Gå til innhold

Dual channel DDR?

Skagen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bare lurte på dette med maks databuss og DDR RAM typer.

Har sett noen hovedkort har en maks databuss på 1600 Mhz når de 'vanlige' har bare 800 Mhz. Jeg har også sett DDR RAM som har dual-channel egenskaper og lurte på om dette er grunnen til at enkelte hovedkort kan kjøre dobbel databuss hastighet? Eller har dual-channel RAM ingenting å gjøre med databuss hastigheten??

Enlighten me please :)

Lurte også på hva som er forskjellen mellom disse to RAM'ene:

Corsair TWINX1024-3200LLPRO DDR 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200LLPRO DIMMs

Corsair TWINX1024-3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200 DIMMs

Begge har dual-channel egenskaper og er like store, men PRO er 1000.- kr dyrere?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1600Mhz = 800mhz x 2 (dvs. begge veier i hypertransport), noen oppgir det til 800mhz, mens andre bruker 1600mhz. Det er helt likt :) Hvis vi her snakker om AMD da, er det Intel blir det 800FSB (eller 533 og 400FSB, disse er eldre).

LL står for Low Latency så du kan kjøre på bedre timings, spesielt med tanke på overklokking av minnet.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Vil det da si at det er bortkastet å kjøpre dual-channel DDR til et socket 754 kort med vanlig Athlon64 3400+ selv om databussen er på 1600Mhz?

Jeg leste litt om socket 754 og overalt sto det at disse kortene ikke har dual-channel støtte, men hvorfor er det anbefalt med dual-channel DDR til kortet da?

*forvirret* :p

Lenke til kommentar
Vil det da si at det er bortkastet å kjøpre dual-channel DDR til et socket 754 kort med vanlig Athlon64 3400+ selv om databussen er på 1600Mhz?

Jeg leste litt om socket 754 og overalt sto det at disse kortene ikke har dual-channel støtte, men hvorfor er det anbefalt med dual-channel DDR til kortet da?

*forvirret* :p

En av grunnene er at når man bruker 1024MB-brikker så blir timingsene på disse utrolig høye (3-4-4-12 eller noe sånt), men ved heller å bruke to 512MB-brikker kan man komme ned i timings så lavt som 2-2-2-5 (som gir en bra ytelsesforskjell på AMD).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...