lysbryter Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 (endret) Tenkte jeg skulle prøve å installere Linux på gamlemaskina som nå står hos foreldrene mine. Denne PCen vil bli brukt til mail, surfing og annen typisk hjemmebruk. Hvilken distro anbefales til et slikt bruk, for enkel i bruk for brukere som er Windows-vante? Hvilke programmer er et "must" i tillegg (Mozilla/Opera, pop-mail, mp3-avspiller, brenneprogram, OpenOffice etc)? Endret 30. juni 2004 av lysbryter Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Suse 9.1 pro Eller Lindows hvis du vil ha det helt enkle. I lindows trenger du et minimum av kommandoer, og du kan kjøre omtrent alle Windows aplikasjoner/spill på den. JEg er litt skeptisk til å kalle den Linux egentelig, men la gå. www.linspire.com Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Suse 9.1 pro Eller Lindows hvis du vil ha det helt enkle. I lindows trenger du et minimum av kommandoer, og du kan kjøre omtrent alle Windows aplikasjoner/spill på den. JEg er litt skeptisk til å kalle den Linux egentelig, men la gå. www.linspire.com Takk for raskt svar. Har (selvsagt) lest litt ellers på forumet. Hva mener du om Fedora kontra SuSE? Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Fedora eller SuSE er vel smak og behag, men etter hva jeg har skjønt fra å lese så kan Fedora være enklere for førstegangsbrukere. Når det gjelder lindows, hold deg langt unna det. Lenke til kommentar
Da_Assassin Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 (endret) Jeg anbefaler Suse9.1 (pro), dette er forsovidt lett, og har en meget god modul som heter Yast, som gjør behandling av systemet enkelt og greit Endret 30. juni 2004 av Da_Assassin Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Er veldig smak og behag med Fedora 2 vs Suse 9.1. I Suse funker flere ting out-of-the-box, slik som MP3, NTFS ++, hvis denslags er viktig. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Jeg kjører ArchLinux for min familie med Gnome 2.6. - Jeg har installert og gjort skrivebordet veldig enkelt for dem, med sentral lagring på den ene serveren min. - Dvs at når de setter seg på den ene Windows laptopen vi har så vil de også få filene sine opp på "S:/" der. De slipper å tenke på ting og tang. Alle pcene i huset (Linux, Windows og OS X pcen) er koblet opp mot denne serveren, - den har også en printer koblet til seg, så du kan printe ifra alle pcene i huset og arket vil komme ut her på rommet mitt Jeg er ganske stolt over systemet slik det begynner å bli nå. Skulle bare gjort det ennå enklere å administrere samt lettere for alle parter (selv om de sliter ikke med noe nå da - alt funker jo flott ) Så ArchLinux er en flott distro om du har én person som kan Linux godt i huset, fordi da blir livet lett for denne personen (meg i mitt hus) SAMT det er enkelt å sette opp enkle stabile pc'er som resten av familien synes det er en fryd å bruke. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Sett opp en fint oppsatt FC2 til dem, med mplayer(-plugin) etc. Få alt til å funke, og fiks så du kan ssh'e inn på den. Sett opp "nightly yum update". Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Er veldig smak og behag med Fedora 2 vs Suse 9.1. I Suse funker flere ting out-of-the-box, slik som MP3, NTFS ++, hvis denslags er viktig. Øhhh, har du en spesiell Suse? ALt hos meg må fikses og ordnes før det fungerer. Men jeg sier det igjen, Lindows fhvis du absolutt ikke ønsker kommandoer og vil kjøre windows aplikasjoner uten winexer. Leste en test mellom Suse og Fedore, eneste forskjellen var vel suse hadde en litt bedre brukervennlighet. Fedore har også et dårligere norsk språk. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Ehem... SuSE 9.1 personal HAR ikke norsk... Fedora har faktisk ganske gode og 95% komplette oversettelser. Har også lest den testen. Om hjelpetekstene i installeren er dårlig oversatt har vel det lite å si? Mitt forslag til oppsett: Sleng inn en custom install som beskrevet i FC2 guiden. Bruk GNOME, og legg inn epiphany og sett den som standard browser, denne integrerer seg godt og er LETT å bruke (prøv selv så skjønner du). Deretter legger du inn mp3, flac etc. for gstreamer (gnome/rythmbox etc) og for XMMS. I tilleg legger du inn mplayer til divX etc samt mplayer-plugin til diverse nettsider (ikke glem kodekene - test NRK.no. Se mplayerHQ, er ikke sikker på om den du finner i freshrpms legger inn alle kodeker. Men prøv den først). Legg inn apt og synaptic for enkel administrasjon/oppdatering. Aktiver SSH og finn en måte å "finne den igjen" på nettet (dyndns?). ogle(gui) for DVD. Sett opp så den logger rett inn istedet for å vise login-skjermen, eventuellt aktiver meny/passordløs login. Sikkert en god idé med java/flash også. Har de bredbånd? Se ellers www.fedorafaq.org samt FC2-guiden Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 1. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2004 De har ikke bredbånd hjemme, men ved install kan jeg ta med boksen til meg - jeg har bredbånd. Nå må jeg tilføye at jeg ikke kan Linux selv, så veldig komplisert må det ikke være. Ser vel ut til at det står mellom Fedora og Suse, ifølge de flestes anbefalinger her. Lenke til kommentar
TimeTwister Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Bare sånn for å være døv, kan jeg slenge med denne fra distrowatch.org hvor de har testet Suse9.1 , FC 2 og Mandrake 10: http://distrowatch.org/weekly.php?issue=20040531#1 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Nå vil du neppe få problemer med å installere FC2 som single-boot... Lenke til kommentar
wil Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 nei, du vil ikke få problemer med single boot nei. men jeg fikk problemer med trippelboot forrige gang jeg prøvde den Fedora og de andre Windowsene mine var ikke venner helt så jeg måtte bytte, å slette Windows. så ble alt bare tull, endte med at jeg sletta 2 viktige partisjoner med Image og Mp3`s det var surt, men alt er i orden igjen nå. for min del har jeg slengt inn Slackware 10.0. ser nesten ut som Fedora med Gnome. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Øhhh, har du en spesiell Suse? ALt hos meg må fikses og ordnes før det fungerer. Nå har jeg ikke Suse 9.1 på desktopen lenger, la isteden inn Slack 10 for noen dager siden. Men det var ihvertfall FTP-versjonen av Suse 9.1. Alt jeg nevnte funket ut av boksen, i motsetning til Fedora som ikke støtter f.eks MP3 og NTFS pga patenter og annet tullball. Det kan selvsagt legges til i Fedora også, er ikke spesielt vanskelig for den saks skyld. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 (endret) NTFS: Temmelig unødvendig på en single-boot-boks MP3: Pga. patenter ikke støttet nei. Legg inn 2 pakker og det er støttet... Men på tross av dette mener jeg at FC2 vil gi et "renere" og ryddig system. EDIT: prøv alle og se hva som er greiest å bruke selv. Husk at dette er et system hvor bruker/administrator er forskjellige roller. Endret 1. juli 2004 av kyrsjo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå