Freak' Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 (endret) http://www.ba.no/nyheter/article1165187.ece fra netcoms infonett sider: Dato : 28 Jun 2004 Kategori : Produkt Unlock.no opphever bindingstiden! 19-åringen ***** som står bak nettstedet unlock.no, "hjelper" kundene å bryte bindingsavtalen med operatøren. Dette vil til syvende og sist gå utover kunden. For ett og et halvt år siden ble **** stoppet da han tok betalt for å fjerne operatørlåsen mobiltelefoner. Nå er han på banen igjen. Denne gangen uten å ta betalt for tjenestene sine. Han hevder overfor Bergens Avisen at han gjør dette av idealistiske grunner, og ikke tjener penger på nettstedet. Fordel for kunder og operatører Forutsetningen for at NetCom subsidierer telefoner, er at kunden gir noe tilbake. I form av en avtale om bindingstid lover kunden å forbli hos oss i ett år, mot at han får kjøpe telefonen rimelig. Når unlock.no gjør det mulig for kundene å oppheve operatørsperren i apparatet, bidrar de til at kunden bryter en skriftlig inngått avtale med operatøren, i dette tilfellet NetCom. Dersom avtalen brytes mister vi grunnlaget for å subsidiere telefoner slik vi gjør i dag. Dette vil kunne gå utover kundene som selv må fullfinansiere telefonene. - Bindingstiden er for å gi kundene billigere telefoner. Hvis ***** hjelper folk å åpne telefonen i bindingstiden, bryter han inn i en avtale mellom oss og kundene våre. Dette er en type aktivitet som til syvende og sist bare skader kunden selv, sier Espen Tøndel i en kommentar til Bergens Avisen i dag. si ifra når biljakten begynner da.. ps. vet ikke om detta har blitt postet før.. edit: stygge trykkleif Endret 30. juni 2004 av Freak' Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Interessant... Tror forresten ikke at dette har vært oppe før, men kan vel hende at jeg tar feil. Lenke til kommentar
tbone Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Synes ikke det er det minste rart at Netcom reagerer jeg. Greit nok at telefonene ikke burde være låst, men da blir de jo dyrere. Lenke til kommentar
jendor Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 (endret) Dette er latterlig av NetCom å påstå. Eks: Selv om det er bombeoppskrifter på nettet, så er ikke alle nettbrukere terrorister. Det er nok ikke mange som benytter seg av unlock.no i forhold til antall solgte mobiler med operatørsperre, og det er nok heller ikke det store problemet som de vil ha det til. De fleste som kjøper med binding må jo likevel betale abonnementet. Det er helt opp til hver enkelt person hva hun/han gjør med den informasjonen som finnes på nettet. Informasjonen i seg selv er ikke ulovlig. Om en NetCom-kunde bruker den informasjonen til å bryte en avtale mellom seg selv og NetCom, så er det en sak mellom kunden og NetCom. Dersom avtalen brytes, så er det KUNDEN som bryter avtalen, ikke tilgjengeligheten av informasjon. Dette har vært oppe i mediene tidligere, og NetComs advokater fant fort nok ut at de ikke hadde noen sak mot unlock.no. Telenor har ikke engang forsøkt seg - antageligvis fordi de ikke har noen sak, (Og vi snakker om samme Telenor som ikke gir seg hvis de mener noe er galt) og Telenor selv oppfordrer jo til opplåsing/fjerning av operatørsperre på Djuice sine svenske sider. Videre finnes det en million andre nettsteder med nøyaktig samme info tilgjengelig. En av de er TRYCKTILL.COM. Det blir med andre ord nytteløst å prøve å stanse denne informasjonen, som er lett tilgjengelig for alle. Endret 30. juni 2004 av jendor Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Setter berre dette tankespelet ut: Netcom registerer imei på telefonene ved salg av abo. Ved servicesaker er IMEI det essensielle. Opplåst telefon inne til service. Imei og Nr kobles saman=Gebyr for brutte vilkår. Konklusjon: Ved opplåsing av telefoner under 1 år fråseier bruker seg alle rettigheitar som kjøpsloven gjer ein sidan praktisering av desse vil gi kunde ei rekning for brutte vilkår. Og sidan kjøpsloven gir selgar rett til å avvise reklamsjoner viss dei blir meldt inn for seint, blir kunde den tapande parten uansett. Ingen rettigheiter det første året! mvh janEirik Lenke til kommentar
tbone Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Lite eksempel jendor: si at du hadde laget et fett program som virkelig solgte bra. Etter en tid hadde du funnet en nettside med en crack til varen din som gjorde at du tapte dynger med kr i lisenspenger. Hadde ikke du gjort noe med dette? Ville du virkelig bare akseptert dette? Det blir for dumt...Netcom leker ikke butikk. Lenke til kommentar
jendor Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 ...bla bla bla osv... Selve opplåsingen er likevel ikke forbudt. Hvis man bryter en avtale ved opplåsing er kunden selv å laste for dette. Om man føler at man taper på det, blir noe man selv må vurdere. Enig? Jeg har dog hørt om telefoner som har blitt levert inn til service etter fjerning av sperre, og har kommet tilbake med sperren aktivert igjen. Lenke til kommentar
jendor Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 (endret) Lite eksempel jendor: si at du hadde laget et fett program som virkelig solgte bra. Etter en tid hadde du funnet en nettside med en crack til varen din som gjorde at du tapte dynger med kr i lisenspenger. Hadde ikke du gjort noe med dette? Ville du virkelig bare akseptert dette? Det blir for dumt...Netcom leker ikke butikk. Selve informasjonen om hvordan man fjerner en operatørsperre er lovlig. Det er heller ikke forbudt ved lov å fjerne operatørsperren. Men om man ved bruk av denne informasjonen bryter en inngått avtale med operatøren er en helt annen sak. Akkurat som informasjon om hvordan man kan trimme bilen sin. Det er ikke forbudt ved lov å trimme bilen sin - selv om resultatet av det kan være i strid med regler, forskrifter osv. Dermed blir det svært vanskelig å få stoppet en slik nettside, fordi informasjonen i seg selv er lovlig (vanskelig å få gjort noe med ytringsfrihet, med mindre man gir uttrykk for rasisme/nazisme) Skal operatørene gjøre noe med det, så er de nødt til å straffe hver enkelt kunde med hard hånd hver gang de oppdager en telefon som er "befridd"... og det kommer de ikke til å gjøre, fordi "problemet" med fjerning av operatørsperre er så lite at det koster mer enn det smaker, i tillegg til å gi negativ omtale osv... i tillegg må de også vurdere lovligheten av straffen. Edit: Emnet er utdebattert fra min side. Endret 30. juni 2004 av jendor Lenke til kommentar
KvaqK Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Asså å gi ut slik info fra forhandler siden til netcom er vel litt drøyt? Ment for å infomere forhandlere.. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 (endret) Alle tar det som en selvfølge at de gjør noe "ulovlig" når de fjerner operatørlåsen, og henviser til "brudd på avtalen". Hvis du kjøper en telefon på rimi, har du høyst sannsynlig ikke inngått noen som helst avtale som hindrer deg i å fjerne operatørlåsen. Det eneste som kan minne om en "avtale" er at det står på et klistremerke at "denne telefonen er låst til netcom i 12 måneder". Om det skal ses på som en avtale som hindrer deg i å låse den opp kan diskuteres, og i så tilfelle er det en særdeles tvilsom og uklar avtale, spesielt med tanke på at kassadamen på Rimi sannsynligvis ikke gjør deg oppmerksom på dette. Tegner du abonnement hos telenor, nevnes ikke operatørlås noen steder i avtalen (også her er dette derimot å finne som en "faktaopplysning" på esken). Denne "nyheten" er forøvrig 6 måneder gammel. Sist gang jeg fikk "trussel-brev" fra Netcom's advokat var for over 1 år siden. Netcom (også telenor) bør forøvrig være svært varsom med å true meg. Hvorfor får dere kanksje vite om noen uker... Endret 30. juni 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
Sabbi Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Alle tar det som en selvfølge at de gjør noe "ulovlig" når de fjerner operatørlåsen, og henviser til "brudd på avtalen". Hvis du kjøper en telefon på rimi, har du høyst sannsynlig ikke inngått noen som helst avtale som hindrer deg i å fjerne operatørlåsen. Det eneste som kan minne om en "avtale" er at det står på et klistremerke at "denne telefonen er låst til netcom i 12 måneder". Om det skal ses på som en avtale som hindrer deg i å låse den opp kan diskuteres, og i så tilfelle er det en særdeles tvilsom og uklar avtale, spesielt med tanke på at kassadamen på Rimi sannsynligvis ikke gjør deg oppmerksom på dette. Tegner du abonnement hos telenor, nevnes ikke operatørlås noen steder i avtalen (også her er dette derimot å finne som en "faktaopplysning" på esken). Denne "nyheten" er forøvrig 6 måneder gammel. Sist gang jeg fikk "trussel-brev" fra Netcom's advokat var for over 1 år siden. Netcom (også telenor) bør forøvrig være svært varsom med å true meg. Hvorfor får dere kanksje vite om noen uker... ahh.. gleder meg til å se overaskelsen din fredrik! Lenke til kommentar
SveinungB Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Er vel fullt lov å låse opp mobilen, men ikke å "utnytte dette" ved å f.eks gå over til Netcom om den er låst til Telenor. Eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå