Tinker Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Har kompilert/installert ny kernel 2.6.7 på Debian Sarge testing. Ved reboot får jeg denne meldinga: VFS: Cannot open root device "hdb1" or unknown block(0-0) Please append a correct "root=" boot option Kernel panic: VFS: unable to mount root fs on unknown block(0-0) Ser at det er beskrevet før, men finner ikke ut av det. Vil ikke bli skuffet over en detaljert beskrivelse! Kjører ellers stabilt når jeg booter fra 2.4 et eller annet. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Har kompilert/installert ny kernel 2.6.7 på Debian Sarge testing. Ved reboot får jeg denne meldinga: VFS: Cannot open root device "hdb1" or unknown block(0-0) Please append a correct "root=" boot option Kernel panic: VFS: unable to mount root fs on unknown block(0-0) Ser at det er beskrevet før, men finner ikke ut av det. Vil ikke bli skuffet over en detaljert beskrivelse! Kjører ellers stabilt når jeg booter fra 2.4 et eller annet. Kan du poste l/etc/lilo.conf-filen? Og du har vel bygget inn støtte for det filsystemet du bruker (ext2 hvis du ikke har endret på noe)? Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Må bare si at jeg har store problemer med å finne fila i det hele tatt. Kanskje burde jeg kjøre hele installasjonen på nytt. Fungerer jo også bra med gamlekjernen, så det var for å prøve . Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Så du har rota di på hdb1 ja? Hvilket system er den formatert til? Har du støtte for dette i kernelen? Skal du drive med kernelkompilering må du vite slike ting Har selv fått kernelpanic på nykompilert kernel pga. dette jeg så det er noe en må lære Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Må bare si at jeg har store problemer med å finne fila i det hele tatt. Kanskje burde jeg kjøre hele installasjonen på nytt. Fungerer jo også bra med gamlekjernen, så det var for å prøve . Du burde uansett oppgradere til 2.6. 2.4 begynner å bli gammel og det er like greit at alle går over til linux 2.6.x for å unngå kompatibilitetsproblemer mellom versjonene (det er ganske mange endringer i 2.6)! Siden du allerede kjører 2.4, så er det sannsynlig at du må installere en pakke som heter module-init-tools for å¨kunne laste moduler... Ellers så vil du bare få en feilmelding om at moduler ikke er støttet eller noe med den nye kjernen. lilo.conf er konfigurasjonsfilen til LILO (som er standard på Debian). Den skal ligge i /etc/. Legg ut innholdet i denne filen i en post slik at vi kan se hvordan oppsettet ditt ser ut. I tillegg er det fint om du forteller om partisjoneringen din, f.eks at hda er Windows NT, hdb1 er /boot, hdb2 er / hdb3 er Linux Swap osv.. Jeg fikk en del problemer med filsystmet når jeg skulle installere Debian, men jeg gikk fra en gammel "stable-versjon" med linux 2.2 som standard. Dette ble det litt trøbbel ut av når jeg oppgraderte til ext3, da 2.2 kjernen ikke hadde støtte for dette. Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Tar til meg noen hint her Ja, roter litt i hdb'n og andre ting. Tror jeg setter meg i kroken og tar litt teori. Forresten er det Grub som er oppstart, men da skulle en vel finne grub.conf? Håper å komme sterkere tilbake og takk så langt! Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Min Debian Sarge bruker grub (/boot/grub). Bruker fortsatt 2.4 her, hva er egentlig fordelene (i praksis) ved å gå over til 2.6? Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Nå er ikke jeg ekspert som det klart går fram av ovenstående, men jeg forstår det slik at det er bedre støtte for endel hardware. F.eks. bedre USB støtte, det takler hyperthreading osv Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Min Debian Sarge bruker grub (/boot/grub). Bruker fortsatt 2.4 her, hva er egentlig fordelene (i praksis) ved å gå over til 2.6? 2.6 skal visstnok ha vesentlig bedre ytelse på i/o-operasjoner samt bedre prosesshåndtering mht. latency. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Og dét er den, tro du meg! Er som å gå ifra Peugeot Dieselbilen til Toyota'en min. Hehe, stor, tung dieselbil (2.4) - lett, rask bensinbil (2.6).. Bare her så har 2.6 alle fordelene ovenfor 2.4... (Peugeouten er herligere å kjøre enn Toyotaen, og den har servo - slik er det ikke med 2.4 vs. 2.6 - derfor ble ikke analogien helt perfekt ) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Ja merker stor ytelsesforskjell på 2.4 kontra 2.6 (FC1 kontra FC2). Ting går FORTERE på FC2 - og rhythmbox hakker ikke når updatedb setter i gang Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Vet ikke om du har lest denne (http://www.desktop-linux.net/debkernel.htm), Tinker. Det så ut som det var et par gode tips der. Siste gang jeg kompilerte kjerne må ha vært rundt 2.0.33 Krysser fingre på at det går like bra nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå