Gå til innhold

Hva skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skal bygge meg ny PC men jeg er ikke helt sikker på hva slags hovedkort og CPU som lønner seg å kjøpe. Er det best med Socket A eller Socket 754. Tenkt å bruke max 1600 på hovedkortet. Hvis det er noen som har lit peilign på dette så hadde det vært hyggelig med litt hjelp :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
socket 426!! altså.. socket a.. 64 er for dyrt og ubrukelig inntil det kommer mer software som støtter 64.

Er uenig. A64 er endel dyrere enn AXP, men det er langt fra ubruklig. Kommer helt an på hva du skal bruke PC'n til det.

Lenke til kommentar
socket 426!! altså.. socket a.. 64 er for dyrt og ubrukelig inntil det kommer mer software som støtter 64.

Det hørtes lite gjennomtenkt ut....

Socket 754 kommer AMD til å kjøre en god stund fremover. Det er flere fordeler med Athlon 64 enn 64-bit... Du får blandt annet Cool'n Quiet, bedre ytelse på 32-bit programer, NX-bit'et som gir deg bedre beskyttelse mot virus i WinXP SP2.

Ellers er det også verdt å nevne at Athlon XP 3200+ er og blir det raskeste du får på Socket A... Lite fremtidsrettet med andre ord...

Lenke til kommentar

Socket A = Socket 462 og ikke 426?

Kjøpte forøvrig en athlon 64 3000+ og sammelignet med min "gamle" socket a Athlon XP 3000+. I PCmark 2002 (eneste jeg hadde for hånden) fikk jeg (er ikke helt sikker men tror det var ca.) 400 poeng mer på Athlon 64. Minnescoren derimot var over dobbelt så høy. I tillegg var også harddiskytelsen vesentlig bedre men det har mer med raidkontrolleren (2 maxtor 120gb 8mb cache sata i begge maskinene)

Atholn XP hadde riktignok ddr2700 og Athlon 64 hadde ddr3200 men dette burde vel ikke gi SÅ mye utslag(?)

Endret av Slartibartfast
Lenke til kommentar
A64 støtter da ikke bare 64 bits :roll:

vet da det. den er jo bakoverkompatibel.. men når mesteparten av programvaren kjører på 32bits, og kommer til å gjøre det en god stund framover, så synes jeg det er litt waste å kaste bort penger på 64bits.. enda. er bedre å vente til den faller i pris, og når det kommer mere programvare som bruker 64 bits.

Lenke til kommentar
vet da det. den er jo bakoverkompatibel.. men når mesteparten av programvaren kjører på 32bits, og kommer til å gjøre det en god stund framover, så synes jeg det er litt waste å kaste bort penger på 64bits.. enda. er bedre å vente til den faller i pris, og når det kommer mere programvare som bruker 64 bits.

Så du mener at P4 er også bortkastet kjøp? Det er også ganske dyrt!

Syns ikke dine argumenter holder mål her!

Lenke til kommentar
Idag kjøper folk flest AMD64 pga. av den fabelaktige ytelse i 32bit software (spesielt spill (32bit) der den overgår Intel suverent), og i tillegg til å få den "bonusen" i form av enda høyere ytelse som kommer med 64bit software :yes:

jaja, så klart, men hvis _jeg_ skulle velge mellom socket A og 64bits samtidig med tanke på pris/ytelse, hadde jeg valgt socket A.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...