Gå til innhold

Kjøpe bærbar er vanskelig!

Anbefalte innlegg

Det er vanskelig fordi det fokuseres enormt på spesifikasjoner som i bunn og grunn sier mindre om hva man er ute etter.

Jeg forstår at de som driver med gaming eller sitter fast i et løp om det beste of største må ha kunnskap om spesifikasjoner, men det viktigste for meg som allmennbruker av pc/bærbar er nesten fraværende.

1-Hvor mye støy produserer maskinen, gjerne med et subjektivt inntrykk av et testpanel i tillegg til db. måling.

2-Er tastaturet godt å skrive på? Det er mange dårlige og grelle tastaturer der ute.

3-Produserer tastaturet støy? Noen er utrolig irriterende å høre på, mens andre er bortimot lydløse.

4-Antall Htz er ikke så viktig for mange av oss. Det som er viktig er å vite hvor lang tid i sekunder det tar å åpne Windows med et gitt sett av drivere, + andre vanlige aplikasjoner som Office og OpenOffice.

5-Hvor mange mange oppgaver kan man kjøre for det sett med ram som er installert?

6-Lar maskinen seg oppgradere enkelt - harddisk, ram, prosessor, skjermkort...

7-Er maskinen solid bygd med et kabinett av holdbart og stivt materiale?

8-Det er pekeplater som stort sett går igjen, men dersom man er mest interessert i styrepinne, hvilken pc har dette? Er man vant med styrepinne, så er pekeplata en katastrofe.

Det er skjelden at man får svar på disse spørsmålene uten å se maskiene forran seg, ta på den og se den i real life. Det er vel derfor El-kjøp, Expert etc. fortsatt selger godt til tross for pris og vareutvalg.

Her kunne nettbutikkene gjort en langt bedre jobb mht. informasjon, samt at testene som gjøres burde omfatte mer av brukerens reelle behov fremfor ungommelig higen etter det største, beste eller kuleste. Det gies i allefall alt for liten informasjon som dekker kunders behov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er helt klart inne på noe her, alt for mange fokusere ensidig på Mhz og MB når de velger laptop, noe av det viktigste er at pc er bygget av kvalitetskomponenter og er skrudd skikkelig sammen. Kan nevne at de typiske "skreddersøm" lappisene er altfor ofte plaget av dårlig bygging og billige komponenter. Har selv ved flere tilfeller testet maskiner før kjøp og har hver gang har valget blitt fabrikk pcèr. De er etter min erfaring bedre bygget rett og slett.

Lenke til kommentar
Du er helt klart inne på noe her, alt for mange fokusere ensidig på Mhz og MB når de velger laptop, noe av det viktigste er at pc er bygget av kvalitetskomponenter og er skrudd skikkelig sammen. Kan nevne at de typiske "skreddersøm" lappisene er altfor ofte plaget av dårlig bygging og billige komponenter. Har selv ved flere tilfeller testet maskiner før kjøp og har hver gang har valget blitt fabrikk pcèr. De er etter min erfaring bedre bygget rett og slett.

Ja, jeg slitter med valgets kval i skrivende stund. Skal selge min gamle Thinkpad 600x, og kjøpe noe nytt og raskere.

Jeg har ennå ikke funnet den rette maskinen fordi jeg synes informasjonen er alt for dårlig. Det er klart at spesifikasjonene er spennende og tøft, men det har i bunn og grunn mindre å gjøre med de oppgavene man faktisk skal utføre på maskinen.

Her er valgets kvaler:

IBM

+ Styrepinne (noen av oss liker dette aller best, men det er lite av det)

+ Kvalitet tvers igjennom.

+ Mulighet for replikator/docking station

+ Lett tilgjengelig service og mulighet for å gjøre endringer etter behov.

- Pris

- Lave spesifikasjoner i forhold til pris

- Batterilevetid er svak, og det er vel det dyreste batteriet i markedet??

Dell:

+ Styrepinne på noen modeller

+ Pris

+ Mulighet for replikator/docking station

+ Stort firma som ikke faller sammen ved små endringer i markedet

+ Godt tastatur

+ Service?

+ Mye for pengene

- 2 USB inntak????

- Lite informasjon om viftestøy

- Kan ikke fordra kombinasjonen sølv og blå

- Kabinettet noe mykt??

Toshiba

+ Solid kabinett

+ Godt tastatur

- Lite informasjon om viftestøy etc

- Blir aldri fornøyd med spesifikasjonene...

for lite av det ene og for mye av det andre...

Tundra/Whitebox/ m.fl.

+ uten tvil mye maskinvare for pengene

- Svakt kabinett?

- Tastatur?

- Ikke forstått at styrepinne er svært hendig

- Docing/replikator??

Nei, jeg vet da fåglarna....

Det beste er vel å kjøpe en maskin man har sett, kjent på tastaturet, hørt og forsøkt med den vanligste programvare.

Dessverre ender man da fort opp med en El-kjøp eller Expert løsning, og da kan man fort legge til noe ekstra med penger....

Jeg heller vel mer og mer til en Dell sak, men slett ikke sikker

Endret av abdobe
Lenke til kommentar

Se på bedrifter. Der må IT avdelingen ta hensyn til at maskinene blir "godt brukt".

Jeg er innom svært mange IT relaterte arbeidsplasser i min jobb, og det er ingen tvil om hvilke laptopmerker JEG legger merke til.

I synkende rekkefølge:

-IBM

-HP/Compaq

-Dell

Om disse, sett over det ganske land, sorteres noe annerledes, så er det hvertfall klart at disse tre merkene befinner seg på topp-5 lista.

Jeg satt med en acer travelmate 420 før. (Travelmate=ReiseKompis). Jeg kan love deg det er kvalitetsforskjell fra denne og til "ordentlige reisekompiser". Å kalle noe såpass lealøst for travelmate er etter min mening bullshit.

Da jeg etter hvert så det nødvendig å bytte ut laptopen tenkte jeg lenge og vel på de forskjellige parametre som man kan dele laptoper inn i. Etter en liten stund i tenkeboksen kom jeg frem til at jeg ville ha noe som var godt bygd fremfor en plastikkboks med super innmat.

Valget deretter var temmelig enkelt: IBM T41. Hadde jeg hatt penger hadde det blitt en T41p med bedre skjerm, men T41 tilfredsstiller for all del mine krav.

Jeg er klar over at jeg kunne fått mere maskin for pengene ved å velge f.eks nyeste travelmate fra acer, men det var bare totalt uaktuelt utifra mine erfaringer fra den forrige modellen.

Et minstekrav til en laptop er at du kan ha den i en laptop veske uten at du trenger bekymre deg for at den skal brekke i to, eller at du skal ha "qwerty" innprentet i lcdskjermen når du åpner den etter å ha reist en tur...

Men:

Ikke alle har "bærbar" kravet til laptopen. Disse kan med fordel både velge modeller med skrivebordsprosessorer, eller evt en av billig modellene med pentium-m hvis de har litt krav til batteritid.

Du må rett og slett finne ut hva som betyr noe for deg når du skal velge laptop. Tenk over så mange bruksområder som mulig du kan finne på å bruke den i. Sorter dem etter viktighet, og velg laptop utifra de kravene du fant ut du hadde.

DrE

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig at det er vanskelig å finne en bærbar. Enten har de god cpu men råttent skjermkort. Eller motsatt. Og ofte liet med ram, selv om pcen koster masse penger. Mange bærbare bruker også Celeron, som da igjen ikek blir fullt så bra. Men Jeg tror dette blir bedre når men får bedre -M cpuer.

Men jeg har lagt merke til at Fijutsi Siememens faktisk gir deg ytelse for pengene, og Medion.

Eniug med deg at Acer maskinene ikke er noe bra. Har en selv, og jeg ville heller at folka skulle kjøpt Travelmate 8000 istedet for 800

Lenke til kommentar

Må si jeg forstår abdobe sitt problem. Og værre blir det av at Dell og Dell er forskjellige ting, og det samme gjelder flere andre merker. Brukte Dell i flere år på jobb, og mislikte all plasten. Særlig flere av Inspirion modellene har jeg lite sans for, mens noen av Latitude modellen synes jeg er langt bedre.

I min egen virksomhet har jeg en Acer TM 634LC (snart 2 år gammel). I motsetning til andre i tråden er jeg svært fornøyd med denne. Ikke mye lealaus, på tross av ca 140 reisedøgn pr år. Da jeg kjøpte den var det også en maskin med god ytelse, lite støy, stor skjerm (15'') og fornuftig vekt (under 3 kg).

At svært mange bedrifter bruker Dell skyldes nok kombinasjon av pris og effektive systemer for bedriftskjøp.

Tror nok man må fysisk se og kjenne på bærbare maskiner for å kunne gjøre et godt valg. Eneste måten å finne ut om man liker tastaturet, synes kabinettet er solid nok osv.

Ellers er ikke spesifikasjoner uinteressante. Skulle jeg kjøpt i dag ville mine krav minimum vært:

• Pentium-M 1,6
  • 512 MB RAM
  • 60 GB HD (5400 rpm - eventuelt 7200 dersom den støya lite)
  • Egen grafikkløsning - eks Radeon 9600 Mobile
  • Minimum 3 USB porter (2 er for lite - ihvertfall for meg)
  • Innebygd trådløs - men ikke nødvendigvis Intel sin løsning
  • DVD spiller/brenner
  • 15'' skjerm 1400x1050
  • Dockingløsning
  • Min 4 timer batteritid
  • Helst metallforsterket kabinett (særlig skjerm)

Klart det koster, men man oppgraderer ikke den bærbare så ofte, så når kjøpet er gjort, da må man ofte regne med 3 års levetid (eller mer)

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Se på bedrifter. Der må IT avdelingen ta hensyn til at maskinene blir "godt brukt".

Ikke glem at IT-avdelinger som oftest også må ta hensyn til føringer fra ledelsen angående budsjetter. Ofte har IT-avdelinger også klare begrensninger på hvilke firma de har lov til å handle inn utstyr fra.

En tredje ting som ofte også blir tatt hensyn til er supportavtaler som følger med eller kan kjøpes utenom.

Lenke til kommentar

"Dessverre ender man da fort opp med en El-kjøp eller Expert løsning, og da kan man fort legge til noe ekstra med penger...."

Om du sjekker litt rundt tror jeg du vil bli overrasket over hvor bra maskiner du finner på ditt lokale elektro stormarked, jeg kjøpte selv min Acer på Expert til en knallgo pris, sparte penger på å kjøpe i butikk iforhold til å bruke nettsjappe.

Fordelen er jo at du får se på, ta på, høre på, osv FØR du bestemmer deg

Lenke til kommentar

-IBM

-HP/Compaq

-Dell

Om disse, sett over det ganske land, sorteres noe annerledes, så er det hvertfall klart at disse tre merkene befinner seg på topp-5 lista.

Nå har jeg faktisk gått til innkjøp av (bestilt) ny bærbar.

Jeg hørte faktisk på rådene dine og gjorde følgende.

Først sjekket jeg prisene til IBM, og er helt enig med deg at IBM er kongen.

Vel, kongen er litt for dyr, så jeg gikk for kronprinsen istedet - HP.

Jeg dro først på El-kjøp, men der var jo maskinene fylt opp med P4 og det var montert vifter både forran og bak. Det jeg fikk med meg fra denne turen var inntrykket av kabinett og tastatur. Styrepinnen manglet, og da dro jeg derfra.

Deretter satte jeg meg ned med PC'en og kikket gjennom PCworlds produktliste.

Da kom jeg til slutt frem til HP nc6000 med følgende spesifikasjoner:

Pentium M 1,6

512 ram PC2700 333 Mhz

ATI MOBILITY RADEON 9600 - 64 MB

60 Gb 5200 rpm

Batterivarighet over 5 timer

Maskinen har Styrepinne :dribble: (vi har alle våre fetish)

Jeg tastet inn nc6000 i Google, og leste flere anbefalinger og reviews der - så gjorde jeg et valg. Jeg bestilte hele greia og kan endelig slå meg til ro med å ha gjort et valg. Det jeg kan si med sikkerhet, er at jeg har valgt den maskinen som flest bedrifter satser på, og som har fått bare skryt fra ende til annen.

Den kostet meg 18 laken med frakt, men jeg håper den er verd det.

Jeg takker i allefall for støtte og små erfaringer, og så får jeg bare håpe at maskinen fungerer som den skal.

(kjøper forresten en replikator også, slik at jeg bare kan hive den inn i dockingen når jeg sitter ved skrivebordet).

Endret av abdobe
Lenke til kommentar

Da må jeg beklagelig skuffe deg litt; du kunne fått mye mer valuta for pengene - både kvalitet og utstyrsmessig.

Med fare for å oppfattes som fornærmet...

Poenget er at det er en maskin som ligger nærmest det jeg ønkser av kvalitet.

Det er helt klart at du kan få en Tundra med langt bedre spesifikasjoner, men ikke med den samme kvaliteten på tastatur, service, replikator/docking etc.

Dersom du hadde noe i tankene så er det vel bedre å komme med alternativet istedet for å si at du vet om noe som er bedre?

Lenke til kommentar

Da må jeg beklagelig skuffe deg litt; du kunne fått mye mer valuta for pengene - både kvalitet og utstyrsmessig.

Det er helt klart at du kan få en Tundra med langt bedre spesifikasjoner, men ikke med den samme kvaliteten på tastatur, service, replikator/docking etc.

Dersom du hadde noe i tankene så er det vel bedre å komme med alternativet istedet for å si at du vet om noe som er bedre?

Sorry at jeg ikke sa noe. Hehe, høres litt fornærmet ut ja. Var ikke slikt ment, men en PowerBook møter faktisk dine krav mye bedre enn ditt valg - eneste er styrepinne.

Lenke til kommentar

Sorry at jeg ikke sa noe. Hehe, høres litt fornærmet ut ja. Var ikke slikt ment, men en PowerBook møter faktisk dine krav mye bedre enn ditt valg - eneste er styrepinne.

Jeg er helt enig med deg i at Apple har flotte maskiner og jeg lar meg begeitre av det som presenteres på den fronten.

På den annen side, så har jeg ennå ikke konvertert, og jeg er ikke så sikker på at jeg vil det heller. Til det har jeg lagt for mye penger i programvare mm, så å begynne på nytt med store utlegg til dette gidder jeg ikke.

Som sagt så har jeg mitt lille fetish der jeg har fått styrepinne :dribble: på hjernen, og det gir liksom det lille ektstra med den lille under pekefingeren.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med deg i at Apple har flotte maskiner og jeg lar meg begeitre av det som presenteres på den fronten.

På den annen side, så har jeg ennå ikke konvertert, og jeg er ikke så sikker på at jeg vil det heller. Til det har jeg lagt for mye penger i programvare mm, så å begynne på nytt med store utlegg til dette gidder jeg ikke.

Som sagt så har jeg mitt lille fetish der jeg har fått styrepinne :dribble: på hjernen, og det gir liksom det lille ektstra med den lille under pekefingeren.

Du kan jo kjøre VirtualPC da :!:

Lenke til kommentar

Som sagt så har jeg mitt lille fetish der jeg har fått styrepinne  :dribble: på hjernen, og det gir liksom det lille ektstra med den lille under pekefingeren.

Du kan jo kjøre VirtualPC da :!:

LoL :p

Jeg får se hvor langt jeg kan drive det med den styrepinnen jeg har....

Lenke til kommentar

Ja, du får vel det. Men seriøst, VirtualPC funker som gull i ost. Kjører en PB 12" med VirtualPC - den booter win2k raskere enn min Athlon XP 1800+ m/ 1280mb ddr minne og 120gb 8mb cache disk. Så med VirtualPC på 12"-ern, og download-maskin/server'n min på RemoteDesktop på 2nd-screen til PB'en, er jeg i himmelen.

Lenke til kommentar
Ja, du får vel det. Men seriøst, VirtualPC funker som gull i ost. Kjører en PB 12" med VirtualPC - den booter win2k raskere enn min Athlon XP 1800+ m/ 1280mb ddr minne og 120gb 8mb cache disk. Så med VirtualPC på 12"-ern, og download-maskin/server'n min på RemoteDesktop på 2nd-screen til PB'en, er jeg i himmelen.

Måtte lese litt om viritual PC etter innlegget ditt, og det høres jo flott ut såfremt det er stabilt og virker.

Dog, jeg har lent meg tilbake og er fornøyd med valget nå.

Det er klart at det er en læreprosess og det er morsomt å finne en ny datamaskin, og man kan bestandig finne noe nytt eller noe andre pc'e har som ikke den du valgte har. Noen ganger angrer man som en hund og noen ganger blir man bare fornøyd.

I bunn og grunn så er det viktigste for meg at alt fungerer. Jeg har de siste årene få eller ingen crash på noen av mine maskiner. Jeg er flink til å holde den oppdatert med patcher og antivirus, ad-aware etc. (minst mulig MS) Da er det ikke noe problem.

Det som spiller mest rolle for meg er at tastaturet er svært behagelig, at den kan ligge i fanget uten at maskinen brenner opp fordi viftene under tettes av benkærne, at skjermen er klar og god, at maskinen er dønn solid og ikke går i stykker av litt risting (jeg reiser svært mye). Jeg er ingen gamer, men synes det er moromt med noen småspill i ny og ne. Det at programvaren jeg skal bruke popper opp uten ventetid og bootingtiden er så lav som mulig, betyr mye.

Joda, Mac er flott. Jeg er ikke i tvil om det. Jeg kunne kjøpt dette og sikkert hatt råd til en del programvare ved siden, men i et husnettverk med 2 faste og nå 3 bærbare, så blir en Mac en alien i systemet som trenger egne løsninger. Jeg tror heller ikke at Mac er så mye bedre en maskinen jeg har bestilt at det veier opp for alt annet. Skulle jeg bare hatt en ny maskin og det var det, så hadde forslaget ditt vært aktuelt. Jeg ligger langt unna Mac/Pc meningene, da jeg vet at begge løsninengene har sine plusser og minuser. Har drevet med dette for lenge til å falle i den fella.

Uansett så er Mac kjempemaskiner, men jeg er overbevist om at den jeg har valgt skal gjøre den jobben jeg vil den skal gjøre, og den tåler juling. Slikt betaler jeg for med glede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...