Gå til innhold

bruker borte?

Anbefalte innlegg

når jeg skulle starte linux etter en feil avslutnig, så kom det opp om jeg ville reparere filsystemet (med fare for at data skulle gå tapt). jeg gjorde da det, og nå får jeg ikke logga inn lenger.. er det mulig å redde det jeg har lagt inn, eller er det bare å reinstallere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Arntfinn skrev (2002-04-19 21:24):

når jeg skulle starte linux etter en feil avslutnig, så kom det opp om jeg ville reparere filsystemet (med fare for at data skulle gå tapt). jeg gjorde da det, og nå får jeg ikke logga inn lenger.. er det mulig å redde det jeg har lagt inn, eller er det bare å reinstallere?

Jeg er ikke helt sikker på hvordan du gjør dette i Linux, men på FreeBSD må du boote i "single user mode" Det gjør du ved at du trykker "anykey" (bortsett fra enter), og skriver "unload" og så "boot -s". Du starter da et minimalistisk system, og logges automatisk inn som root (det er derfor det er viktig å fysisk sikre servere).

Når du er inne som root kan du opprette brukerene på nytt (eller legge tilbake /etc/passwd og /etc/master.passwd fra tape).

Når du har erstattet korrupte filer, skriver du "exit", og systemet booter i "multiuser".

Det er sikkert en liknende måte å løse dette på i Linux.

-- Gopp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...