Gå til innhold

Hvor mye minne bør jeg ha?

Anbefalte innlegg

Hei!

Det nærmer seg ferie for meg og Dimage Z2-en skal være med.

Jeg har 256 mb SD + 128 mb MMC + 16 mb SD nå.. og jeg vurderer om jeg bør ha en 256 eller 512 i tillegg. (SD).

Hvert bilde i beste oppløsning med "fine"-kvalitet, blir i underkant av 1,5 MB. Jeg skal på safari, og kommer nok til å ta en god del bilder. Hvor mange er altfor vanskelig å tenke på..

Kan heller ikke satse på å få brenne noen til CD i noen fotobutikk e.l. underveis..

For det første, noen som kjenner til SD-merkene PNY og TwinMOS?

Hvor mye kan jeg evt forvente å få solgt et SD-256 MB eller 512 MB for brukt på en tur etter en slik reise?

Bør jeg ta alle bildene i Fine/beste oppløsning? Bildene skal på papir i album, og kanskje noen skal forstørres til f.eks 20*30 om de blir bra..

Ja, til syvende og sist bør jeg avgjøre selv, men jeg sliter med beslutningen gitt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller gått for 2x256 enn 1x512. Dersom du skulle miste kortet, eller det går i stykker så går færre bilder tapt. Har selv opplevd at kort blir ødelagt på ferie, og var svært glad for at bildene var spredd på flere kort. (Tror faktisk det var et Twinmos-kort som ble ødelagt, dog CF) Har ikke kjennskap til det andre merket du nevner.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte en Kingston 512 mb jeg. Endelig fant jeg noen med den på lager til flott pris :)

Greit å ha nok minne, ser for meg at jeg river meg ganske mye i håret om det blir fullt, og ikke minst det å måtte gå rundt på ferie og bekymre seg er ikke verdt det. Bildene er tross alt ganske vesentlig for meg :)

Grunnen til at jeg vil ha 512 og ikke 2*256 er at Z2-en har en ganske god videofunksjon, og da vil jeg gjerne ha et kort som kan filme i litt lengre tid av gangen. Ellers er jeg vanligvis enig i prinsippet. Nå har jeg jo også 256 + 128 i tillegg, så vi får satse på at ikke fler brikker finner på å streike..

Kingston har jeg god erfaring med fra tidligere selv, og det er kjapt nok til å takle videofunksjonen på Z2-en også. MMC-kortet klarer ca 35 sekunder før det stopper og skriver til minnet.. Kingstonkortet på 256 har jeg ikke opplevd noe slikt med til nå.

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale Twinmos eller ukjente merker. Selv Kingston er midt på treet når det gjelder feilrate.

Vil gå så langt som å si at du ikke bør kjøpe andre merker enn Sandisk og Lexar. Det er disse som har lavest feilrate, og mindre sjanse for at du mister verdifulle bilder underveis. De koster litt mer, men du verden for en billig forsikring det er.

Har sett mange Twinmos kort med feil, og andre ukjente merker, selv om de selges i mindre antall, ser vi mye oftere med feil enn Sandisk og Lexar som selger i hopetall. Kingston har jeg også sett med feil litt for mange ganger til at jeg ville kjøpt det. Har ennå til gode å se ett Lexar kort med feil, faktisk, og Sandisk kort med feil ser jeg ytterst sjelden.

Og jeg støtter meg til Covcons anbefaling om å kjøpe 2x256 enn 1x512MB for eksempel. Bruk annet hvert kort annen hver dag, og mister du ett, eller ett får en feil, så har du fortsatt bilder fra halve ferien.

Lenke til kommentar
det er jo også lettere å passe på ett 512mb kort en 2x256mb kort da :p

Ja.. men så er du på en øde plass, i et land langt bort i gokk, og har massse fint å ta bilde av. Så klikker den ENE SVÆRE minnebrikken en har.. Hva da? Skjedde ivertfall med meg. Fant en liten kiosk, dem hadde, etter mye leting, liggende ETT styk kort av den typen jeg trengte... Og det var et 32-megabyte-kort til prisen av et 256-kort :( Ble endel bilder i dåårlig oppløsning :/

Bare en tanke

Lenke til kommentar

Ja, jeg hadde nok valgt Lexar eller Sandisk om forutsetningene mine hadde passet med det .

Nå var det slik at jeg hadde 1000 kr til dette, og ville ha 512 eller 2*256.. og det MÅTTE være på lager i butikken, siden jeg må ha det snarest.

Lexar har jeg bare funnet i fotobutikk, og da koster det jo skjorta, Sandisk hadde de ikke inne i de rimeligste nettbutikkene.. og i fotobutikk koster det ganske mye mer. Faktisk var det Apacer (som jeg har dårlig erfaring med), pny (som jeg ikke har hørt om) TwinMOS (som jeg har hørt mye dårlig om) og Kingston (som jeg selv har en 256 SD fra, og er fornøyd med) som var på lager til godkjent pris...

Kingston 512 MB Secure Digital med frakt til 960 kr var ikke å forakte heller :)

Lenke til kommentar

Og ingen tok notis av mitt forslag om X-Drive? Nei, nei, da er det bare å øse ut penger på svindyre minnekort. Men husk at du skal ikke kjøpe så mange 256 el. 512-kort før du er oppe på nivå med en X-drive og vel så det.

Jeg er iallfall dritfornøyd med min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...