Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lekt litt med tanken om å lage meg en stue-pc, eller et media-senter som jeg skal ha koblet direkte opp mot projektøren (BenQ 6100) min. Jeg har en del deler fra før, så jeg kan ikke starte helt ifra scratch. Men tenkte jeg kunne høre litt her hva andre stue-pc-mekkere anbefaler? Her er delene som jeg har, eller har bestillt til dette formålet.

Shuttle SB65-G2

2,6 GHz Intel Pentium 4 CPU

512 (2x256) MB 3200 GEiL RAM

160 GB Seagate 7200 RPM HD

Aopen Aeolus FX5200 128 MB Skjermkort

POV NVTV TV-kort med fjernkontroll

Og bortsett fra det har jeg ikke mere. Så lurer igrunnen på hva OS jeg bør kjøre? Hvilke programmer folk bruker i disse maskinene o.l. Skrik gjerne ut også om dere ser tydelige feil i oppsettet over. Det er enda tid å finpusse :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan kanskje skrive litt om hva jeg forventer av en slik maskin.. eller hva en stue-pc/mediasenter er i mine øyner. Jeg vil ha en relativt stillegående PC som kan ta seg av avspilling av DVD'er, mediafiler som mp3, wma, divx, xvid o.l. og kan vise og ta opp tv-signaler. Det bør jo forhåpentligvis også være enkelt å bruke, slik at jeg ikke istedenfor bruker den vanlige PC'en min :) Synspunkter anyone?

Lenke til kommentar
Såg ut som et program som kan hjelpe meg ja! Håper det støtter TV-kortet mitt og ikke minst fjernkontrollen da :)

Det er jeg også interessert i å finne ut, for jeg vurderer å bytte ut mit Asus TV kort med NVTV, så jeg setter pris på om du tester demoen med TV kortet ditt.

Jeg har testet følgende front-ends i denne rekkefølgen:

Medfølgende software - fungerte ikke

myHTPC (gratis for windows) - fungerte

Dscaler (gratis for windows) - fant ikke kanler

ShowShifter (ca 400,- for windows) - fungerte perfekt

Jeg falt pladask for ShowShifter pga at at menyene er godt tilpasset TV format, samt at det fungerte uten noen problemer med mitt TV kort (som bruker en Phillips chip), i tillegg gir hele programmet et professjonelt inntrykk.

Det eneste som har vært litt kronglete er oppsett av fjernkontroll, men dette ser ut til å gjelde alle "media center" programmene. Og ikke hør på alle som sier, det er bare å bruker Girder, det tar nemmelig mye tid å sette seg inn i hvordan dette fingerer, for så å programmere hver eneste funksjon.

Lenke til kommentar
Enig med deg i at det er kanskje litt tøffere. Men hadde en slik Shuttle barebone fra før av.. og da bruker jeg det som utgangspunkt. :) Men delene ellers bør fungere greit?

Eneste problemet jeg ser med en Shuttle er støy fra den lille PSU viften. Ikke så mye støy men nok til å irritere de som har "sarte filmører" :-)

Lenke til kommentar
Eneste problemet jeg ser med en Shuttle er støy fra den lille PSU viften. Ikke så mye støy men nok til å irritere de som har "sarte filmører"

Jepp, kjedelig å se på film med et hellvettes bråk av maskinen.. Da kan man jo ev. gå for vannkjøling eller mange vifter som går på lavt turtall!...

Lenke til kommentar

Det du har der vil vell fungere greit. Er vell en Overkill/Underkill HTPC...

Alså Overkill pga hadde holdt med midre til kun dvd , mp3 og tv tuning.

Men underkill pga det holder IKKE til High Defenition Video.

Ellers så ja støyen :) Vis du har masse penger å kaste bort, så kjøp deg et HTPC kabinett , stillegående PSU og CPU vifte så får du 0 støy. Og et kabinett som ser ut som en dvd spiller :love:

Har selv en xp2500 @ 2.5ghz med 512 ram klarer 720p fint. 1080 går også men lagger bitte litt i starten :mad: ( + AVR8500 , X1 PJ , og div HT)

Endret av Pukerud
Lenke til kommentar

Har faktisk byttet ut PSU'en med en sånn silent sak som Shuttle selger. Så den støyen som kommer fra den idag er mere "behagelig" om det er rett å kalle den det :ermm: Kan vel også "gjemme" vekk boksen litt slik at den ikke står 3 cm fra øret mitt også.. HTPC kabinett kommer vel kanskje på tale med tiden, men får først klare meg med Shuttlen.. de pengene vettu :)

Lenke til kommentar

Du har bytta ut psu ja ! Da vil det jo blir mindre støy :thumbup:

HTPC er et must også ser det så mye bedre ut sammen med resten av HIFI utstyret :love:

Bruker selv et vandligt kabinett bak pj veggen min :thumbdown:

Venter på at HTPC kabinett skal komme inn på vendur.no

( Gratulere med din nye stue pc / HTPC )

Lenke til kommentar

jeg tror det oppsettet der fungerer greit.

En P4 2,6 er overkill til bare å se på DVD, DivX etc.. men den kommer godt til nytte når du skal konvertere film filer.

Jeg bruker en XP2000+ og det fungerer greit, men jeg kunne godt tenkt meg litt mer kraft. Eksempelvis så krever ShowShifter en rimelig kraftig CPU for å ta opp direkte til DivX (spørs om P4 2,6 holder for å unngå drop i framerate). Alternativet for oss med svakere CPU er å ta opp i ShowShifters native format MJPEG som gir god kvalitet men store filer, heldigvis kan ShowShifter settes opp til automatisk å konverte til DivX og slette originalfiler etter opptak, mens du ser på live TV, eller som bakgrunnsoppgave i windows.

Lenke til kommentar
Bruker selv et vandligt kabinett bak pj veggen min 

Venter på at HTPC kabinett skal komme inn på vendur.no

Oi oi.. de kabinettene var snop! Skummelt for meg å klikke meg inn på slike lenker.. men jeg lærer jo aldri :) Hvordan er det med OS i slike HTPC'er da? Er det vanlig å bruke WinXP + noe ala ShowShifter også der? Får vel legge meg opp litt penger til August ja :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker kun winxp med windvd, akuratt nuh. Tenkt til å bruke xbox media center når det blir porta fra xbox ordenligt.....

ligner windows mediacenter edition, men det er gratis.

Synes showshifter var rotete og for "advanced" dama ville ikke klart å bruke det :)

Lenke til kommentar
Jeg bruker kun winxp med windvd, akuratt nuh. Tenkt til å bruke xbox media center når det blir porta fra xbox ordenligt.....

ligner windows mediacenter edition, men det er gratis.

Synes showshifter var rotete og for "advanced" dama ville ikke klart å bruke det

WinXP + WinDVD er jo greit i seg selv.. men skulle likt å ha alt integrert i en pakke.. TV + Musikk og Video.. Windows mediacenter er vel umulig å få tak i som kun programvaren? Er det da ellers noen alternativer til ShowShifter? XBMC kommer vel ikke med det første, og ihvertfall ikke med TV-support? :ermm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg prøvde en video av High Defenition fra Microsoft, wma format...

Den bruker ca 30-45% av cpu forbruket mitt, på Hyper-Threading selvsagt, cpu hastighet er på 2.8 ghz.

De som bruker Linux og ser på HD på AMD XP1800+, det var mer enn nok, min kravet er 1 GHz for HD sa de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...