Gå til innhold

P4 1600@2400 - hvilket HK og ramtype bør benyttes

monrik

Anbefalte innlegg

Tiden har kommet for å erstatte min trofaste PC i vel 3,5 år. Maskinen er i denne tiden oppgradert med minne, harddisk, grafikk-kort, DVD or brenner. CPU og HK er imidlertid uendret, og henger ikke lenger helt med. HK er Asus P2B og prosessor pentium II 300, SL2W8. Den er overklokket til 450 mhz og er svært stabil. I det jeg har kjørt av tester yter den som en pentium II 450. Kombinasjonen Asus hovedkort med BX chipset og intelprosessor har således vært svært overklokkingsvennlig. Prosessoren kostet om lag kr 2300 da jeg kjøpte den, mens en P II 450 kostet 3 ganger så mye. Min erfaring med å overklokke den lavest ratede prosessoren av en ny intel serie er meget god.

Jeg tenker å kjøpe en pentium 4 1600, og ønsker å overklokke også denne med 50%, altså til 2400 mhz. Det jeg lurer på er hvilket chipset og ramtype som vil gi størst sjanse for å lykkes.

Så vidt jeg ser står valget mellom Intel 845, Intel 850 og SIS 645 chipset. På overclokkers.com sin database ser jeg at Asus P4B266 utmerker seg med å være det hovedkortet som er brukt av klart flest av de som har overklokket en Northwood 1600 til 2400 mhz og høyere.

Ettersom jeg er svært fornøyd med mitt Asus P2B hovedkort er Asus P4B266 i utgangspunktet førstevalget mitt. Jeg er imidlertid i tvil om hvorvidt et hovedkort med rambusminne eller med DDR 333 minne - SIS 645, vil gi større sjanse for å nå 2400 mhz. Prismessig ser jeg at SIS baserte HK er billigst, men jeg er noe skeptisk til stabilitet. Ulempen med rambus er at både hovedkortene og minnet er dyrere, men dersom det er større sjanse for å nå 2400 mhz, tar jeg merkostnaden.

Har noen egne erfaringer eller råd, vil det bli satt pris på!

Helst burde man vel bruke DDR ram på cl 2, men jeg finner ingen webshopper som selger dette. Vil det være en fordel å kjøpe DDR 2700 når det skal overklokkes, eller betyr ikke det så mye ved bruk av 845 chipset?

Altså, hvilket hovedkort, og hvilken minnetype gir størst sjanse for å overklokke en P 4 1600 Northwod til 2400 mhz!

[ Denne Melding var redigert av: monrik på 2002-04-21 22:09 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tenker på å kjøpe ny pc selv... hovedkortet jeg har sett som ser mest ok ut tror jeg er dette..:

111083 Asus P4S533 Hovedkort for S478/P-4, LAN - SIS645DX, ATA/133, ATX Retail, DDR-Ram

har ikke sett noe tester av det enda da.. men er sis645dx chipsettet som skal være det raskeste for P4 (www.tomshardware.com). i tillegg ser det ut til at hovedkortet er billig og har med lan og ata 133.. alltid hyggelig :eek:)

Lenke til kommentar

jeg anbefaler abit th7 II på det sterkeste! noe sinnsykt til overklokking av P4. med kvalitets-minne så bånner du FSB med en gang.

har hatt PC-en min i to dager nå... har hatt amd før (har fortsatt), men jeg må si at det er en hel annen følelse på intel :grin:. på th7 II kan du stille bussen helt til 133 mhz... da kan du nå 2394mhz (eller 2,4ghz) på 133fsbx18. men jeg anbefaler en større kjøler en den boxedgreia, kjøp en swiftech monster kjøler. det er ikke så veldig stor trang til å voltmodde, for hovedkortet går ganske høyt uten (1.1V til 2.2V). jeg kjører for bånn pine akkurat nå, ligger på 47C! er visstnok ikke noe å bekymre seg over! når det gjelder minnet så er det ikke for smart å kjøre det på den mest agresive instillingen når man kommer over 120mhz fsb... jeg måtte stille ned litt :sad:, men pytt pytt!

det geniale med dette kortet er at du kan stille pci bussen til å kjøre på 33mhz hele tiden, uansett fsb instilling. samme med agpbussen. tøft!

INTEL PENTIUM 4 1800MHZ@2394MHZ :roll:

Swiftech MCX478B & Papst 8412NGH

Abit TH7 II @ 133MHZ FSB

Kingston 2x512MB RIMM @ Quad 532MHZ :roll:

Gainward Geforce4 Ti4400 128MB @ Core: 325MHZ MEM: 634MHZ :smile:

4x Papst 8412NG til Chieftech`en!

[ Denne Melding var redigert av: mr.a på 2002-04-19 23:56 ]

Lenke til kommentar

for å si det sånn: den bråker som bare ****, men den kjøler som ****. en form for likevekt. seriøst: det spørs litt på åssen vifte du monterer på kjøleren. når du kjøper den kan du bestemme vifte selv, kjøper du en vifte som flytter lite luft så bråker den mindre and so on.

du kan kjøpe den på http://www.microplex.no

Lenke til kommentar

Vis du vil OC så er Abit SD7-533 et av de beste alternatviene..jeg har selv dette kortet i Biosen (den eldste) kan jeg stille vcore fra 1.1-2.2!! Og jeg har MER enn nok Divideere ang cpu/ram/agp/pci

Jeg er Veldig fornøyd med mitt kort...og Billigt er det også! :smile: Vis du vil se en test av det så gå på http://www.3dgameman.com og klikk på videoreview :smile: 143 (review av dette hovedkortet) og nr 138 (review av Abit SD7-533 MED P4 1.6A NW) :smile:

Dette er en Genial side hvor han har laget video reviewer :smile:

Lenke til kommentar

husker da siden het thevideogeek.com lol

nå harn skifta til 3dgameman :smile:

han spiller ikke mye spill i reviewene sine da :sad:

han brukte ock 3000 ram og kom opp i 2.4 stabilt

hva er best av samsung org minne og ock 3000

tipper på ocg 3000 ettersom det er samsung med varme spreder !

er rimm stabilt?

oc vennnlig?

hvor mye får man klokka 1.6 norskog med rimm på abit th7 2 i forhold til sd7 med ock 3000?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...