Gå til innhold

Lynnedslag og PC med flatskjerm

Anbefalte innlegg

Min fine 19" LCD flatskjerm ser ikke ut til å ville virke etter et mulig lynnedeslag.

PC'en er også livløs, men her er det forhåpentligvis bare strømforsyningen som er gått.

Er det noen som har erfaringer med dette?

Er det håp eller er det bare å kjøre det på dynga

:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende det har noe for seg å levere det til et serviceverksted for vurdering. De kan ofte bytte ut en blåst del for en rimelig penge.

Ellers er det vel dekket av innboforsikring så dersom verdien på utstyret overstiger egenadelen kan det være en måte å løse problemet på.

Det kan også hende at produsenten av flatskjermen er greie (dersom du har garanti, vel og merke). Hvis ingeting annet i huset gikk i stykker kan lynnedslaget ha avslørt en svakhet i skjermen, men siden maskinen også er død er det lite sannsynlig i dette tilfellet. Man kan være heldig selv om man ikke har krav på ny skjerm.

Antar du har lært å plugge ut alt av kabler når det er ruskevær i femtiden... Kjipe greier.

Lenke til kommentar
Kan hende det har noe for seg å levere det til et serviceverksted for vurdering. De kan ofte bytte ut en blåst del for en rimelig penge.

Ellers er det vel dekket av innboforsikring så dersom verdien på utstyret overstiger egenadelen kan det være en måte å løse problemet på.

Det kan også hende at produsenten av flatskjermen er greie (dersom du har garanti, vel og merke). Hvis ingeting annet i huset gikk i stykker kan lynnedslaget ha avslørt en svakhet i skjermen, men siden maskinen også er død er det lite sannsynlig i dette tilfellet. Man kan være heldig selv om man ikke har krav på ny skjerm.

Antar du har lært å plugge ut alt av kabler når det er ruskevær i femtiden... Kjipe greier.

Er det ikke noe med at inbo ikke dekker naturkatastrofer.

Er ikke sikker.

Lenke til kommentar

Varierer fra selskap til selskap. Hvis jeg husker rett betaler jeg et naturskadetillegg på 30,- eller noe i den duren. Uansett er ikke lynnedslag naturkatastrofe. Jeg ser på min forsikring at den ville ha dekt meg i dette tilfellet (som kalles 'elektrisk fenomen').

Trådstarter må undersøke sin polise og finne ut egenandel og den dekker elektrisk fenomen.

Lenke til kommentar

Lyn-nedslag er jo aktuellt om dagen, så en må ta forsiktighetsregler. Det holder ikke bare å skru av med "bryteren", lynet hopper lett over kontaktene og går da amok i poweret. Dette er som kjent tilkoblet "resten" - så da kan en være ille ute.

Om en har "kobber" rett inn knuses gjerne modem eller nettverkskortet først - men også her er det jo fri tilgang til resten.

Napp ut alle kobberledninger.

En kan nesten sammenligne med at en dæljer til en pose sukkerbiter med en slegge - noen knuses og noen er hele. MEN og det er det store MEN - noen får også en sprekk som ikke synes !

Og det er pointet mitt : Er den mulig å vrake Pc-en så gjør det !

Erfaring viser at et stort flertall av "reddede" Pc- er blir problem-Pcer.

Samme gjelder for alle "tilkoblede" radio/tv-produkter.

Lenke til kommentar

Jeg er forsikret i GjensidigeNOR og har rabatt på forsikringen fordi jeg har installert overspenningsvern på ALLE kurser i sikringsskap + eget "fin"-overspenningsvern på alt TV-Stereo-datautstyr.

Jeg har i tilegg til dette overspenningsvern på min telefonlinje og siden kabel-TV ligger nedgravd hele veien regner jeg meg som relativt sikker.

Skal man være 100% sikker må man selvsagt dra ut ALT av kontakter ved tordenvær men du er tilnærmet like sikker ved bruk av UPS siden denne gir deg spenningskontroll siden maskinparken er tilkoplet batteri og ikke strømnettet. (er ikke sikker på om dette også gjelder billigutgaver av UPS)

Lenke til kommentar

Som jeg har forstått det så er det påkrevd fra og med 2004 at pc'en er beskyttet av overspenningsvern for at man skal få det dekket av forsikringen.

Er det ikke noe med at inbo ikke dekker naturkatastrofer.

Er ikke sikker.

Er vel nokså poengløst og ha en forsikring som ikke dekker naturkatastrofer her i landet (storm, flom, snøskred, jordskred osv :p). Så de fleste innbo forsikringer dekker også naturkatastrofer

Lenke til kommentar

det som ofte skjer med pcer når de blir utsatt for lynnedslag er at hovedkortet/psu og skjerm går til h...., om du har pci-kort går trolig disse også istykker. mange av de andre delene kan faktisk berge. det kommer litt an på om du f.eks hadde et pci-modem/ISDN-kort tilkoblet hvordan utslaget vil være på andre komponenter.

Lenke til kommentar
Overspenningsvern hjelper lite når det er snakk om lyn, kan kanskje begrense det litt, men det er tross alt snakk om veldig høy spenning. Det kan funke med en UPS...

Overspenningsvern er til for å beskytte mot ting som f.eks lyn, så det du sier er feil, vi har både grovvern og finvern, de bør benyttes samtidig om de skal ha skikkelig effekt dog. Finvern er typisk en boks du har i stikkontakten, mens grovvernet sitter i sikringsboksen.

Lenke til kommentar

Jeg har sett mange eksempler på at både finvern og grov-vernet i skapet har gått med i et lyn-nedslag. Resten av huset er ofte helt rasert og nødvendig med store utskiftinger. Så det hjelper ikke mot et nedslag, men det er heller ikke det vi skal sikre oss mot !

I tordenvær er det ladede skyer som ofte driver nær nok til å lade luftstrekk og forårsake små utladninger i nabolaget. Dem er det mange fler av enn nedslag og det er denne aktiviteten som forårsaker de fleste skadene. Dette er altså ikke nedslag men små utladninger. Disse er ikke sterke nok til å ødelegge sikringsutstyr, men sterke nok til å knekke både IC-er og printbaner.

Lenke til kommentar

I de fleste tilfeller av små elektriske utladninger kan man ikke se noe som helst. Ved litt større utladninger sprekker IC-er og andre komponenter. Enda litt mer kraft så løsner kobberet i printbanene og krøller seg.

Dette også skje internt i panelet, men en må jo skru opp for å sjekke da.

Men er du sikker på at det ikke feilen er et annet sted ?

Hva er det som gjør at du tror det er panelet ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...