Olaven Spire Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Hei, jeg har fått rare feil på hovedkortet etter jeg byttet skjermkort. Til info: Før jeg byttet skjermkortet var hele systemet stabilt og i perfekt orden. Da jeg tok ut mitt Radeon 9800 Pro kort (som jeg solgte) og satt inn et gammelt voodoo 3 (agp) kort, så jeg kunne bruke pc'n mens jeg venter på mitt 6800 Ultra kort som er bestilt. Hovekortet: MSI KT3 ULTRA2-B Socket A. (AGP'n står på AUTO) Minne: 2stk 512MB PC2700 (333Mhz) Twinmos DDR Ram Cpu: Amd xp barton 2800+ (166 Fsb) Hovedkortet støtter opptil Barton 3000+ (166Fsb) med siste bios version 5.7. Det startet med bios beep error; 1 lang og 3 korte. På Msi sine sider betyr da det Conventional/Extended memory failure. Når man søker på google for å finne ut hva det betyr så finner jeg dette: The motherboard memory is faulty. Remove and reinstall memory, and retry. Replace memory with known working memory. Snakker man om vanlig minne eller et spesielt et på hovedkortet? Jeg har resatt biosen, det hjalp ikke. Jeg fikk lånt et GF ti4800 SE skjermkort, da sluttet bios pipingen, men alt er ikke like bra ennå. Den ene usb porten på den ekstra USB 2.0 saken som følger med funker ikke. På IDE 2 kabelen så kan jeg ikke ha 2 ting på en gang, for å kunne bruke DvD spilleren så må den stå master tilkoblet som slave på kabelen!?! Den blir registrert som master da, har prøvd annen kabel så det er ikke problemet. Jeg regner med minne problemet var pga voodoo 3 kortet. Så leste jeg en annen plass at mitt hovedkort støtta ikke Voodoo 3 kortet, greit nok, men det funket alikavel. Hadde faktisk bra fps i cs 40 til 80. En ting jeg ikke har gjort er å flashe biosen på nytt, det tørr jeg ikke siden oppstartene ikke er stabile. Det blir i såfall siste utvei. Som vanlig har jeg sikkert glemt å få med noe som er relevant for saken, men bare å spørre så skal jeg svare så godt som jeg kan. Håper det er noen der ute som kan hjelpe meg Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Mulig jeg tar feil men jeg mener å huske Voodoo 3 ikke støttet MSI KT3 ULTRA, jeg har som sagt MSI KT3 ULTRA2. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Voodoo-kortet bruker sannsynligvis AGP 1x eller 2x (AGP 8x er ikke bakoverkompatibel mot de to), mener også at disse også trengte mer strøm (spenning) enn de i dag... ...kan være at du har ødelagt et eller annet på HK med det skjermkortet Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Voodoo-kortet bruker sannsynligvis AGP 1x eller 2x (AGP 8x er ikke bakoverkompatibel mot de to), mener også at disse også trengte mer strøm (spenning) enn de i dag... ...kan være at du har ødelagt et eller annet på HK med det skjermkortet Det jeg vet er at Voodoo 3 er AGP 1.0 kompatibel, hovedkorter trenger AGP 2.0 kompatible kort. Etter en liten resarch er AGP'n 1.5V og voodoo 3 kortet 3.3V Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Voodoo-kortet bruker sannsynligvis AGP 1x eller 2x (AGP 8x er ikke bakoverkompatibel mot de to), mener også at disse også trengte mer strøm (spenning) enn de i dag... ...kan være at du har ødelagt et eller annet på HK med det skjermkortet Det jeg vet er at Voodoo 3 er AGP 1.0 kompatibel, hovedkorter trenger AGP 2.0 kompatible kort. Etter en liten resarch er AGP'n 1.5V og voodoo 3 kortet 3.3V You got it babe!! ...muligens at noen komponenter har blitt svidd/forvirret/eller skadet på andre måter Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 You got it babe!! ...muligens at noen komponenter har blitt svidd/forvirret/eller skadet på andre måter Har sett rundt omkring andre som har prøvd voodoo 3 kort, dem har ikke fått noen ting ødelagt, kun samme bios beep, men ikke annet. Merkelig... Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Vel nå har jeg forsøkt å flashe hovedkortet med siste biosen, den flashet men husket alle instillingene mine? Ikke kunne jeg se i biosen noen plass at det var noe Bios beskyttelse på. Så jeg har prøvd å resette med jumper og tatt batteriet ut og inn. Ble noe nullstilt, men ikke alt!?! Så har jeg fått ny bios pipe lyd, 3 pip. Den infoen jeg fant om det var: 3 Beeps: Base 64K RAM failure Explanation: There is a failure of some sort within the first 64 KB of system memory. Diagnosis: The first bank of memory probably has a bad memory chip in it somewhere. It is possible that there is a failure related to the motherboard or a system device as well. En annen plass ga dette svar: Try reseating the memory, if the error still occurs, replace the memory. Av en eller annen grunn tror jeg det ikke er DDR Rammen min som er defekt, men jeg skal teste rammen med et testprogram. (søke litt i forumet ) For det andre, hvis rammen får en feil pga man bytter skjermkort så må jo hovedkortet være rimelig elendig. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Test RAM'en med Memtest86, eventuelt prøv å ta ut en av brikkene og test den separat og samme med den andre, du kan også se om du finner noen andre brikker du kan prøve om den starter opp.. Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Test RAM'en med Memtest86, eventuelt prøv å ta ut en av brikkene og test den separat og samme med den andre, du kan også se om du finner noen andre brikker du kan prøve om den starter opp.. Sånn, lastet ned CD versionen av memtest, starter med å teste begge, så tar jeg og tester 1 og 1, etter det igjen så skal jeg flytte på rambrikkene. Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 Har kjørt memtest med begge minnebrikkene i, var 0 feil. Tar resten i morgen, er lei av feilsøking nå Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 (endret) Glemte å nevne dette: Etter bios flashingen, så klarer jeg ikke å få opp FSB'n på cpuen igjen, nå kjører den på 100. Skal være på 166. Så jeg har 1200Mhz istedenfor 2080Mhz Maskinen blir bare hengende hvis jeg forsøker, så må jeg nullstille manuelt på hovedkortet mud jumperen. Bare tull på hele maskinen nå. Endret 1. juli 2004 av Mr.Anderson. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå