Gå til innhold

Den store spyware tråden

Hawkie

Anbefalte innlegg

Siden jeg ser at det er så vanvittig mange som klager på spyware og searchbars i IE så vil jeg komme med et tips her og la andre dele med seg i samme tråd.

For å unngå installasjon av searchbars (mesteparten av dem) så Åpner du ipå IE's meny: Verktøy/Alternativer for internett/avansert

Under seksjonen "Visning" finner du "Installer på forespørsel". Ved å fjerne avkrysningen her vil man kunne unngå mye søppel.

Dersom det også er avkrysset i "Aktiver tredjeparts leser utvidelser" så er denne også meget grei å ta bort.

Har andre noen gode tips (uten å bare si "Skift til Opera eller Mozilla") så kom med dem her så deler vi kunnskapen med andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følgende to nettsider er extremt nyttige for å identifisere spyware/adware-relaterte prosesser som startes fra registry.

Spesiellt første siden har en enorm database over prosesser, og ved å søke blant disse kan man finne ut om ting som startes fra HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run i registry er legitime prosesser eller ikke.

http://www.lafn.org/webconnect/mentor/startup/PENINDEX.HTM

http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm

Lenke til kommentar

Fjerner du begge unngår du mye søppel som sagt.

Funksjonen til disse er egentlig at for eksempel Flash player og slikt skal kunne installeres automatisk om du ikke har det når du kommer til en side som bruker det, men nå har så mange av disse som lager spyware og dritt untyttet denne muligheten at det ikke er lønnsomt i lengden å tillate dette. De fleste websider som bruker flash eller andre playere objekter som trengs på klient siden har uansett redirect til sider med info og download, så personlig sikrer jeg meg heller ved å være streng på dette.

Endret av Hawkie
Lenke til kommentar
Fjerner du begge unngår du mye søppel som sagt.

Funksjonen til disse er egentlig at for eksempel Flash player og slikt skal kunne installeres automatisk om du ikke har det når du kommer til en side som bruker det, men nå har så mange av disse som lager spyware og dritt untyttet denne muligheten at det ikke er lønnsomt i lengden å tillate dette. De fleste websider som bruker flash eller andre playere objekter som trengs på klient siden har uansett redirect til sider med info og download, så personlig sikrer jeg meg heller ved å være streng på dette.

vil du ikke da også få problem med å laste enkelte sider?

Lenke til kommentar

Ikke selve sidene, men noen komponenter dersom du ikke har avspilleren fra før. Jeg for min del har fjernet Flash også siden det stort sett er bråkete reklame jeg får i den. Skal jeg se på en Flash animasjon laster jeg den ned og kjører den istedet (har koblet ut flash støtten også).

De fleste websider som trenger å gi deg tilleggs komponenter vil da komme med en forespørsel om dette når disse avkrysningene er borte.

Lenke til kommentar

Jaja, jeg quoter meg selv jeg:

Hvis du installerer Windows på nytt og gjør følgende burde du slippe sånne problem:

1. Last ned alle oppdateringer fra Windows Update.

2. Installer et godt antivirusprogram(jeg bruker NOD32).

3. Installer Ad-aware og Spybot(sjekk etter oppdateringer før hver scanning og scan en gang for uka)

Bruk en god brannmur, enten lokalt på din pc eller på en Linux-pc(f.eks. Smoothwall), selv bruker jeg Outpost Firewall fra Agnitum.

4. Går utifra at jeg blir flamet for dette, men bruk en annen browser en Internet Explorer. Jeg bruker Opera og opplever at mye spyware rett og slett ikke er kompatibelt med det... :shrug:

5. Oppdater alt OFTE. Ikke gå inn på skumle sider uten at du må, jeg går ut ifra at du skjønner hva jeg mener med "skumle sider". ;)

6. Etter at du har installert alt du vil ha på pcen lager du et image av installasjonen, f.eks. Symantec Ghost kan brukes til dette.

Da går det fort å gjenopprette maskina hvis uhellet er ute. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt problemer med uønskede toolbars i Internet Explorer.

Er generelt forsiktig med hva jeg laster ned på maskinen. Bruker NIS 2004 og Adaware.. Kjører søk med NIS og Adaware en gang i uka.

Når vi først er inne på tema om toolbars kan jeg anbefale Google Toolbar på det varmeste.. Den stopper popups på internettsider, og søkefeltet er lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...