Arntfinn Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 når jeg skulle starte linux etter en feil avslutnig, så kom det opp om jeg ville reparere filsystemet (med fare for at data skulle gå tapt). jeg gjorde da det, og nå får jeg ikke logga inn lenger.. er det mulig å redde det jeg har lagt inn, eller er det bare å reinstallere? Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 Får du ikkje logga inn som root heller? Lenke til kommentar
Gopp Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 Quote: Arntfinn skrev (2002-04-19 21:24):når jeg skulle starte linux etter en feil avslutnig, så kom det opp om jeg ville reparere filsystemet (med fare for at data skulle gå tapt). jeg gjorde da det, og nå får jeg ikke logga inn lenger.. er det mulig å redde det jeg har lagt inn, eller er det bare å reinstallere? Jeg er ikke helt sikker på hvordan du gjør dette i Linux, men på FreeBSD må du boote i "single user mode" Det gjør du ved at du trykker "anykey" (bortsett fra enter), og skriver "unload" og så "boot -s". Du starter da et minimalistisk system, og logges automatisk inn som root (det er derfor det er viktig å fysisk sikre servere). Når du er inne som root kan du opprette brukerene på nytt (eller legge tilbake /etc/passwd og /etc/master.passwd fra tape). Når du har erstattet korrupte filer, skriver du "exit", og systemet booter i "multiuser". Det er sikkert en liknende måte å løse dette på i Linux. -- Gopp Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 Er en stund siden jeg gjorde det sist, men jeg tror man bare skriver 'linux single' i LILO. Prøv dette! Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 20. april 2002 Forfatter Del Skrevet 20. april 2002 det funka med linux single :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå