ion Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Jeg skal bygge fire PCer som i hovedsak skal brukes til videoredigering. I utgangspunktet har jeg sett på P4 som plattform. Dette da jeg har lest diverse tester som viser at den plattformen er noe sterkere enn AMDs Athlon ved minnekrevende prosesser som videoredigering er. Jeg vet at AMD har kommet med en ny plattform AMD64, men jeg er redd den blir noe for dyr. Hvis noen har andre meninger om plattformvalg vil jeg bare ha dem om de er vel begrunnede og helst knyttet til dokumentasjon (både i forhold til tester (ytelse) og pris (webshopeksempler). Det er utgangspunktet et mål å komme så lavt som mulig i pris. PCene skal kjøpes i sin helhet hos en av leverandørene Komplett.no, PSdata eller Multicom. Jeg trenger ikke skjermer. Jeg har selv kommet opp med dette forslaget fra komplett.no: Kabinett In-Win S551 Midi Tower ATX Hvit/Sort m/300W Det er et krav til kabinettet at det er greit å bygge i. Det skal i hovedsak være grått, hensyn til innredning ellers. Pris pr.stk: 591,49 kr Prosessor Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800 Socket PGA478, 1MB cache, Prescott Pris pr.stk: 1610 kr Hovedkort sus P4P800-E DELUXE Hovedkort S478 I865PE,SATA,LYD,ATA133, GbLAN, Firewire Hovedkortet fra hw.nos anbefaling for videoredigering. Pris pr.stk: 1079 kr Lagringsdisk Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM Stor og rask, men ikke for dyr disk. S-ATA for mindre kabelrot. Pris pr.stk: 1190 kr Systemdisk Western Digital Caviar 80GB S-ATA 8MB cache 7200RPM Trenger ikke så veldig stor systemdisk. Den skal bare inneholde programvare. Denne disken ble valgt på pris og ytelse. Pris pr.stk: 650 kr Skjermkort Sapphire Radeon 9600SE Atlantis 128M DDR AGP,ATI9600SE Rimelig, men livel greit skjermkort. Tror ikke det er behov for analog video-inn. Pris pr.stk: 645 kr Mus Logitech OEM Optical Wheel Mouse Black PS/2 & USB Ikke så dyr, men grei optisk mus. Pris pr.stk: 173 kr Tastatur Logitech OEM Classic Deluxe Keyboard PS2 (Norsk) Tastatur Billig, men greit. Pris pr.stk: 150 kr Diskettstasjon Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920 Floppydisk Intern Pris pr.stk: 137 kr DVD-brenner NEC DVD-brenner IDE ND-2500A, Bulk DVD+R/+RW og DVD-R/-RW Har positiv erfaring med denne og den er ikke så dyr heller. Pris pr.stk: 649 kr Minne TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) Tenkte på å ha 1GB ram, men slo det fra meg da jeg sparer en god del ved å bare ha 512MB. Pris pr.stk: 795 kr Firewirekabel FireWire Kabel 4/6 pin 2m IEEE 1394a For tilkobling til DV-kamera. Pris pr.stk: 87 kr Pris pr. PC: 7755,50 kr Pris sammenlagt for PCene: 31 022 kr Hva synes dere? Forslag til endringer? Egne forslag? Linker til gode poster som finnes fra før (har prøvd å søke)? Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 Ser veldig bra ut! Kan gi bare to små tips: 1. kjøp NEC sin dual layer brenner i stedet for single layeren, koster 200 mer, men blir verdt det ganske straks. 2. Jeg selv ville ikke valgt NEC som DVD-brenner heller, da jeg i april kjøpte meg en slik, bare for å finne ut den var skadet, sendte den inn, fikk ny, fant ut den OGSÅ var skadet, sendte inn og fikk ny. Den jeg har nå funker altså, men jeg måtte sende den inn to ganger altså. Er også enig i at Intel virker best på videoredigering. Jeg selv har AMD og klarer meg lenge med det, men Intel gir altså mest for pengene når det er snakk om PCer spesialisert for videoredigering. Ser også at du prioriterer minne og harddisk over prosessor, noe som er bra! Åh! Kom akkurat på et viktig tips: Du burde kanskje se etter litt dyrere kabinett, strømforsyninger og prosessorvifter, da de billigste her ofte støyer noe infernalsk. Som han vi spilte inn demo hos sa det: "hvorfor innrede et studio med lyddemping for 50000 når du lar en datamaskin stå og suse i stykker opptakene dine?" Og om du tar lyd på alvor (2/3 av tiden du bruker på videoredigering bruker du egentlig på lydredigering(!!)) så bør du virkelig støydempe datamaskina og skaffe et par solide monitorer. Jeg selv kjøpte et par billige Eltax-høyttalere fra nettopp Komplett, men de er på langt nær gode nok, men fungerer altså som et minimum. Anbefaler i hvert fall ikke headsets eller plastikkhøyttalere. Du får i hvert fall ha lykke til med prosjektet! Bygge PC er gøy! Video er gøy og! PS: analog video inn er kjekt å ha, da det koster å oppgradere senere! Lenke til kommentar
SUiCiDE_COMMANdO Skrevet 30. juni 2004 Del Skrevet 30. juni 2004 (endret) Ville kanskje sett på Matrox skjermkort istedet. Mulighet for dual/triplehead, samt at video/svideo output også er overlengent bedre enn på andre merker (både kvalitet og funksjonalitet) Skal du jobbe nogenlunde seriøst med videoredigering, så MÅ du se igjennom filmen på en tv eller en tv-monitor, og da trenger du video utganger med bra bilde kvalitet, samt god kontroll over innstillingene på denne. Matrox har mange kort med flere utganger å velge mellom, f.eks Parhelia eller P750, da kan du ha tilkoblet 2 pc-monitorer pluss 1 tv-monitor, noe som gir ett totalt overlegent arbeidsmiljø m.h.t. brukervennlighet og utførelse. Husk også at en pc-monitor IKKE gjengir farger korrekt i forhold til en tv, dette er også en annen grunn til at man må ha en tv i nærheten når man redigerer. Kjøp f.eks en pent brukt Commodore 1084S monitor på qxl e.l. Sjekk at du ikke ender opp med en gammel og utlsitt tvmonitor med for varm fargegjengivelse; de har en tendens til å bli litt 'røde' etter en del år, men ikke nødvendigvis. Har to monitorer her selv som er over 15 år gamle som fremdeles har like bra fargegjengivelse som når de var nye. Også, når det gjelder pc-monitorer, så er det viktig at de ikke er for mørke m.h.t. lysgjegivelse. Min erfaring tilsier at de fleste skjermer er alt for mørke, selv om man øker brightness til max så holder det ikke til videoredigering. Selv bruker jeg Panasonic PanaSync E70i til videredigering. Og der er riktig som Ursa sier, lyd er VIKTIG! Skaff deg monitor høytalere som gir ett representativt inntrykk av lyden du jobber med... m.a.o. ett lydbilde som er forholdsvis nøytralt. MEN det er viktig at du også får ett bra inntrykk av bassen; jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett amatørproduskjoner med masse during/brum i bakgrunnen kun fordi filmen er blitt redigert på ett system hvor man ikke har bra nok bassgjengivelse og ikke har hørt dette under redigeringen. Monitor høyttalerene trenger absolutt ikke være dyre. Skaff deg også ett bra headsett som du kan bruke når du skal jobbe med lyd og ikke har mulighet til å guffe på med volum (du jobber kanskje hjemme?) - da kan du redigere lyd uten å forstyrre naboer eller familie med konstant repeterende og montone lyder om og om igjen i det uendelige. Hardisker: jeg ville nok heller valgt 2x 120GB i stedet for 1x 200GB. Lagre prosjektene og scratch filene på den ene harddisken, og ha råmateriale på den andre. Dette vil øke performance betydelig (!) Ikke lagre prosjekter/scratch på systemdisk eller samme disk som du har råmaterialet. Dette er særlig viktig når du kun har 512MB med RAM; da jobber systemet mye med harddisken under redigering og da er det viktig at data kan hentes/lagres raskt, ellers blir det mye hakking o.l. under arbeidet - noe som er ett stort irritasjonsmoment. Endret 30. juni 2004 av SUiCiDE_COMMANdO Lenke til kommentar
Lars_h80 Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 Ser helt ok ut dette. Men skal du seriøst redigere filmer, ville jeg heller valgt et hovedkort som kjører 2 stk. cpu. Husk at redigering av filmer krever krefter! Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 kabinettet er bra, en venn av meg har det, det støyer ikke noe særlig og er godt avkjølt, ville anbefalt deg det da du må en god del opp i pris for å få et bedre! Mye ram er viktig, bra du har valgt rask harddisk for det er også svært viktig (har selv drevet litt med videoredigering og et prosjekt jeg hadde tok nesten 50% lengre tid på en av pcene som hadde identiske komponeneter som den andre men mye treger harddisk!) vilkle kanskje vurdert raptordiskene fra WD? de er omtrent det raskeste å oppdrive på SATA fronten og vil nok få ned behandligstiden din vesentlig Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 @ion Hvilket videoredigeringsprogram er det PC'ene skal brukes til? Lenke til kommentar
ion Skrevet 2. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2004 @ion Hvilket videoredigeringsprogram er det PC'ene skal brukes til? I første omgang Pinnacle Studio DV 9, men det kan godt hende at maskinene blir å bruke Pinnacle liquid edition og adobe premiere etterhvert. Lenke til kommentar
gjermundnes Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 jeg har en ting og si kjøp scsi eller raptor disk. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Mitt videoredigeringsoppsett ble myyyyyye mer stabilt etter at jeg oppgraderte fra 512 Mb til 1Gb. Tror spesielt du vil merke dette på Pinnacle sine redig. programmer. Lenke til kommentar
Murty Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 @ion Hvilket videoredigeringsprogram er det PC'ene skal brukes til? I første omgang Pinnacle Studio DV 9, men det kan godt hende at maskinene blir å bruke Pinnacle liquid edition og adobe premiere etterhvert. Høres ut som om du satser lavt på programvare. Og høyt på maskinvare. Ville gått direkte til premiere eller Pinnacle LE, sony Vegas. eller noe med en gang. Pinnacle DV9 ekke noe å spare på.. ihvertfall ikke når du skal satse som du. 512MB er litt lite for en god redigeringsmaskin. Men om du venter med de neste 512MBene er ikke det så falig.,. minne er lett å oppgradere senere. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Helt sant det Murty sier. Du bør forsåvidt også ta med Avid DV Xpress med i regninga. Så programmene du bør se på (som jeg kommer på) er: - Avid DV Xpress - Pinnacle Liquid Edition - Sony Vegas - Premiere Pro Lenke til kommentar
piraten Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Jeg bruker Liquid Edition 5.5 med Pinnacles lydkort. P4C800 -E DeLuxe hk, P4 3,3 ghz cpu, to skjermer + en videomonitor, TerraTec Phase 22 lydkort (ca 1400,-)og Fostex 630 høyttalere, ca 2300,-/ par (hos digitalmediacomm.no) Uten skikelige video/lydmonitor risikerer du at fargene ikke stemmer helt, lyden forskyver seg, og lyder helt j....lig på TV, f,eks. I tillegg kan du bruke en redigeringspult for lyden, f eks Behringer 802, (ca 900,-). Da har du et oppsett som jeg vet fungerer, og du slipper masse ergrelser i ettertid. (av erfaring...) Enig med at dobbel prosessor er tingen, men Pinnacle LE pro er et snilt program som ikke krever råe grafikkort, da det henter kraften fra maskinen. Se forøvrig på videoutstyr.no, der er link til et norsk forum for Pinnacle LE. Lenke til kommentar
piraten Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 RETTELSE: Bruker selvfølgelig ikke Pinnacles lydkort, men grafikkort. Lenke til kommentar
Murty Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 RETTELSE:Bruker selvfølgelig ikke Pinnacles lydkort, men grafikkort. UNDRENDE: Lager pinnacle grafikkort? Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 UNDRENDE: Lager pinnacle grafikkort? Pinnacle har et akselerator kort inkludert i PRO pakken av programmet "Liquid Edition". Kortet begynner å dra på årene nå , da det er basert på Radeon 8500 hvis jeg ikke husker feil... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå