Gå til innhold

LCD native oppløsning

DeeTee

Anbefalte innlegg

Lurer på en liten ting før jeg investerer i en LCD skjerm. Når det er snakk om at man "må" spille på skjermens native oppløsning for at den skal se best ut. Vil det da si at om du kjører 1024x768 så strekker den pixlene ut til 1600x1200 uansett, slik at det blir "blurrete" ?

Klarer ikke fungere i kodeverdenen uten 1600x1200 så er nødt til å ha meg en 20-21". Men det grafiske utseende er ikke alt jeg er etter når det gjelder spill, da jeg gjerne spiller Q3 i 800x600 med picmip 5 allikevel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du leser testene våre ser du at vi som regel kommenterer hvordan skjermen klarer seg utenfor native oppløsning, og som regel er det ikke å anbefale.

Mitt råd er at når man legger ut såpass mye for en skjem så bør man kunne bla opp litt for et skjermkort som kan holde følge. Det koster å være kar :(

Lenke til kommentar

Joda, det er ikke det å bla opp pengene som er tingen. Har spilt q3 så altfor mange år i 800x600 med divrse nedgraderinger på grafikken. Ikke det at jeg trengte det for å kjøre det, men fordi jeg har blitt vant til det. Dette spillet skal vel være kjørbart i 1600x1200 også, men da vil vel musfølelsen i spillet bli annerledes også, siden det er flere punkter å dra musa over. Mer nøyaktig men annerledes. Det går da kanskje ann å investere i en 20" og en 17" til å spille med eller noe, slik at jeg kan drive med grafikk på en og game på en annen.

Men du sier det "ikke er til å anbefale" betyr det da at

1. Det ikke er til å anbefale fordi det ser stygt ut.

eller

2. Det ikke er til å anbefale fordi det er skadelig for skjermen.

Har dog tenkt til å oppgradere til X800 rimelig snart, men venter på Doom III så jeg vet hva som kjører det best ( ja, jeg vet det er 6800 som sikkert kommer til å kjøre det "best", siden det er sterkere på OpenGL ), med tanke på hva som gir mest for pengene selvfølgelig. Vil bare at det skal gå respektabelt bra, slik at det går ann å ha en bra multiplayer følelse.

Hvis det ikke skader skjermen på noen måte spiller det ingen rolle for meg om det ser ut som et skutt esel på skjermen :) Spiller det bare for fornøyelsens skyld allikevel.

Lenke til kommentar

Har ikke hørt om noen tilfeller der skjermen har tatt skade av det, men det kan være direkte ubehagelig, litt avhengig av skjermkvalitet. Det høres ikke ut som om du lar deg plage av det, så bare kjør på (men test litt i 1600*1200 og du går aldri tilbake ;) )

Lenke til kommentar

Nei, det er jo grunnen til at jeg MÅ ha en 20/21" skjerm, fordi jeg har brukt 1600x1200 som desktop oppløsning de siste årene. Har jo bare ikke sjans til å gå tilbake på no 1280 crap nå :) Får vel invistere i no skikkelig grafikkort også da, så blir det saker. Takker for raske svar :) Da har jeg noe å glede meg til etter sommern, da jeg kan kaste CRT skjermen veggimellom :)

Lenke til kommentar

det annbefalers, fordi ellers vil det se dårligere ut. Det er 100% ufarlig for skjermen, og skjermen er designet for slikt bruk.

Unntaket på at det vil se dårligere ut er om du kjører i akkurat halv oppløsning verikalt og horisontalt. Altså, om du har en native 1600x1200 så vil 800x600 også se like skarpt ut (1pixel blir til fire pixler, som er helt like), men alt annet imellom og over og under vil ikke se like skarpt ut.

Forklaringen er at du i LCD bare har X antall piksel som kan slås av og på. I CRT skyter du elektroner mot en skjerm, så pikslene kan bevege på deg i motsetning til en LCD.

Så, når LCD skjermen får signal om å tenge en tynn svart linje på skjermen, men pga. oppløsningen så er streken midt mellom to piksler, da vil du i stedet få to linjer med grå i stedet, siden skjermen prøver å kompensere så mye den kan, men ikke kan tenge noe der streken faktisk skal gå.

Det er litt vanskelig å forklare med tekst, men det er rett og slett en fysisk begrenselse med LCD-designet. I ditt tilfelle så kan du likevel som sagt bruke lav 800x600 helt klart om native er 1600x1200. Det bør også nevnes at du ser det mye mindre i spill om du ikke kjører i native oppløsning. Det er helt akseptabelt for ikke-perfeksjonister. Lese tekst i non-native modus derimot er helt horribelt, og annbefales ikke.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

tenk at du har et bilde foran deg, så smører du et tynt lag med vaselin over bilde...

voila.. 800x oppløsning på en 1024x skjerm :p

kjører du under den native oppløsninga vil skjermen produsere flere pixler enn den får nettopp for å kompansere for den lave oppløsninga, dette fører til at ting ikke blir så skarpt. gamle bærbare kjørte i fysisk lavere oppløsning (dvs mindre skjermbilde på skjermen, med svarte kanter rundt) i blant annet dos oppløsninger.

Lenke til kommentar

Men da vet jeg hvertfall hvordan det blir, for nå har jeg smurt hele skjermen på laptopen inn med vaselin, men hvordan får jeg det av igjen? Prøvde med rødsprit, men da ble det bare mange stygge merker på den, er dette normalt?

:tease:

tja, er perfeksjonist når det gjelder bilde på skjermer - til den bruken jeg trenger være perfeksjonist, men AKKURAT når det gjelder Q3, så må jeg ha det slik jeg alltid har hatt det, for ikke miste grepet helt. Ikke det at jeg ikke blir blodeid allerede, men da ville jeg jo blitt slått enda hardere :)

Stigma : Det var noe a'la det du sa jeg tenkte at skjermen fungerte, og da er det akseptabelt fra min side. Blir deilig med noe tynt og gudommelig på pulten :)

Lenke til kommentar
gamle bærbare kjørte i fysisk lavere oppløsning (dvs mindre skjermbilde på skjermen, med svarte kanter rundt) i blant annet dos oppløsninger.

Gamle? Min ett år gamle laptop gjør dette, og det er genialt. Tar jeg ikke helt feil så finnes det også LCD-skjermer som skalerer ned bildet på denne måten.

Lenke til kommentar
Gamle? Min ett år gamle laptop gjør dette, og det er genialt. Tar jeg ikke helt feil så finnes det også LCD-skjermer som skalerer ned bildet på denne måten.

Vel genialt og genialt. Det er ikke noe vanskelig å gjøre med mange verktøy, men det er ikke så genialt om du skal ha 640x480 på en skjerm som er 1600x1200 liksom :p Da spiller du på en gameboy skjerm ;)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...