kan putte den i kartlomma på fjelljakken min. (Ikke det at jeg trenger den på fjellet, men mer for å gi et bilde av størrelse... :))

I tillegg kjøpte jeg dock med CD brenner/DVD, da denne ikke har optisk enhet som standard.

Nå driver jeg og tester ting som ytelse, batterikapasitet og generell bruksfølelse, og vil poste her utover uka. I tillegg kommer bilder og andre ting jeg måtte finne relevante.

Kom gjerne med ønsker og forslag til ting som skal testes / tas bilde av etc.

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta det siste først: Det går ikke å montere optisk enhet i den. Ergo veier den hverken mer eller mindre enn 1.23kg. Docken vet jeg ikke hva veier, da den ligger igjen hos SomleGods i Oslo enda... :p

Som svar på det første så skal jeg få tatt bilder i morgen. Må vente på litt sol så jeg slipper sure blitsbilder. :D Er så pen modell, så jeg vil ha best mulig resultat...

-KJ

Lenke til kommentar

Og her kommer første oppdatering.

Har tatt noen bilder av den sammen med en vanlig DVD. Bildene er forholdsvis store, så jeg linker bare til mappen der de ligger.

X40 bilder.

Som dere ser av bildene er den bare marginalt større enn to DVD cover som ligger side om side. Den er også littebitt tykkere i front. I bakkant er den ca. 5mm tykkere enn et DVD cover.

Det jeg har fått testet hittil er ikke så mye annet enn "normal" arbeidsbruk. Det første jeg merker meg er at den fungerer utmerket til internett, mail, office og normal bildebehandling. (Ikke tyngre ting, da det står en 4200RPM disk i den.. :p)

Den er veldig behagelig å ta med rundt både på grunn av størrelse og vekt, og det som imponerte meg mest var rekkevidden på nettkortet i den. Med min gamle T21 med eksternt 3COM PCMCIA nettkort hadde jeg betydelig mindre rekkevidde. Med X40 sitt innebygde kort har jeg økt rekkevidden betydelig!

En annen ting jeg var litt skeptisk til var tastaturet. Dette viste seg å være forholdsvis ubegrunnet. Å, Æ og backspace er noe mindre enn på "vanlige" tastatur, men det tok kun kort tid (KKT) å tilvenne seg dette. Jeg skriver like fort på denne som jeg gjorde på min gamle.

Varme og støy er så godt som ikkeeksisterende og batterilevetiden ved vanlig surfing og officebruk er på solide tre timer.

Med dockingen som kom i dag kan jeg montere ekstra batteri og utvide denne til over åtte timer effektiv batteritid. Imponerende!

Docken i seg selv veier ca. 600 gram, og CDRW i tillegg veier ca. 400 gram.

Jeg skal prøve å få kjørt en del ytelsestester i morgen. Poster mer da!

-KJ

Lenke til kommentar
Tror det var tidenes mest stressende bilder av en så liten laptop....

Hehe...

Synes du bildene er for store kan du bare sette på automagisk billedreduksjon i browseren din eller rett og slett gi f i å kikke på dem. Skal installere PS på den i morgen og lage tghumbs også.

-KJ

Lenke til kommentar
Hvor mye kostet herligheten??? Heh, hadde nesten glemt at det finnes en konkurent til de minste bærbare mac'ene blandt pc'er. Uansett, gratulerer med et godt kjøp, IBM Laptop=Kvalitet  :thumbup:

Den koster 14.620,- for datateam medlemmer eller 16.660,- for mannen i gata. Dette er en spesielt god pris, eller såkalt TopSeller som IBM kaller det. Andre modeller koster en del mer.

Når det gjelder å konkurrere mot Apple PowerBook 12" så holder jeg en stor knapp på IBMen når det gjelder maskinen. Den er betydelig kraftigere på det meste unntatt 3D. I tillegg er den nesten kiloen lettere(!). Eneste direkte konkurrent til X40 som jeg har sett er Sony sine miniPCer. Aberet med disse er finishen som ikke er like bra som på IBM sine. Denne X40en formerlig lyser kvalitet og god ingeniørkunst.

Takker for gratulasjonen. :)

-KJ

EDIT: Glemte og si at prisene er eks. mva. og frakt.

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Blå enter-tast på min T40p også :) Synes den bare er koselig. Grattis med en fantastisk maskin, har siklet en del på X40 siden den kom, eneste jeg savner i den er et gromt skjermkort. Da hadde den nok blitt den perfekte bærbar.

Lenke til kommentar

X40 kommer per skrivende stund kun i 1.2GHz LV Pentium M. Den jeg kjøpte har i tillegg 512MB minne og 40GB disk, og er som sagt den som veier 1.23kg. (Finnes en som veier litt mer også.) I tillegg har disse maskinene Intel Extreme Graphics 2, Centrino pakke (Pentium M + 802.11b fra Intel), Bluetooth, ThinkLight, Integrert GigaBit Ethernet, Modem, SD kortleser, 2 x USB 2.0, port for ekstern CD rom, VGA, Parallellport.

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Bluetooth er også noe du bare finner på utvalgte modeller, spesielt i USA hvor de har mange av de billigere modellene det et problem hvis du vil ha en billig modell og bluetooth. Men BT modulen sitter på samme tilleggskort som modemet så i teorien skal det gå å bytte det kortet. :)

Cobos

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...