dessessop Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Eg leste 1984 for ein liten stun siden og blei svært fasinert av den boken. Synest virkelig vi trenger ein 1984 tråd på bokforumet no Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Vist det er ingen som gider å skrive noko her så får eg faen meg skrive noko sjølv då. Boka er jo svært genial. Blei jo reint paranoid av å lese den. Sittende å sjå seg om etter fjernskjermer. Eit litt interesangt spørsmål er jo om det faktisk er muligt å få eit slikt samfunn? Der ingen gjør noko anna enn å følga ein høgere makt som faktisk ikkje er menneske styrt. litt det same som religion kanskje? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Nå har jeg ikke lest boken, men den er jo et ikon i seg selv og vet mye om hva boken handler om, og sett filmer og TV serier inspirert av den. Spørsmålet som kan være litt mer intresant å spørre seg er om vi allerede er der. I 1984 er "big brother" synlig, verden er undertrykket. Vi lever tilsynelatende fritt idag, men prøv å tenke igjennom hvordan markedskreftene styrer din hverdag og dine valg, så tror jeg du finner skremmende likheter, og at du finner ut at din frie vilje ligner veldig mye på det markedskreftene vil at du skal gjøre. AKIRA Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 30. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2004 Nå har jeg ikke lest boken, men den er jo et ikon i seg selv og vet mye om hva boken handler om, og sett filmer og TV serier inspirert av den. Spørsmålet som kan være litt mer intresant å spørre seg er om vi allerede er der. I 1984 er "big brother" synlig, verden er undertrykket. Vi lever tilsynelatende fritt idag, men prøv å tenke igjennom hvordan markedskreftene styrer din hverdag og dine valg, så tror jeg du finner skremmende likheter, og at du finner ut at din frie vilje ligner veldig mye på det markedskreftene vil at du skal gjøre. AKIRA Heilt enig med deg. Det trenger ikkje vere ein totalitert parti som lagger eit 1984 samfunn. kan lik så godt vere monopoliserte selskaper osv. Og med all rekalme/propaganda som markedskreftene sender ut så er det eit høgst aktuelt spørsmål. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Noe av det viktigste i 1984 er ikke bare BB, men den konstante frykten for en fiende som myndighetene skaper. Den delen går alt for ofte i glemmeboka... Høyaktuell idag (USA, *kremt*) Lenke til kommentar
RobinHood Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Men det er også snakk om den fjerde statsmakt her - media som skifter rolle tilå tjene seg selv eller "folket" - utvidelse av i dag Lenke til kommentar
SEC44 Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Da Sovjetunionen eksisterte var 1984 ganske hefitig lesning. Prisnipielt er den fortsatt aktuelt. Det synes dog som om det er flere småbrødre nå som ser deg. Er ikke sikker på om det er noe mer lystig. En ting jeg festet meg ved da jeg leste 1984, var spørsmålet om TV kunne virke toveis. Kunne vært artig med noen synspunkter på dette i 2004. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 Ein ser jo at det blir meir og meir overvåking i samfunnet. Når ein i tileg får ein donke reklame i posten og det henger plakater over alt kan ein begyne litt å lure. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Ein ser jo at det blir meir og meir overvåking i samfunnet. Når ein i tileg får ein donke reklame i posten og det henger plakater over alt kan ein begyne litt å lure. Selvsagt er det "overvåking" av hva personer gjør og bestiller uten at de har tillalese til det. Er ikke no rart Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 (endret) har lest boka ja, den er veldig interessant. litt artig å høre sangen 2+2=5 av Radiohead da, der de synger "all Hail to the Thief" mot slutten av sangen (hail to the thief=anti-bush slagord). Endret 11. august 2004 av Sondre^^ Lenke til kommentar
kmess Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 (endret) Jeg har akkurat kjøpt inn 1984 og Animal Farm av George Orwell. For å få mest mulig ut av boka(1984) og slippe å lese den igjen med det første så tenkte jeg på en ting. Jeg så for meg at dere kanskje hadde noen synspunkter om hva som kunne være kjekt å ha i bakhodet når jeg leser den. Ting som kanksje først går opp for deg etter at du har lest den også videre. Tenker ikke akkurat på sånne overliggende ting som overvåkning og totalitet etc. Mer i retning av litt dypere meninger kanskje, Mye å be om, men jeg prøver. Endret 14. august 2004 av kmess Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 15. august 2004 Forfatter Del Skrevet 15. august 2004 Jeg har akkurat kjøpt inn 1984 og Animal Farm av George Orwell. For å få mest mulig ut av boka(1984) og slippe å lese den igjen med det første så tenkte jeg på en ting. Jeg så for meg at dere kanskje hadde noen synspunkter om hva som kunne være kjekt å ha i bakhodet når jeg leser den. Ting som kanksje først går opp for deg etter at du har lest den også videre. Tenker ikke akkurat på sånne overliggende ting som overvåkning og totalitet etc. Mer i retning av litt dypere meninger kanskje, Mye å be om, men jeg prøver. Er vel like greit å bare lese boka og ikkje og heller tenke gjenom ting etter på. Gjøre opp sin eigen meining. Lenke til kommentar
kmess Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Joda, men det jeg egentlig ville ha fram forsvant med lite søvn, dårlig formulering og lite gjennomtenkning. Poenget var at det er litt trist å lese en bok og når man da har lest den ferdig skjønner at den sikter/referer til forskjellige ting gjennom hele boka. For så og måtte lese den på nytt for å få med alle referansene. Men jeg skjønner at det er individuelt og at det var et dårlig forslag. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Poenget var at det er litt trist å lese en bok og når man da har lest den ferdig skjønner at den sikter/referer til forskjellige ting gjennom hele boka. For så og måtte lese den på nytt for å få med alle referansene. Det er min definisjon på en bok som har noe å komme med, alt skal ikke være åpenlyst og enkelt å skjønne. En bok som setter i gang de små grå og vekker leselysten er unikt, man skal ikke være glad for å være ferdig med boken men ønske den bare fortsatte. Heldigvis er de bøkene som virkelig er gode spekket med finurligheter og tankevekkende ting og tang så man virkelig får lyst til å oppleve boken på nytt og dermed få enda en mulighet til å finne ut hva forfatteren ville få deg til å tenke over ved å lese boken. Hvis man helst vil slippe å lese den på nytt, har man ikke lest en god bok. Det er det samme med film. Ta f. eks "Den sjette sansen", den er minst like bra andre gangen man ser den nettopp på grunn av at det som blir røpet mot slutten av filmen, vet man nå mens man ser den for andre gang og kan fryde seg over filmen enda en gang, bare på en helt annen måte. Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Skremmende lesning om sosialisme i praksis. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 *Host* Patriot Act *Kremt* Høyteknologisk overvåkning og en konstant fryk for en fiende ingen har møtt/har noe som helst forhold til... Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 *Host* Patriot Act *Kremt* Høyteknologisk overvåkning og en konstant fryk for en fiende ingen har møtt/har noe som helst forhold til... Patriot act'en kan diskuteres, men du mener alvorlig at to fly i to skyskrapere har ingen møtt? Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 22. august 2004 Forfatter Del Skrevet 22. august 2004 Patriot act'en kan diskuteres, men du mener alvorlig at to fly i to skyskrapere har ingen møtt? Hææ?? kva fan har det med 1984 å gjøre??? Lenke til kommentar
atlef Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Og i kveld går Brazil på NRK2, som er løst basert på 1984. Regisert av den geniale Terry Gilliam fra Monty Pyton gjengen. Han er og ansvarlig for 12 Monkeys, bla. Er verdt å få med seg. Mvh Meg. Lenke til kommentar
-apocalypsis- Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 1984 ligger og venter ... må bare bli ferdig med The Worm Ouroboros av E. R. Eddison først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå