eiD Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 (endret) Mange har begynt å bruke kabelsamlere eller gjør andre ting for å få orden i kabelsalaten. For å få gjort dette ordentlig er det nødvendig å ta av diverse kontakter. Det er ikke alltid så lett å se hvordan det skal gjøres, derfor har jeg laget denne guiden. Så vi slipper alle spørsmålene om det. Vi begynner med ATX-kontakten, den som er mest jobb. Det kan gjøres på to måter. Man kan ta fra hverandre kontakten eller trekke strømpene over. ¤ATX¤ #Demontering# Det er viktig at du skriver ned hvor de forskjellige ledninger skal være før du begynner å ta de ut. Ta gjerne et bilde av det hvis du kan. Alle som har tenkt på å demontere kontakten vet hvordan den ser ut. Det er rimelig trangt nedi der. Derfor trenger vi noe tynt. I dette tilfelle har jeg brukt en slik en: Men den er for tykk som den er nå. Derfor må vi klemme litt på den. Ta gjerne en avbiter og klem forsiktig i den ene enden for å "myke" opp før du klemmer hardt til med tang. Nå kan vi få lirket den ned i mellom. Når du ser du har fått bindersen ned vrir du på bindersen så du får presset inn pinnene/klippsene. De ser nemlig slik ut: For å få løs ledningen må man dytte inn de pinnene som stikker ut. Når du setter ledningene tilbake må du dytte ut ut pinnene så ledningen setter seg i kontakten. Se mer om strømforsyninger, ledningenes plassering og spenninger her. #Eller# Man kan jo heller gjøre slik hvis man bare skal ha over kabelstrømper. Ingen grunn til å gjøre det vanskeligere enn nødvendig. ¤Molex -hun¤ Molex kontaktene er mye lettere. Det er mye lettere å komme til. Der kan man bruke en vanlig liten skrutrekker. (omtrendt 2mm) Nedi der ser det sånn ut: Hvis du åpner stort bilde ser du at det er en liten klipps som holder ledningen på plass. Som på ATX kontakten. For å få den løs tar du skrutrekkeren og presser inn disse klippsene. Er to pr. kontakt. Kontaktene ser nemlig slik ut: ¤Molex -han¤ Han-molexen er veldig enkel å demontere den også. Den ser slik ut: Og også her er den de pinnene vi skal dytte inn så ledningen får "fri bane" ut av dekselet. I et enkelt håndgrep, slik: på begge sider, er den løs. Du ser lett når pinnene er dyttet inn. Ledningen ser slik ut: og du må bøye tilbake pinnene før du setter de tilbake i dekselet. #Floppy# Det siste som da står igjen er floppy kontakten. Den er veldig enkel å demontere. Du gjør bare sånn på hver av de fire "metallbitene": Dett var dett, håper den blir til nytte for noen nybegynnere. Happy modding. Endret 1. juli 2004 av O Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Flotters Denne guiden er kjekk å ha når man skal gjøre det der ja Lenke til kommentar
Xpression Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Flott guide, har selv lurt på hvordan man demonterte de kontaktenee Lenke til kommentar
MagE Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 ganske god guide ja, denne må bli prioritert Lenke til kommentar
Knofle Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 det har kommet så mange nyttige guider i det siste, at ok-folka burde nesten mekka en ny kategori som heter "guides" der det ikke går an å poste vanlig, men moderatorene må velge hvilke som skal inn... bare et forslag Lenke til kommentar
razer Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 det har kommet så mange nyttige guider i det siste, at ok-folka burde nesten mekka en ny kategori som heter "guides" der det ikke går an å poste vanlig, men moderatorene må velge hvilke som skal inn... bare et forslag Genialt! Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 det har kommet så mange nyttige guider i det siste, at ok-folka burde nesten mekka en ny kategori som heter "guides" der det ikke går an å poste vanlig, men moderatorene må velge hvilke som skal inn... bare et forslag I second that! Lenke til kommentar
eiD Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 absolutt en god idè... Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Denne likte jeg sikkert mange der ute som finner nytte i en slik guide. De som lurer på molex kontater og plassering av ledningene kan lese om ledningenes plassering her.. Litt mangler var det dog som en oversikt over kablene på atx kontakten, hvor de hører hjemme og slikt. Stå på trådstarter! Lenke til kommentar
eiD Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 tenkte det ikke var noe poeng å ta det med da det står i akkurat den linken du linker til.. MEN jeg burde nok ha tatt med linken..derfor: De som lurer på molex kontater og plassering av ledningene kan lese om ledningens plassering her Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 (endret) Flott Guide! Har i en god stund tenkt å demontere ATX/molex-kontaktene men har ikke fått surra meg til det, også var jeg heller ikke særlig sikker på hvordan jeg skulle gjøre det. Nå blirre bare å få tak i no å ha rundt da. Endret 1. juli 2004 av [ReXoR] Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 tenkte det ikke var noe poeng å ta det med da det står i akkurat den linken du linker til.. MEN jeg burde nok ha tatt med linken..derfor: Det var ikke for å være slem jeg tok frem dette Lenke til kommentar
eiD Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 (endret) ,01/07/2004 : 20:00] Nå blirre bare å få tak i no å ha rundt da. kan anbefale kabelstrømper med klar plastslange rundt. blir veldig bra. (har det selv i krom ) Ellers er jo dusjslanger, som ggnome brukte i Orac3 også veldig nice (EDIT: aaalt for lang quote) Endret 1. juli 2004 av O Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 (endret) men det er en kontakt du har glemt.. det finnes to molex kontakter.. han/hun du har bare tatt med den ene.. men utenom det er dette en bra guide Endret 1. juli 2004 av Natrium Lenke til kommentar
eiD Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 (endret) men det er en kontakt du har glemt.. det finnes to molex kontakter.. han/hun du har bare tatt med den ene..men utenom det er dette en bra guide helt sant. Kan muligens legge det inn så den blir komplett. men det er jo egentlig ikke så vanskelig. Er det samme som med hun-kontakten (som jeg har vist) bare ENDA lettere men bra du sier ifra EDIT: jepps, da var han-kontaktene med også Endret 2. juli 2004 av O Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 ikke får å henge ut guiden din mer, får den er faktisk ganske bra, men veit du ossen du demontere den tre pin vifte kontakta? Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 3pins viftekontakt er lodda på såvidt jeg vet. plastbiten og de 3 pinnene er "en del", og ledningene er bare lodda på. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 Er ikke vanskelig å demontere en 3 pins vifte kontakt du trenger bare et liten philips trekker (flatskrujern) å trykke forsiktig på de sporene på siden der metallet stikker frem og trekke ut ledningene en etter en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå