Zethyr Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Hva vil skje med en supermagnet eller en elektromagnet ved det absolutte nullpunkt ? En supermagnet vil vel bli enormt (uendelig) sterk, og siden ledningsevnen blir 100% vil vel også en elektromagnet kunne 'gå amok'. Dette er vel umulig uansett, men det er artig å tenke på. Ville man forstyrre universets gang, og kunne leke Gud ? Hvis man bare tilførte hele tiden mer strøm i en krets ved det absolutte nullpunkt, ville jo en elektromagnet bli sinnsykt sterk. Forskerne har jo greid å holde temperaturen én milliondels grad over det absolutte nullpunkt i følge illvit. Hvis dette er sant, vil man da se svake symptomer på det som vil skje ved det absolutte nullpunkt ? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Ehm, man kan vel ikke få lavere temperaturer enn det absolutte nullpunkt? Ved det punktet står jo alt 100% stille, og det er vel ikke mulig å få det til å være "enda mer stillestående". Og reverserer man bevegelsen, vil det jo være bevegelse og bli dannet varme... Tror også det er en grense ved supermagnetene ved nullpunktet, det er ikke mulig å lage større krefter enn hva som skjer da. Men hva vet vel jeg, bare mine tanker. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 Ja, greit nok at alt står stille, men hvor sterk vil en supermagnet være da? Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Forskerne har jo greid å holde temperaturen én milliondels grad over det absolutte nullpunkt i følge illvit. Hvis dette er sant, vil man da se svake symptomer på det som vil skje ved det absolutte nullpunkt ? Det vil ikke skje noe særlig spesielt ved det absolutte nullpunkt (i forhold til å være en milliontedels grad over, eller superledende i det hele tatt). Det er ikke noe "magisk" ved dette punktet som du tydeligvis tror Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 vet det absolutte nullpunkt er det ikke sikkert noe leder strøm... det er nok noe som skjer når atomene står 100% stille, ingen vet hva eller om noe skjer, men de tror at stoffene får nye super-egenskaper og slikt, noe jeg tviler på... Lenke til kommentar
consilium Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 Ta en titt på fenomenet BEC: Link Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 3. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2004 Som det står der, vet man lite om hva man kan bruke det til, og jeg regner med at supermagneter i hvertfall må virke ganske bra ved slike temperaturer. Meget artig stoff å lese forresten. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Elektrisitet er jo elektroner i bevegelse ("hopper" fra atom til atom), og ved det absolutte nullpunkt (0 K) står jo elektronene stille, dvs ingen elektrisitet som igjen blir ingen elektromagnet Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Elektrisitet er jo elektroner i bevegelse ("hopper" fra atom til atom), og ved det absolutte nullpunkt (0 K) står jo elektronene stille, dvs ingen elektrisitet som igjen blir ingen elektromagnet Nei, nei, nei. Tingen er at når det er 0K står alle elektronene i lederen stille så elektrisiteten som blir sendt igjennom ikke kolliderer like hyppig som den ellers ville. Men da stiger jo temperaturen igjen, så det blir umulig å oppnå 100% 0K med ledeevne. Uæh, blir gal av å tenke på det. Bare motsigelser hele veien. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Elektrisitet er jo elektroner i bevegelse ("hopper" fra atom til atom), og ved det absolutte nullpunkt (0 K) står jo elektronene stille, dvs ingen elektrisitet som igjen blir ingen elektromagnet Nei, nei, nei. Tingen er at når det er 0K står alle elektronene i lederen stille så elektrisiteten som blir sendt igjennom ikke kolliderer like hyppig som den ellers ville. Men da stiger jo temperaturen igjen, så det blir umulig å oppnå 100% 0K med ledeevne. Uæh, blir gal av å tenke på det. Bare motsigelser hele veien. Jamen det er jo slik at spenningen "dytter" elektronene i lederen "fremover", det jo det som er elektrisitet Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 Ja, men når du har superledere vil partiklenene i lederen stå helt stille, mens elektronene går uhindret gjennom.Det vil bli omtrent ikkenoe motstand. Men jeg aner ikke, skal ikke være lett å bli klok på slikt. Nå er det ferie og da må man ikke tenke seg gal. Jeg har sikkert tatt feil eller noe. Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 19. juli 2004 Del Skrevet 19. juli 2004 Poenget er at elektroner ikke kan bevege seg uansett hvor lite motstand det er ved det absolutte nullpunkt. Lenke til kommentar
simes Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Ja, men når du har superledere vil partiklenene i lederen stå helt stille, mens elektronene går uhindret gjennom. Hva er det du sier? At elektroner ikke er partikler..? Lenke til kommentar
hifgad Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 I 1995 lyktes det noen forskere å kjøle ned en gass til en temperatur på noen få milliarddeler av en kelvin, dette for å bevise et prinsipp i kvantefysikken som kalles Bose-Einstein-kondensasjon (BEC). De benyttet et apparat som kjølte ned gassen med en type laser, og en avansert vakuumpumpe. Laser kan under de rette omstendighetene brukes til å bremse bevegelsen til et atom, snarere enn å øke bevegelsen. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Ja, men når du har superledere vil partiklenene i lederen stå helt stille, mens elektronene går uhindret gjennom. Hva er det du sier? At elektroner ikke er partikler..? Det var det jeg også mente Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Er det ikke bare hadronene som vil stå stille ved 0 K ?? (tenker på protoner/nøytroner eller antistoffene dems) Lenke til kommentar
simes Skrevet 5. august 2004 Del Skrevet 5. august 2004 (endret) Er det ikke bare hadronene som vil stå stille ved 0 K ?? (tenker på protoner/nøytroner eller antistoffene dems) Hvorfor skulle hadroner stå stille, mens leptoner klare å bevege seg? Ikke at jeg hevder at du tar feil, men hvis det du sier er riktig lurer jeg absolutt på hvorfor. Dette emnet burde sendes til "spør oss" i illustrert vitenskap, eller på forskning.no.. Endret 6. august 2004 av zimen Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 6. august 2004 Forfatter Del Skrevet 6. august 2004 Jeg er usikker, men synes huske å ha lest det et sted. Kanskje bare forvirret siden jeg blander ting jeg har lest et annet sted med fakta fra BEC-linken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå