vvizard Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Byttet nylig fra stasjonær til laptop grunnet førstegangstjeneste. Endte opp med en Dell Insipiron 8600 med mye snacks. Integrert wlan er greit for de gangene man er hjemme, eller ute å kjører i områder med åpne wlan. Kablet nettverkskort fungerer de stedene dette er ett alternativ.. Men dette er allikevel ikke nok for meg Jeg vil ha tilgang til mail/irc/im uansett hvor jeg er, og det har jeg igrunn allerede via en palm Tungsten som kobler seg opp via bluetooth til telefonen min, som igjen kobler til nettet via GPRS. Nå har det seg slik at en PDA er ganske knotete å skrive mailer på sammenlignet med en laptop. Derfor fikk jeg lyst til å kunne koble meg opp til (Netcom) GPRS rett fra laptop'en. bruker rfcomm fra bluez-pakken til å sette opp en "dialup"-forbindelse mot telefonen via bluetooth. Dette funker greit, og telefonen er deretter tilgjengelig via "/dev/bluetooth/rfcomm/0". Prøver deretter å bruke pppd til å sende modemet i telefonen de rette AT-kommandoene, og dette funker.... sånn halveis.. Telefonen viser at det er forbindelse mellom laptop og telefon, og når jeg kjører ppp-scriptene, så kjører telefonen den "gprs-oppkoblings" sekvensen, og viser deretter at det finnes forbindelse. Holder jeg telefonen sidenav en forsterker f.eks, så hører jeg også helt tydelig at telefonen kobler seg opp (i form av støy fra høytalerene ). Deretter sletter jeg default-route, og setter default-route til å gå via ppp0. Prøver jeg nå å pinge en ip-adresse, så skjer det ingen ting. Om jeg deretter kobler ned telefonen fra gprs-nettet, så viser den at det ble sendt data ut via gprs, men ingenting ble mottat. Jeg regner da med at bluetooth-forbindelsene mellom laptop og telefon er ok, men at jeg har noen feil i gprs-scriptene mine. Lurte derfor på om andre har klart å koble seg opp til Netcom GPRS via pppd fra Linux? Isåfall om de kunne vært vennelige å dele sine ppp-scripter. Gentoo Linux Dell Inspiron 8600C D-LINK USB-dongle Sony Ericsson T68i Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå